Sällan har ett spel varit så överhajpat som No Man's Sky. Den lilla indiestudion Hello Games överentusiastiske frontman Sean Murray talade vitt och brett om alla finesser och funktioner som skulle finnas i spelet, påståenden som sedan skruvades upp till elva av förväntansfulla fans på Internet. No Man's Sky skulle helt enkelt bli den ultimata blandningen av Star Trek, Star Wars, Mass Effect och Jesus. Typ.

Bild 1

Omöjliga förväntningar

När den ursprungliga releasedagen, 10 augusti 2016, närmade sig blev det emellertid mer och mer uppenbart att No Man's Sky inte kunde leva upp till en bråkdel av förhandshajpen. Sett som ett indiespel utvecklat av ett dussin personer med begränsad budget var No Man’s Sky fortfarande ett imponerande och underhållande hantverk. Problemet var att spelet inte presenterades som ett indiespel, utan som det ultimata rymdspelet – komplett med makalösa världar och ett jättelikt flerspelarläge.

Men någon flerspelarfunktion fanns inte, och de makalösa världarna bestod mestadels av grådaskiga miljöer befolkade av missbildade djur. Som sagt var det fortfarande en intressant och relativt underhållande upplevelse, men för alla som hade svalt förhandshypen med hull och hå var det omöjligt att inte bli ordentligt besviken. Med all rätt.

Bild 2

Ett nytt blad

Men nu är det dags att glömma allt negativt om No Man’s Sky. Det är dags att vända blad och ge spelet en ny chans, för efter flera stora uppdateringar är det väl värt din tid. Grunden må vara intakt och det är fortfarande ett i stort sett oändligt universum som står till spelarens förfogande. Varje planet har ett mer eller mindre unikt utbud av djur, växter och värdefulla metaller och att utforska världarna i jakt på material och pengar, för att kunna skaffa bättre utrustning och skepp, är lika beroendeframkallande idag som för två år sedan.

Skillnaden är att upplevelsen har blivit mer varierad och meningsfull. Oavsett om du vill följa en utstakat berättelse, leka med vänner online, bygga en jättelik bas på valfri planet, bli universums rikaste astronaut, skaffa en flotta med fregatter, bli ett ess i rymdstrider eller varför inte utrota allt liv på en planet så är det möjliga mål att följa.

Bild 3

Bygg en bas i tredjepersonsvy

Det roligaste tillskottet som har tillkommit är möjligheten att bygga baser och fylla dem med både möbler och maskiner. Det går också att skapa portaler för att snabbt ta sig mellan baserna oavsett vilken planet de befinner sig på. Bostadsbyggandet når inte upp till varken Sims eller Minecraft, men att snickra ihop en hyfsat hemtrevlig bas görs utan större bekymmer. En bas som är oerhört skön att ha tillgång till när iskalla nätter och livsfarliga stormar närmar sig.

En annan nyhet som höjer spelupplevelsen oväntat mycket är en ny kameravy som visar karaktären och rymdskeppet i tredjepersonsperspektiv. Det kanske inte låter som något att höja ögonbrynen för, men faktum är att hela spelupplevelsen får ett märkbart lyft av den nya kameran. Det blir mer personligt och ensamt ute i det ödsliga universum.

Bild 4

Snygga världar och svajiga bilder

Förutom de spelmässiga nyheterna har även grafiken fått ett ordentligt uppsving. Världarna skapas fortfarande slumpmässigt, men tack vare kraftigt förbättrade texturer, flera nya grafiska effekter och en förfinad ”världsskapar-algoritm” är planeterna nu mer inbjudande än någonsin. Förbättringarna är faktiskt så pass stora att det skulle kunna röra sig om en regelrätt uppföljare och inte en gratis uppdatering.

Något som däremot hade behövt lite mer finslipning är den tekniska biten. Samtliga format, till och med en topptrimmad pc, får problem med bilduppdateringen. Värst är det för Xbox One som ofta har problem att visa 30 bilder per sekund, men faktum är att även Xbox One X lider av ojämn bilduppdatering. Lägg därtill sekundlånga frysningar och i värsta fall rena krascher, så har vi ett spel i behov av lite teknisk finslipning.

Bild 5

Väl värt en andra chans

Landa på en planet, utforska djur- och växtlivet, samla material och flyg iväg. Det är vad No Man’s Sky gick ut på för två år sedan och i grunden stämmer det väl än idag. Trots det är No Man’s Sky en på många sätt helt annan upplevelse idag än det var 2016. Tack vare flera stora uppdateringar finns det nu en helt annan mening med utforskandet, för att inte tala om alla beroendeframkallande sidosysslor.

Om du vill ha en lång och spännande story eller intensiva rymdstrider är No Man’s Sky fortfarande fel spel. Om du däremot vill ha ett Minecraft-osande rymdäventyr som ständigt kittlar utforskarnerven passar det perfekt. Det kanske inte är Star Wars eller Mass Effect, men det är ditt helt egna rymdäventyr.


M3 rekommenderar

Fakta No Man’s Sky

Genre: Äventyr
Utvecklare: Hello Games
Plattform: Xbox One (Tidigare ute på Playstation 4 och PC)
Testad plattform: Xbox One X
Pris: 578 kronor till Xbox. 241 kronor till PS4.
 

plus

Massiva förbättringar sedan originalreleasen
Den nya tredjepersonsvyn förbättrar inlevelsen
Utmärkt fotoläge för att fånga alla vackra vyer
Oändligt med saker att upptäcka

minus

I grunden är spelupplevelsen fortfarande rätt repetitivt och otydlig
Framslumpade planeter och djurliv skapar en hel del trista världar
En del tekniska problem oavsett format
Krångliga menyer och halvbökiga kontroller

Betyg 8 av 10

No Man's Sky (Xbox One)

Bästa pris just nu: 428 kr