Ford S-Max siktar in sig på familjer med många barn, och det är en av ganska få alternativ om du är ute efter en rymlig bil med sjusitskapacitet till rimlig peng. De största rivalerna kommer från Volkswagen (Touran) och Renault (Espace), om du inte vill gå upp betydligt i pris. Vi testar S-Max ST-Line Business 2.0 TDCi AWD, en bil som i skrivande stund säljs på kampanj för strax under 400 000 kronor.

Stor vindruta ger lite busskänsla

Motorn är som namnet antyder en två liter stor fyrcylindrig diesel, och den erbjuder 180 hk och maximalt vridmoment på 400 Nm. Testbilen är utrustad med sexstegad automatlåda och fyrhjulsdrift samt ett tredje sätesrad, Sync 3, tonade bakrutor och tilläggspaketet Teknik och sätespaket läder/mocca. Kvalitetskänslan invändigt är helt okej och vi sitter bekvämt i framstolarna. Vindrutan lutar kraftigare än i de flesta bilar, vilket ska bidra till lägre vindljud i kupén, men det ger också lite busskänsla när vi kör. Sikten är bra, trots att A-stolparna är delade nedtill och har en extra liten mellanruta.

Test Ford S-Max

Bilen är bekväm att köra med lätt styrning (elservo) och en automatlåda som jobbar bra med motorn utan att göra större väsen av sig. Motorn är inte pigg på något sätt, men den gör jobbet och den känns aldrig trött eller slö. Och bilen går riktigt tyst. Baksätet är rymligt och stolsryggarna går att fälla bakåt rejält, vilket våra medpassagerare uppskattar när vi tar bilen på en långtur från Stockholm till Dalarna. Här finns också brickor att fälla upp från de främre stolsryggarna, samt ett praktiskt 220-voltsuttag. Separat klimatanläggning för baksätet är också något som uppskattas.


Generöst bagageutrymme och sju stolar

Den tredje sätesraden är enkel att fälla upp och här sitter mindre passagerare helt okej, och även tonåringar under kortare sträckor. Bagageutrymmet är generöst tilltaget med kapacitet till 965 liter packning när fem personer sitter i bilen.

Bilen är riktigt låg, markfrigången är endast 13 centimeter vilket gör att du får vara extra försiktig nära trottoarkanter. Det gör också att vi inte känner oss helt bekväma med att ta den där steniga skogsvägen fram till badplatsen.

Test Ford S-Max
Sync 3 är riktigt lättjobbat och touchskärmen är rapp och skarp.

Fords MMI Sync 3 är tydligt och lättjobbat, om än lite kantigt och inte speciellt snyggt. Navigatorn funkar klockrent och du kan välja om du vill styra klimatanläggningen på touchskärmen eller med knapparna i mittpanelen under. Ford har även sin egen röststyrning som låter dig styra navigatorn och ringa samtal, men du kan även kontrollera andra saker i bilen som exempelvis temperaturen´. Givetvis kan du även utnyttja Siri om´du kopplar in din Iphone. Bilen stöder Apple Carplay och Android Auto.

Ljudanläggningen i testbilen kommer från Sony och den låter inte jättebra. Det är lite för mycket mellanregister över ljudbilen och hur vi än justerar inställningarna så känns det som att högtalarna inte är perfekt balanserade. Nu kanske vi är bortskämda med att ha testat en hel del andra bilar på påkostade anläggningar, men vid en direkt jämförelse med en ny Ford Ranger (pickup) förlorar S-Max.

Test Ford S-Max

Ford S-Max varnar när du korsar en filmarkering utan att använda blinkersen, och det vibrerar till i ratten. Men den hjälper inte till att styra in dig mot mitten. Adaptiv farthållare är en funktion vi uppskattar rejält och denna fungerar utmärkt.

Digital panel mellan analoga mätare

Mellan två analoga mätare för hastighet och varvtal sitter en digital panel. Lite plottrigt men samtidigt nyttig då vi får upp bra information. Bilen snittar på 0,74 liter per mil under testveckan, och med tanke på att vi mestadels kör med fyra personer i bilen och en hel del packning är förbrukningen helt okej. Detta tillsammans med ett förhållande lågt inköpspris gör att Ford S-Max känns som en väldigt vettig bil om plånboken får styra.

Test Ford S-Max
Ford S-Max har blivit riktigt snygg och den ger int alls några minibuss-vibbar utifrån.


M3 rekommenderarOmdöme

Ford S-Max är en riktigt genomtänkt familjebil på många sätt, och även om den inte är speciellt kul att köra är vi riktigt imponerade efter en dryg vecka med bilen. Den är helt enkelt både praktisk och prisvärd, och svårslagen i sitt segment.


Fakta Ford S-Max

Tillverkare: Ford
Pris från: 332 400 kr (Business 1.5T Ecoboost)
Rek pris testbilen: 417 100 kr
Motor: Fyrcylindrig diesel, två liter, 180 hk
Växellåda: 6-växlad automat
Prestanda: 0-100 km/h 9,5 sek
Toppfart: 208 km/h
Angiven bränsleförbrukning: 0,54 l/mil blandad körning
CO2-utsläpp: 139 g/km
Miljöklass: Euro 6

plus

Prisvärd.
Rymlig och praktisk.
Går förhållandevis tyst.

minus

Tråkig att köra.
Väldigt låg.
Ljudanläggningen.

Betyg 8 av 10