NIU M1 Pro: Underhållande lättviktare

M1 Pro är ett minde syskon till testvinnaren NS1 och släktskapet syns tydligt, framför allt i fronten. Den något futuristiska looken är utan tvekan något som tilltalar många då vi på senare tid ser en ökande mängd NIU-mopeder i trafiken, åtminstone i Stockholmsregionen där vi befinner oss.

NIU1 Pro

Modernt och snyggt designad
Modellen är klart mindre och nättare än NS1 och mäter 165 centimeter på längden jämfört mot 180 och väger dessutom 10 kilo mindre. Den finns i fyra olika färger – grå, röd, vit eller som i detta fallet blå som är riktigt läcker.

Sadeln är bekväm, om än lite hårt stoppad, och relativt kort – drygt 50 centimeter, så även om den är godkänd för en passagerare blir det trångt och inte vidare bekvämt för två personer. Dessutom saknas även fotstöd för en eventuell medpassagerare. Vidare finns heller inget centralstöd vilket kan göra mopeden svårare att parkera på mjukare underlag.

Snålt med förvaring

Under den lilla sadeln finns ett väldigt begränsat förvaringsutrymme där batteriet tar upp i stort sett all plats. En tunnare regnjacka eller liknade kan du få ner med lite våld, inte mer. Det betyder att laddaren inte får plats, vilket kan ställa till det lite om du vet med dig att du ska åka långt och kommer behöva ladda upp mopeden. Batteriet på åtta kilo är annars enkelt att ta med och ladda i lägenheten eller på jobbet. Ett alternativ kan alltså vara att köpa en extra laddare så att du enkelt kan ladda på båda platserna, eller en toppbox (1 995 kronor) för lite extra förvaringsutrymme.

Den lilla sadeln till trots, så länge du åker ensam är den bekväm och körställningen upprätt. Reglagen är logiskt placerade och det går snabbt att lära sig hantera alla funktioner. Skärmen är helt digital och visar tydligt all information du behöver i form av bland annat hastighet, batterinivå i stapelform och procent, körläge, energiåtervinning (energi återvinns när du använder bromsarna) samt felkodmeddelanden om något fallerar.

NIU M1 Pro

Runt 5 mils räckvidd i praktiken
Det finns två olika körlägen och mopeden svarar fint vid gaspådrag. Visst, vi saknar vridet och accelerationen som syskonet N1S erbjuder men med tanke på den relativt effektsvaga motorn får den ändå godkänt. Räckvidden är specificerad till upp till 10 mil men för att ens komma i närheten av denna siffra förutsätts att du kör väldigt ekonomiskt, det vill säga både i lägre hastighet och på en minde kuperad sträcka. I vårt fall, med körning i nästan uteslutande full effekt, blev räckvidden snarare 5 mil.

Den nätta och lätta konstruktionen gör M1 Pro både mer lättmanövrerad än de flesta andra modeller och underhållande att köra. De små däcken gör den emellertid mer känslig för ojämnheter i vägen och kan ibland upplevas som lite stötig, främst bak, på sämre underlag.

NIU1 Pro

Precis som i NS1:an finns en konstant uppkoppling som innebär att du med hjälp av den dedikerade appen kan se fordonets status i form av räckvidd och batterinivå, statistik över tidigare rutter liksom varningar om någon försöker stjäla din moped. Det medföljer en fjärrkontroll med vilken du kan larma på/av mopeden. Du kan även med ett knapptryck få fordonet att blinka, perfekt om du inte hittar den på parkeringsplatsen eller liknande.

Omdöme

M1 Pro är en sjukt snygg liten elmoped som är klart intressant för den som mestadels kör i stadsmiljö. Den känns kvick, är väldigt lättmanövrerad i tätare trafik och tar kurvor exemplariskt. Fjädringskomforten lämnar däremot en del att önska på sämre underlag och det väldigt begränsade förvaringsutrymmet är ett klart minus. Motorn gör jobbet, men saknar det där lilla extra när det kommer till acceleration.

Fakta NIU M1 Pro

Testad: September 2018
Mer info: Köpenscooter.nu
Typ: Elmoped klass 1
Motor: Elektrisk, borstlös
Effekt: 1.2 kW
Räckvidd: Upp till 10 mil
Batteri: Lithiumjon, 48V, 32Ah
Laddtid: Ingen uppgift
Laddcykler: Fler än 600
Antal körlägen: 2
Maxhastighet: 45 km/h
Hjul: 10 tum
Broms bak:/fram: skivbroms/skivbroms
Mått: (längd, bredd, höjd): 1640 x 657 x 1099 mm
Fordonsvikt: 50 kilo
Batterivikt: 8 kilo
Pris vid test: 24 995 kronor.
Pris: 22 995 kronor hos Köpenscooter.

plus

Underhållande och lätthanterlig
Snygg design
Konstant uppkopplad

minus

Stötig på sämre underlag
Förvaringsutrymmen
Dyr

Betyg 7 av 10