Under helgen tog amerikanska Netflix-kunder till Reddit för att meddela att streamingjätten börjat förse dem med "reklamsnuttar" mellan tv-serieavsnitt. En användare som tittade på Shameless fick se en rekommendationsvideo för Netflix-produktionen Insatiable, och undrade om fler drabbats av fenomenet.

Fördjupning: Så fungerar tekniken bakom Netflix (och därför börjar det bli läskigt)

Och visst var så fallet. Enligt tråden på Reddit verkar fler regioner som Australien, Storbritannien och flera andra europeiska länder ha fått ta del av den nya funktionen. För Ars Technica bekräftar Netflix att man testar att lyfta upp tv-serier för att hjälpa medlemmarna att hitta nytt innehåll de kanske gillar. Man säger sig också vara medvetna om den kritik som dykt upp på sociala medier, men föredrar att mäta effekten av experimentet med egna verktyg i stället för att agera reaktivt på kritiken.

Läs också: 10 tips som maxar ditt Netflix-konto

De nya promotionsnuttarna mellan avsnitt lyfter alltså fram andra Netflix-produktioner och ska bara drabba en del av den totala användarskaran. Vilka plattformar man riktat in sig på och hur länge testerna väntas pågå är okänt. Att Netflix provar nya grepp för att publiken ska upptäcka nytt innehåll på tjänsten är i sig ingenting nytt – kritiken här verkar snarare handla om att man förses med reklam för något man redan betalar för. Många av Netflix olika tester lanseras aldrig skarpt, ska tilläggas.

Flera medier rapporterar att den som helt plötsligt börjat se dessa videoklipp på Netflix kan välja att inte delta i testandet av potentiella funktioner. För att hitta det reglaget går du in på Konto och sedan Testdeltagande. En direktlänk hittar du här.