I somras åkte M3 till Nice där vi fick tillfälle att först bekanta oss med nya Ford Focus. Vid det tillfället hade vi bara möjlighet att provköra bensinmodellerna under några kortare turer, och då var våra första intryck riktigt positiva (se nästa sida). Nu har vi testat Ford Focus kombi i dieselutförande med utrustningsnivån Vignale under en vecka, och lärt känna den nya mellanklasskombin betydligt bättre.

Bilen har växt, främst på längden, och som vi konstaterade i somras räcker nya Focus långt för familjen som prioriterar både baksäteskomfort och lastmöjligheter. Konkurrensen i det här segmentet är stenhårt där framför allt Volkswagen regerar med Golf kombi. Vi gillar den nya grillen Ford tagit fram och överlag känns bilen modern utvändigt. Och visst har det hänt enhel del även på insidan, även om allt inte syns direkt när vi äntrar förarplatsen.

Test Ford Focus Vignale

Mer trygg än sportig
Motorn i testbilen är en två liter stor dieselvariant på 180 hk. Den räcker bra, även om den inte borgar för speciellt sportig körning, men draget kommer ganska tidigt och motorn går tyst och fint. Automatlådan styr du med ett puck-reglage i mittkonsolen, och oftast gör lådan ett bra jobb med undantag för lite osäkerhet ibland vid nedväxling när vi bromsar in. Att hantera växelreglaget när vi t ex ska trixa oss in i en trång parkeringsruta är lite ovant och ibland saknar vi den gamla hederliga spaken. Och varför inte en knapp som aktiverar P-läget? En annan detalj som saknas är en indikator på själva knappen som aktiverar parkeringsbromsen (elektrisk).

Du kan välja mellan tre olika körlägen där främst skillnaden i utväxling märks. Chassit i bilen känns hela tiden välbalanserat och bilen uppför sig tryggt på vägen när vi kör i varierande miljö omkring Stockholm i början av december.

Komforten i bilen är okej, men inte i klass med de tyska (oftast lite dyrare) konkurrenterna. Undertecknad har lite svårt att bli vän med stolen då sittdynan känns väldigt platt och stel. Det blir lite som att sitta på en bricka, men intrycket är högst personligt bör tilläggas. Ljudnivån är okej men så fort bilen kommer upp i lite högre hastighet märker letar sig framför allt vägljudet in i kupén.

Test Ford Focus Vignale
Bilen har en hel del smarta lösningar utrymmesmässigt.

Dubbel röststyrning

MMI:t, Sync 3, har ett enkelt men tydligt gränssnitt. Testbilen hade inbyggt e-sim och med Fords app kan du hålla koll på bränslenivå, parkeringsposition, däcktryck och en del annat i mobilen.

Klimatanläggningen är inte kopplad till Sync 3 i den här bilen, vilket gör att du inte kan styra temperaturen med röstkommando som i exempelvis Ford Ranger. Att mata in adresser till navigatorn eller styra ljudanläggningen går dock bra.

Om du föredrar att använda Siri om du har din Iphone kopplad till bilen håller du bara ned röststyrningsknappen ett par sekunder. Liksom i Ford Fiesta som vi testade nyligen har även den här bilen B&O:s ljudanläggning och det låter riktigt bra när musik spelas på hög volym.

I mittkonsolen finns ett rejält förvaringsfack under armstödet och framtill finns även ett utrymme för din mobiltelefon. Testbilen har inbyggd trådlös laddare, men denna är känslig för hur du placerar mobilen. En störande detalj här är att när telefonen tappat kontakt med laddplattan, vilket händer oss upprepade gånger i t ex skarpa kurvor, då dyker det upp en varningsskylt på skärmen. Ett meddelande som inte försvinner om du inte trycker bort det.

Dieselversionen vi testar går relativt bränslesnålt, i snitt strax över 0,6 liter per mil under testveckan. Då körde vi aldrig längre sträckor än 3-4 mil åt gången och det var omkring 0 grader och med vinterdäck på fälgarna. Ford Focus är dessutom ganska billig att köpa och i våra ögon överlag en prisvärd bil.

Kan den nya versionen plocka marknadsandelar från Golf och andra konkurrenter i det här segmentet? Tveksamt. Den nya modellen är helt klart ett steg framåt men samtidigt känns det inte som att den tillför något direkt nytt i klassen. Bilen är vettig men något tråkig även om andra motoralternativ givetvis kan locka köpare som prioriterar körglädje.

Test Ford Focus Vignale

Omdöme
Nya Ford Focus i Vignale-utförande och med 2-liters dieselmotor är på många sätt en prisvärd och vettig mellanklasskombi, men den bjuder varken på någon direkt körglädje eller på speciellt mycket nytänk på tekniksidan.

plus

Prisvärd
Bra utrymmen
Säkerhetsfunktionerna

minus

Analog instrumentering
Stolskomforten
Växelreglaget

Fakta Ford Focus 2.0 TDCi 150 hk Vignale

Testad: December 2018
Tillverkare: Ford
Pris: Från 315 900 kr (Vignale)
Testbilens pris: 373 650 kr
Motor: 2-liters diesel EcoBlue, 150 hk
Växellåda: 8-växlars automat
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 8,7 sek
Toppfart: 209 km/h
Bränsleförbrukning: x,x l/mil blandad körning (angiven)
Koldioxidutsläpp: 112 g/km

Betyg 7 av 10