Gillar du spel som Call of Duty och Doom, men tycker att de bjuder på lite för lite skjutande? Vill du ha en överdos av fiender och ett nästintill oändligt utbud av vapen – vapen som gärna ska gå att använda samtidigt? Då är Mothergunship spelet för dig.
 

Skjut, panga och spräng

Grundkonceptet i Mothergunship är mycket enkelt; bygg ihop ett vapen eller två, gå in i rum efter rum och dräp varenda fiende du ser. Som tack för fiendeutrotandet får du mynt och erfarenhetspoäng, vilka används till att köpa fler vapendelar respektive bättre grundegenskaper till den namnlöse huvudpersonen. Tänk dig Doom och Quake blandat med Smash TV, men ännu snabbare och med enklare rollspelelement.

Bild 2

Spräng, SPRÄNG, S P R Ä N G

Men det är inte rollspelselementen som gör Mothergunship speciellt, det är vapensystemet. Huvudpersonen kan bära två vapen samtidigt och det är upp till dig att knåpa ihop dem med hjälp av ett jättelikt utbud av olika vapendelar.

Vapendelarna är uppdelade i tre grupper: pipor, förbättrare och grenuttag. Pipor är det som gör skada, medan förbättrarna används för att just förbättra vapnens egenskaper. Den viktigaste delen är emellertid grenuttagen eftersom de används för att koppla ihop pipor med förbättrare. Och ja, flera delar ur varje kategori kan användas för att skapa monstruösa missfoster till vapen.

De enda reglerna som finns vad gäller vapenbyggandet är att ingen del får ligga i vägen för någon annan, samt att piporna måste peka framåt. Annars är det fritt fram att vrida och vända på delarna för att försöka klämma in så mycket som möjligt på den tillgängliga ytan.

Bild 3

Finess framför kraft

Att bara klämma in de starkaste piporna är däremot inte en särskilt smart taktik. Visst går det att göra ett vapen som skjuter raketer, granater, sågblad, lava och laserstrålar samtidigt, men då kommer energin att gå åt i rekordfart, vilket resulterar i många långa omladdningar. Om fienderna som står på menyn är små och snabba hjälper det dessutom inte mycket att du kan spränga sönder en mindre herrgård med ett enda skott om skottet ändå missar sitt mål.

Efter att ha kommit en bit in i äventyret är det också möjligt att vända vapnens nackdelar till din fördel. Det går till exempel att framkalla en extrem rekyl för att på så sätt studsa iväg från närgångna fiender. Överlag finns det förvånansvärt mycket att tänka på i vapenbyggandet, även om det aldrig blir överdrivet komplicerat.

Bild 4

Framslumpade svårigheter

Så långt allt väl, men tyvärr lämnar själva kampanjen en del att önska. Där hittas en härligt oseriös story ackompanjerad av en rad enkla huvud- och sidouppdrag, uppdrag som i grunden fungerar på i stort sett samma sätt. Allt handlar om att gå in i rum av varierande storlek, besegra alla fiender och gå igenom en dörr till nästa rum.

Tyvärr är det slumpen som avgör vilket rum du ställs inför, vilket innebär att du kan tvingas fjanta runt med ett startgevär i ett rum fyllt till bredden med farliga fiender. För att inte tala om när du har samlat på dig en gedigen arsenal och tömmer rum efter rum på fiender, utan att hitta några affärer där till exempel hälsan kan fyllas på – med en snöplig död som följd.

Eftersom samtliga medtagna och på banan inköpta vapen försvinner vid dödsfall känns det lite surt när oddsen är så pass orättvisa. Överlag är det lyckligtvis ett någorlunda ovanligt problem; de flesta rum är faktiskt riktigt roliga att härja runt i. Efter att ha åkt på en handfull orättvisa banor i tät följd är det emellertid svårt att vara positiv.

Bild 6

Fullt ös medvetslös

I grunden är Mothergunship ett förbaskat underhållande spel. Det snabba och intensiva röjet som varje bana bjuder på liknar inget annat, och det är omöjligt att inte le brett efter att ha byggt ihop en överdrivet stor raketskjutande hagelgevärslaserkanon med tillhörande sågblad. Att grafiken, bandesignen, fiendedesignen och lite annat smått och gott inte håller högsta klass är ganska lätt att förlåta.

Mothergunship kommer inte att vinna några stora priser. Här och nu är det dock ett röjigt och oväntat smart actionspel med en välfungerande gimmick. Ibland behövs det inte mer än så.



Fakta Mothergunship

Genre: Action
Utvecklare: Grip Digital
Plattform: Playstation 4, Xbox One, PC
Testad plattform: Playstation 4 Pro
Pris: 239 kronor

plus

Utmärkt vapenbyggande.
Oerhört intensiva strider.
Smidig kontroll.

minus

Slumpgenererade banor skapar orättvis svårighetsgrad.
Ojämn grafik med en del tekniska problem.
De stora vapnen saknar tyngd.

Betyg 7 av 10