Viarelli Venice Electric: Eldrivet i klassisk tappning

Venice är ytterligare en modell som osökt för tankarna till 50-talet med dess Vespa-inspirerade linjer och form. Sittpositionen är upprätt och sadeln räcker till för både förare och en passagerare. Ett låsbart förvaringsutrymme för lite småsaker finns under sadeln liksom en krok nedanför styret. Behöver du mer packningsmöjligheter finns för övrigt en toppbox att komplettera mopeden med.

Elmoped Viarelli Venice Electric

Instrumenteringen är analog och visar hastighet, trippmätare samt batteriindikator. Överskådligt och enkelt men räckviddsångesten kommer som på beställning när nålen börjar vandra åt vänster då noggrannheten känns mindre precis än ett digitalt alternativ.

Elmoped

Venice Electric har försetts med en fälgmonterad borstlös elmotor med en effekt på 3000 watt och precis som i alla fall av elmotorer kommer kraften direkt. Batteriet är på 20 Ah och genererar kraft nog en räckvidd på upp till sex mil under optimala omständigheter och en laddning tar mellan 6 och 8 timmar. Fram finns en hydraulisk skivbroms och bak en integrerad trumbroms bak och framför allt frambromsen nyper till duktigt.

Venice är underhållande att köra och sittkomforten är bra. Fjädringen bak är bra men fram blir det något stötigt när vi viker av från den släta asfalten och ut på en grusväg. Det skramlar även en del, exakt från var vet vi inte, men det förtar lite av den annars helt ljudlösa färden.

Omdöme

En i vårt tycke riktigt snygg modell som förutom blybatteriet saknar direkta svagheter och liknar till stor del den billigare Piccolo när det kommer till köregenskaper frånsett lite mer effekt i motorn. Är du ute efter en mer klassisk design med analog instrumentering kan detta vara modellen för dig.

Fakta Viarelli Venice Electric

Testad: Juli 2018
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Viarelli.se
Motor: Elektrisk, borstlös
Effekt: 3.0 kW
Räckvidd: Upp till 6 mil
Batteri: Bly, 20Ah/1 440 kW/h
Laddtid: cirka 6 timmar
Laddcykler: upp till 300
Antal körlägen: 2
Maxhastighet: 45 km/h
Hjul: 10 tum
Broms bak:/fram: Trumbroms/skivbroms
Mått (längd, bredd, höjd): 1750 x 670 x 1 095 mm
Fordondviktikt: 68 kilo
Batterivikt: 41 kilo
Pris vid test: 13 990 kronor.
Pris nu: 15 990 kronor hos Motorsweden.

plus

Rapp motor
Bra komfort
Mycket enkelt handhavande

minus

Något stötig i framvagnen på sämre underlag
Blybatteri

Betyg 5 av 10