De flesta av oss motorintresserade har någon slags relation till mellanklassaren Focus, liksom föregångaren Escort. För en del av oss födda på 70-talet var XR3i något av en drömbil när körkortet var färskt, trots den relativt blygsamma prestandan. Nu, ett antal generationer senare, är det så dags för en helt ny Focus då dagens tappning har blivit till åren. Detta till trots lyckades modellen ändå ta sig upp ända till åttondeplatsen på listan över mest sålda bilar 2017. Inte fy skam…

Ford Focus

Focus kommer som både femdörrars halvkombi- och kombiutförande. Instegsmodellen går under benämningen Trend och sedan Titanium, ST-line, lyxvarianten Vignale och sist men inte minst Active. Den sistnämda modellen har 30 millimeter högre markfrigång och plastdetaljer runt hjulhus, och denna är en klar favorit rent utseendemässigt i våra ögon.

Designen är inte revolutionerande

Det är utan tvekan en Ford och linjerna känns igen från övriga familjemedlemmar. Men visst har man lyckats få den att se modernare ut med en mer aggressiv, och sportigare framtoning. Bilen har växt en aning, främst på längden, om än marginellt men känns rymligare invändigt och bagageutrymmet i kombin rymmer 608 liter jämfört med nuvarande 490 liter.

Ford Focus
Den något sportigare ST-line-varianten.

Men det är främst under skalet de större nyheterna finns och då i form av förarhjälpmedel och säkerhetslösningar. Nytt är bland annat autobroms med igenkänning av gående och cyklister, mmi:t Sync 3, skyltavläsning, head-up-display, adaptiv farthållare samt led-ljus både fram och bak liksom adaptiva strålkastare.

På plats i Nice hinner vi med att under några timmar bekanta oss med den 1,5 liter stora bensinmotorn i 150- och 182 hästars-utförande. Tiden räcker tyvärr inte till för att känna på dieseln utan den får vi helt enkelt testa på hemmaplan framöver.


Bekvämt och bra med utrustning

För det första sitter vi riktigt bra i nya Focus. Stolskomforten är riktigt bra, även bak, och det går snabbt att hitta en bekväm körposition. Interiören har förbättrats radikalt och det känns klart mer påkostat än tidigare. I mitten tronar den åtta tum stora infotainmentskärmen (6.5 i Trend-utförande) med dess enkla och pedagogiska menysystem vi lärt oss uppskatta i övriga nyare modeller från Ford. Rent grafiskt finns en del att arbeta på för snyggt är det inte.

Ford Focus

Ljudsystemet, signerat Bang Olufsen (extrautrustning), med totalt tio högtalare och sammanlagt 675 Watt. Vi får ett rent, klart och dynamiskt ljud över hela registret och det går att dra på rejält utan att det brister och får vi enbart välja ett tillval hamnar detta ljudsystem högst upp på listan.

Nytt är för övrigt att Focus går att få med konstant uppkoppling (Fordpass Connect) som tillval vilket innebär att du kan skapa en wifi-hotspot för upp till tio enheter och, kanske mer intressant, via appen bland annat hålla koll på bilens bränslenivå, däcktryck, position liksom möjligheten att låsa eller låsa upp bilen på distans. App-tjänsten är kostnadsfri i två år och wifi hotspot i tre månader (alternativt 3 gigabyte dataförbrukning). Vad kostnaden blir efter det kan Ford inte svara på i dagsläget då förhandlingar med operatören fortfarande pågår.

Ford Focus

Ljudisoleringen är även den riktigt bra, även om vi inte ska dra alltför stora slutsatser gällande den förrän vi kört bilen på svensk asfalt men här nere i Frankrike och på slät och fin asfalt finns inte mycket att klaga på.

Chassit är välbalanserat liksom fjädringskomforten som är överraskande bra och som i kombination med den rappa styrningen inbjuder till en aktiv körstil på den slingriga körsträckan i bergsmiljö och utan att vid något tillfälle uppträda nervöst. Här har Ford verkligen lyckats med konststycket blanda både komfort och körglädje vilket bådar gott för en eventuell framtida ST- eller RS-lansering. Den manuella lådan är en pärla med korta och distinkta slag och är riktigt underhållande att använda. Detsamma kan vi inte sägas om automatlådan, som numera sköts via ett vred liknade det i Range Rover och Jaguar, som i jämförelse känns oinspirerande och trist. 

Trist instrumentering övertygar inte

Det vi gillar mindre är instrumenteringen som känns hopplöst utdaterad med analoga mästare som ser ut att ha sitt ursprung från en gammal Volvo 240. Bara en sådan sak som ett par kromringar hade här gjort underverk i väntan på en, förhoppningsvis kommande, helt digital instrumentering.

Körfältsassistans är givetvis en välkommen nyhet, i detta fall aktiv, och ska hjälpa till att hålla bilen centrerad i filen. Men under provkörningen tappar den ofta fokus och emellanåt känns opålitlig. Vi hoppas att detta är något som kommer att åtgärdas med en uppdatering av mjukvaran innan bilarna rullar ut till kund då det i teorin är en riktigt bra funktion.

Ford Focus
Head up Display, dock i ett "billigare" utförande med projicering på en plastskiva

Sist men inte minst är det bensinmotorn som vi ställer oss tveksamma till. Den på pappret intressanta turboladdade trecylindriga motorn på 1,5 liter med antingen 150 eller 182 hästar går förvisso både tyst och vibrationsfritt, men kraften och det där bettet saknas när den provoceras. Den måste varvas rejält för att reagera och just när det börjar hända något slår varvräknaren ifrån och du måste växla upp vare sig du vill eller inte. Riktigt synd då drivlinan i övrigt har sportiga undertoner.

Nya Ford Focus har redan börjat trilla in hos handlarna och som lanseringserbjudande finns nu utrustningsversionen Trend (1.0T EcoBoost med 100 hk och manuell låda) att beställa för från 177 900 kronor.