Att cykla är en inte alltid smärtfri upplevelse, men med cykellampan Blinkers blir den åtminstone något tydligare för dina medtrafikanter. Förutom det uppenbara – att lysa rött bakåt och vitt framåt – är det här också en lampa som agerar både körriktningsvisare och bromsljus.

Som så många andra ambitiösa idéer började cykellampans färd på Indiegogo – och överlevde den ofta skakiga resan från crowdfunding till en färdig, fungerande produkt som faktiskt kan köpas. Blinkers har utvecklats i Schweiz av ett spanskt team och produceras i Europa.

Läs också! Stort test: Här är de hetaste elcyklarna du kan köpa just nu

Blinkers kan köpas i lite olika konstellationer. Dels enbart som en baklampa, dels i ett set med både fram- och baklampa. Baklampan kan också köpas med en extra laser som bildar en grön halvcirkel på asfalten runt bakändan på din cykel för att visa medtrafikanterna att närmare än så här bör ni inte komma. Vi skulle dock skippa den. Dels är grön laser knappast något vi vill råka lysa oss själva eller någon annan i ögonen med, dels fungerar lasern bara tio minuter åt gången innan den stängs av för att inte överhettas. Spara drygt 200 kronor och hoppa över det.

Blinkers

Enkel installation och magnetfästen för lamporna

Installationen är hyfsat enkel, även om verktygslådan kan behöva plockas fram för att justera sadeln där baklampans fäste ska monteras. Det är förresten inte säkert att baklampan passar din typ av sadel. Ett hett tips är att kolla igenom instruktionsboken på Blinkers hemsida innan du slår till. Därifrån kan vi också köpa ett annat fäste som fäster baklampan på en pakethållare istället.

Fästena för lamporna är i övrigt riktigt smarta. De innehåller magneter, som vi snabbt klickar fast lamporna på varje gång vi ska ut och cykla. Själva lamporna är stora och kräver en väska att förvaras i. Med tanke på vad de kostar vill vi nog inte lämna kvar dem på cykeln någon längre stund.

Att para fjärrkontroll och lampa går på ett par sekunder första gången, och sedan känner de igen varandra i fortsättningen. Från kontrollen tänder vi lamporna, byter till blinkande sken om vi vill det, och aktiverar blinkern åt vardera håll. Har vi en laser kan vi tända den härifrån, och det finns till och med en varningsblinker om cykelturen går helt åt skogen. Bromsljuset aktiveras automatiskt vid en kraftigare inbromsning.

Lamporna är ip64-klassade så ett regn ska inte vara några problem. Batteritiden är runt 25 timmar beroende på vilken ljusinställning vi har, uppladdning sker på 2,5 timmar via mikro-usb.

Läs också! Sex tips: Elcyklarna som kostar under 10 000 kronor

Blinkers till trots – dina armar behövs

Fungerar det då? Förstår omgivningen vad vi vill med blinkande lampor på cykeln? Vi cyklar genom rusningstrafik en eftermiddag och känner oss inte hundra procent trygga med att bara blinka för att visa var vi ska. Bromsljuset är bra, men blinkern är ibland för otydlig.

Visst, ge det lite tid så bör kanske folk lära sig leta blinkande lampor och inte bara utsträckta händer på cyklister som vill svänga. Säkrast är att fortsätta sträcka ut en hand, och se blinkern som ett komplement för att göra vår avsikt ännu tydligare. Det tycker också instruktionsboken, där det till och med står att lamporna ska ses som just ett komplement till handsignaler och inte som en ersättning för dem.

Lamporna lyser med 100 lumen, fullt tillräckligt i mörker och skymning. I direkt solljus blir det dock aningen för klent. Armarna får fortsätta jobba.

Blinkers
Styr lamporna från styret.

Att ha både blinkers och bromsljus på cykeln är undertecknads gamla pojkdröm, men visst kan det vara användbart också som vuxen. Priset lär för många vara det som avgör köpet, för det är högt. Visserligen säger sig tillverkaren använda sig av högkvalitativa komponenter (batterier från Tesla och led-lampor från bilindustrin), men 1 795 kronor för ett fram- och baklampa kräver en viss entusiasm över produkten. Endast en baklampa med all funktionalitet utom lasern kan köpas för runt tusenlappen.

Kanske inte orimligt för en rätt avancerad, uppladdningsbar lampa med trådlös koppling till fjärren, men vi kan också hitta helt vanliga cykellampor som fungerar nästan lika bra för en knapp tiondel av priset. Liknande men något enklare blinkerslampor kan köpas för några hundralappar.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning