De senaste två, tre åren har pickup-modellerna överlag förnyats ordentligt samtidigt som nya aktörer gett sig in i segmentet. Fiat Fullback bygger i stort på Mitsubishi L200, och i Cross-utförande har Fiat piffat upp sin pickup ordentligt med bland annat skärmbreddare, snygga svarta 17-tumsfälgar, hasplåt, svartlackerade detaljer, ny grill, tonade rutor samt skärmbreddare. Och framför allt en ny sportig flakbåge.

Test Fiat Fullback Cross

Välbekant kupé

När vi sätter oss i bilen känner vi dock snabbt igen oss. Bortsett från Fiat-loggan på ratten känns det här väldigt mycket som en L200. Materialvalen är hårdplast, ratten känns hal och mmi:t gammalt. Här finns ett mittarmstöd med rejält förvaringsutrymme under, men det är inte direkt premiumkänsla kvaitetsmässigt. Det klonkar när vi stänger dörrar och flakläm, och bilen ger ett intryck av att rikta sig till hantverkaren snarare än till dig som sneglar på en pickup-modell som alternativ till suv för att köra både till vardags och till helgens äventyr.

Läs även: De senaste biltesterna hittar du på m3.se/motor

Under huven sitter en 2,4-liters dieselmotor (fyra cylindrar) som levererar 180 hk, och även om bilen inte känns lika pigg som Ford Ranger eller Volkswagen Amarok, så räcker kraften till. Om du väljer automatlåda (som testbilen har) får du lägga på 15 000 kronor på priset samt räkna med lite högre bränsleförbrukning. Under testet snittar bilen på strax över 0,8 liter per mil, vilket är riktigt bra med tanke på biltypen. Och ungefär en deciliter lägre per mil än Ford Ranger.

Test Fiat Fullback Cross

Vi växlar mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift (hög- eller lågväxel) med en ratt i mittkonsolen, och här finns även ett läge med låst diffspärr. Markfrigången är helt okej och offroad-egenskaperna känns tillförlitliga. Bilen har inga problem att ta sig fram när vi testar på en svår grusväg med stora stenar och tuff lutning, frigångsvinkeln fram är riktigt bra tack vare bilens något spetsiga design fram.

Läs även: Stort test av pickuper

Sparsmakat med tekniska finesser

I stadskörning är bilen inte lika kul att köra, vi saknar p-sensorer eller kamera framtill. Backkamera finns, men annars är det ganska sparsmakat med tekniska finesser. Visserligen får vi farthållare, men denna är inte adaptiv och känner alltså inte av framförvarande fordon. Här finns heller inte skyltigenkänning som hjälper dig hålla koll på hastighetsbegränsningen, du måste istället förlita dig till informationen i navigatorn.

Mmi:t är ingen höjdare, touchskärmen är en aning seg och gränssnittet inte speciellt användarvänligt. Här finns navigator och du kan ansluta din smartphone via bluetooth eller den enda usb-kontakten i framsätet, men stöd för Apple Carplay och Android Auto saknas. Om mmi:t känns gammalt är det ingenting jämfört med färddatorn. En liten monokrom skärm mellan de analoga mätarna ger dig bland annat tripmätare och information om förbrukning.

Ljudanläggningen i bilen är inte heller speciellt bra, det duger till att ha radion på i bakgrunden men ha inga förväntningar om att kunna njuta av bra musik i god kvalitet när du är ute på längre körningar.

Test Fiat Fullback Cross

Flaket är rymligt och du lastar en EU-pall på Fiat Fullback utan problem. Cross-versionen vi testar har plastskydd på lämmen samt ett flaklock, men av någon outgrundlig anledning finns det inte en enda lastögla på flaket. Hur har tillverkaren tänkt att vi ska kunna säkra lasten? Här bör du räkna in en lösning för att åtgärda detta i kalkylen. Fiat Fullback säljs enbart i double cab-utförande och baksätet är förhållandevis stort. Här sitter vuxna personer helt okej om än något upprätt.


Prisvärd som få

Även om vi har en hel del att anmärka på när det gäller materialval, teknik och funktioner är ändå den här bilen väldigt intressant om du är ute efter en billig pickup. Fullback startar på strax över 300 000 kronor inklusive moms och i Cross-utförande blir den din för 360 000 kronor inklusive moms, (eller 288 000 kronor exklusive moms). Då ingår en hel del utrustning som Webasto-värmare, Bi-Xenon-strålkastare, läderklädsel och elmanövrerad förarstol. Mycket bil för pengarna helt enkelt samtidigt som Fiat Fullback drar mindre bränsle jämfört med flertalet konkurrenter i segmentet.

Test Fiat Fullback Cross

Omdöme

Fiat Fullback Cross bygger på den redan prisvärda L200-modellen från Mitsubishi och med utrustningen Fiat lagt till i Cross-utförandet är den riktigt intressant – om du är ute efter en avskalad bil utan höga krav på komfort eller kvalitetskänsla när det gäller inredning och teknik.


Fakta Fiat Fullback Cross

Tillverkare: Fiat
Pris: Från 312 375 kr (inkl moms)
Testbilens pris: 360 000 kr (inkl moms)
Motor: 4-cylindrig diesel 2,4 liter, 180 hk (430 Nm)
Växellåda: 5-växlars automat
Drivning: 2WD/4AW låg/hög
Prestanda: 0-100 km/h uppgift saknas
Toppfart: 177 km/h
Lastkapacitet: 884 kg
Max dragvikt bromsat släp: 3 000 kg
Angiven bränsleförbrukning: 7,5 liter/100 km
Markfrigång: 205 mm
CO2-utsläpp: 196 gram/km
Miljöklass: Euro 6

plus

Bra offroad-egenskaper.
Förhållandevis billig att köpa och köra.
Bra utrustningspaket.

minus

Materialvalen i kupén.
MMI och färddator.
Inga lastöglor på flaket.

Betyg 7 av 10