Det är inte många racingspel som lyckas skapa samma nerv som Codemasters F1-serie. Att hålla de snabba men ack så ömtåliga bilarna på banan kan vara nog så svårt, speciellt när de sköra däcken ofta bara är några centimeter från barriärer och andra bilar. Men det är också där lockelsen i sporten hittas – en känsla som Codemasters har lyckats fånga på bästa sätt i årets version.

Bild 1

Samma visa en gång till, på ett bra sätt

Om du har spelat något av Codemasters senare F1-spel kommer du att känna dig hemma direkt i F1 2018. Faktum är att menyerna i stort sett är identiska jämfört med förra och förrförra årets versioner. Lyckligtvis får vi ett par efterlängtade förbättringar istället för nya menyer.

I grunden är dock mycket sig likt. Huvudmenyn innehåller pliktskyldiga spellägen och i vanlig ordning är det mer eller mindre endast karriärläget som är värt din tid. De övriga spellägena är inte mycket mer än race efter race utan någon nämnvärd belöning.

I år kan det dock vara värt att hålla ett extra öga på onlinefunktionen. Tyvärr har vi inte haft möjlighet att komma online när detta skrivs, men Codemasters har implementerat ett liknande rankingsystem som GT Sport vilket gör att vi kanske slipper de flesta puckon som bara vill förstöra.


Från noll till hundra, eller börja på 100

Men som sagt, det är i karriärläget som hjärtat av spelupplevelsen hittas. Där fungerar det mesta som tidigare; du skapar en förare och väljer stall helt fritt. Du kan till och med kicka Lewis Hamilton och ta hans plats i Mercedes om du så vill. Inte illa för en rookie. Om du tar plats i ett toppteam räknar de dock med idel podiumplaceringar direkt från start, medan de sämre stallen blir glada för minsta poäng.

Karriärläget är uppbyggt av racinghelger innehållandes träningspass, kvalificering och slutligen själva racet - samt specialtävlingar med gamla bilar för lite variation. Under träningspassen finns det olika tester att genomföra, såsom att ta kurvor så bra som möjligt, spara bensin eller minimera däckslitage. Ju bättre det går i testerna desto fler poäng får du, poäng som sedan används för att förbättra bilen på olika sätt. Bättre tillförlitlighet, snabbare bil eller bättre aerodynamik? Valet är ditt.

För er som har kört Codemasters tidigare F1-spel är det ett välbekant upplägg. I årets upplaga får vi emellertid en djupare upplevelse även utanför banan. Till exempel dyker det titt som tätt upp tv-intervjuer där du med snäv tidsgräns ska kommentera hur bilen och banan känns. Vissa team föredrar sportsliga svar medan andra vill ha skryt. Om du efter ett dåligt race slänger hela teamet under bussen blir däremot ingen glad, men om du berömmer ditt team efter lyckade insatser kan det påverka uppgraderingsträdet positivt.

Bild 2

Lönesamtal med chefen
Beroende på hur du sköter dig på och utanför banan växer ditt värde som förare, vilket gör att du ett par gånger under säsongen kan försöka omförhandla ditt kontrakt. Det är däremot inga virtuella sedlar som står på spel, utan olika sorters fördelar som snabbare bilutvecklingsmöjligheter och mer poäng för lyckade tester. Om du kräver för mycket kan det dock sluta med ett kontrakt helt utan förmåner – men är du en stjärna ska du behandlas därefter.

Bild 5

Kyliga svängar och panikpunka
Den största stjärnan i rummet är dock inte du, det är körkänslan. Att hålla alldeles för hög hastighet med alldeles för små marginaler blir snabbt normen, men den utmärkta kontrollen och förfinade fysiken sköter sig i stort sett felfritt. Om du gör en miss och kommer utanför banan kan det dock gå åt skogen väldigt, väldigt snabbt. Likaså om du är oförsiktigt och inte har koll på de andra förarna på banan.

Men det är inte kollisioner och avåkningar som skrämmer mest, de går att få ogjorda genom att spola tillbaka tiden om man så vill. Att spola tillbaka en utsliten växellåda, soppatorsk eller skadade däck är däremot inte lika lätt. Det skapar en härlig nerv i tävlingarna som lyfter F1-serien över många av sina konkurrenter.

Likt den riktiga F1-cirkusen ska däck, motor, växellåda och så vidare föras vidare från racinghelg till racinghelg och det är endast tillåtet att byta komponenter ett antal gånger per år utan bestraffning. I karriärläget är det därför ett måste att spara på materialet och inte byta komponenter förrän det är absolut nödvändigt, vilket ökar risken för mekaniska fel.

Bild 3

Förfinade vyer

Vid sidan av de nya inslagen i karriärläget har även grafiken fått några efterlängtade förbättringar. Framför allt har den tidigare så irriterande screentearingen nästan helt försvunnit. Den dyker visserligen fortfarande upp i depån och i sekvenserna innan loppet startar, men ute på banan lyser den trevligt nog med sin frånvaro.

En annan mer överraskande förbättring är att ljussättningen har fått en märkbar uppgradering. Dels imponerar Hdr-färgerna betydligt mer än förra året, men överlag ser alltifrån himlen till bilar och miljöerna snäppet vassare ut än tidigare.

Bild 4

Codemasters i sitt esse

Det tog fyra spel på den nuvarande konsolgenerationen, men med F1 2018 gör Codemasters äntligen det mesta rätt. Jämfört med tidigare år är majoriteten av buggarna bortslipade, grafiken förfinad, karriärläget djupare, motståndarna smartare och fysiken förbättrad. Det enda vi saknar nu är lite mer att göra utanför det utmärkta karriärläget.

I övrigt finns det inte mycket att klaga på. Vissa kanske blir besvikna över att oavsett inställningar så blir F1 2018 aldrig en fullblodssimulator. De som vill ha oförlåtande ultrarealism gör med andra ord bäst i att leta efter något annat spel även denna gång. För F1-fans, eller racingfans generellt, är F1 2018 däremot en guldgruva fylld med härligt intensiv, skrämmande och underhållande racing.


M3 rekommenderar

Fakta F1 2018

Utvecklare: Codemasters
Genre: Racing
Format: Playstation 4, Xbox One, PC
Testat format: Playstation 4 Pro
Pris: 599 kronor

plus

Gott om inställningar för att skräddarsy spelupplevelsen.
Utmärkt körkänsla.
Lysande karriärläge.
Fleraklassiska F1-bilar från de senaste 40 åren.

minus

Varför är det så svårt att ändra svårighetsgrad i karriärläget?
Det där med mänskliga ansikten är inte Codemasters grej.
En del grafik- och fysikbuggar finns kvar.

Betyg 9 av 10