Testad bil: Ford Focus Kombi 
Pris: Från 231 900 kronor

Ford Focus finns i många varianter och i Sverige är givetvis kombin storsäljaren. Det här är en bil som erbjuder lastutrymme i klass med de stora och dyrare konkurrenterna samtidigt som tillverkaren uppgraderat säkerhetssystemen och byggt in nya moderna förarhjälpmedel. Hur står sig då Focus Kombi Active 1.0 mot konkurrenterna? Vi har testat bilen en dryg vecka.

Betyg 3,5 av 5

Omdöme

En vettig, om än aningen omodern, kombi för dig som prioriterar utrymme, körekonomi och pris framför ren eldrift, körglädje och moderna funktioner.

Positivt

  • Prisvärd
  • Kombi
  • Bra med utrymmen

Negativt

  • Gammalt MMI
  • Mycket väg- och vindljud
  • Tråkig att köra

Förvirrande hybridbegrepp

Begreppet mildhybrid har generellt gått till överdrift, den här bilen marknadsförs verkligen som en elhybrid, trots att det handlar om en bensindriven bil med större batteri än tidigare. Bilen går aldrig bara på el, det som gör att den (och många andra modeller) kallas mildhybrid är att bilen har ett lithiumbatteri inbyggt, där du kan få vissa små effektvinster. Det här märks också i fordonsskatten, trots att det står ecoboost hybrid på bakluckan har Ford Focus en förhöjd skatt på nästan 2 500 kronor de första tre åren – den släpper ut 121 gram/km.

Test Ford Focus

För dig som kör får du naturligtvis alla de fördelar en fossildriven bil ger i form av räckvidd. Vi testade bilen på 80 mil landsvägskörning, samt en vecka i Stockholm med omnejd. Bilen är skön och enkel att köra. För dig som har behov av mycket utrymme är den dessutom praktisk. Inget gigantiskt batteripaket som stjäl en stor del av bagageutrymmet. Här finns istället en smart lösning där du kan vika upp bottendelen och använda en avskiljare för att kassarna ska stå stadigt när du storhandlat.

Manuell låda

Testbilen hade manuell 6-växlad låda, något som inte tillhör vanligheterna idag när vi testar nya bilar. Bortsett från att Ford gärna vill att vi ska växla upp på tok för snabbt (nej, 6:an lämpar sig inte när du kör 64 km/h i svagt uppförslut…) fungerar den bra och motorn arbetar diskret och fint. Det som förtar en del av körupplevelsen under långfärd är att det läcker in väg- och vindljud. Det gör att ljudanläggningen inte kommer till sin rätt, samt att det är problematiskt att prata i handsfree (eller med passagerare i baksätet).

Test Ford Focus
MMI:t börjar kännas till åren men systemet är enkelt och alla knappar och reglage är enkla att hitta och hantera.

Bilen har stöd för Carplay och Android Auto, men inte trådlöst. Det egna MMI:t Ford Sync erbjuder uppkoppling, men systemet är gammalt och inte särskilt snyggt. Det har egen röstigenkänning som funkar bra för att ställa in navigatorn (som ingår). Mätarna är digitala, men även här är det basalt med inställningsmöjligheter.

Bilen har adaptiv farthållare och lane assist, men de fungerar så där. Farthållaren är bra att ha under långkörning, men i övrigt inte användbar när du har manuell växellåda. Samtidigt är den ryckig i justeringen och kameran läser ibland fel och bilen bromsar, trots att bilen framför oss ligger i en annan fil. Lane assist-funktionen hjälpte knappt någonting alls.

Test Ford Focus
Dörruppslagsskydd är bra, tyvärr funkade inte dessa alltid hundraprocentigt utan fastnade ibland halvvägs.

Säkerhetsmässigt har bilen dock en hel del bra funktioner, så som att den känner av hinder som dyker upp från sidan när vi backar ut från en parkering. Bra skydd framåt finns med varning för hinder och nödbroms. Skyltavläsaren fungerade bra under testet och inga sensorer hade problem med det snöoväder vi passerade på väg till Stockholm från Sundsvall.

Även om bilen rent tekniskt sett börjar bli till åren och hybrid-delen är lite av en bluff i våra ögon, är Ford Focus Kombi en vettig bil för en stor målgrupp. Bensinförbrukningen ligger mellan 0,5-0,6 liter per mil beroende på hur du kör, och den erbjuder bra med utrymme för pengarna. Om du är ute efter en kombi till familjen och kanske vovven och tittar i prisklassen max 250 000 kronor, då är det här absolut en bil värd att provköra.

Fakta Ford Focus Kombi 1.0

Tillverkare: Ford
Pris: Från 231 900 kronor
Motor: 1-liters bensinmotor (125 hk)
Drivning: Framhjulsdrift
Växellåda: 6-växlar manuell
Angiven bensinförbrukning: 0,53 liter/mil (WLTP)
Prestanda: 0-100 km/h på 11,7 sek
Toppfart: 193 km/h
CO2-utsläpp: 121 g/km
Fordonsskatt: 2 492 kr/år första 3 åren, därefter 580 kr/år

Betyg 3,5 av 5