Om du är ute efter en riktigt stor pickup räcker inte de i svenska mått "normalstora" modellerna som Toyota Hilux, Nissan Navara och Ford Ranger. På andra sidan Atlanten är det helt andra storlekar som räknas som "full-size", men enda sättet att köpa dessa i Sverige är via import. Vi fick låna in Chevrolet Silverado, en av de mest populära amerikanska pickuperna, från Exclusive Cars som specialiserar sig på att importera amerikanska bilar.

Test Chevrolet Silverado
Ford F150 till vänster, Chevrolet Silverado till höger. Två riktigt feta amerikanska fullsize-pickuper.

Modellen vi har testat heter Silverado LTZ Crew Cab. Den är av 2018 års modell och utrustad med 6.2-liters v8-motor. Bilen mäter nästan sex meter i längd och vi inser snabbt att det här blir en utmaning att köra runt i, framför allt när det blir dags att parkera. Vi testade nyligen Ford F150, den mest sålda pickupen (och bilen överlag) i USA, och en direkt konkurrent till Silverado – och jämfört med den känns den här modellen inte riktigt lika påkostad och modern. Men den bjuder å andra sidan på en del unika finesser och fördelar.

Test Chevrolet Silverado
Förarmiljön känns på det stora hela genomtänkt och ergonomisk.

Motorn är riktigt kraftig och med 420 hk och ett vridmoment på mäktiga 623 Nm klarar vi oss långt även med tungt släp och maxad flakvikt. Motorn mullrar härligt när vi glider runt på småvägarna några mil utanför Stockholm och fjädringen är amerikanskt gungig. Känslan av att vi kör en stor bil är helt klart mer påtaglig än när vi testade F150. Kraften gör sig snabbt påmind när vi trycker till på gasen, samtidigt har tillverkaren lyckats bra med att isolera kupén. Detta tillsammans med att vi sitter kungligt i förarstolen gör det till en ren fröjd att ratta Silverado LTZ Crew Cab.

Chevrolet ska även ha plus i kanten för att bilen har både värme och ventilation i framstolarna, samt möjligheten att slå på värme enbart i ryggdynan. Perfekt om du har ont i ryggen.

Test Chevrolet Silverado
Baksätet bjuder på riktigt bra med benutrymme.

Liksom F150 är utrymmet inuti bilen riktigt generöst, dock inte med riktigt samma extrema benutrymme i baksätet. Här saknas även bakre ventilationsöppning i mittkonsolen och en ynklig tolvvoltskontakt är det som står till buds när du behöver ladda telefoner och annan elektronisk utrustning. Framtill finns dock desto mer, tre usb-portar, dubbla 1tolvvolts-uttag och en 110-voltskontakt.

Test Chevrolet Silverado
Framtill finns ordentligt med kontakter.

Ljudanläggningen från Bose låter helt okej men det är en bit kvar till de vassaste systemen. Det här märks också när vi meckar med faderreglaget då det blir tydligt att basen kommer från de främre högtalarna och ljudet får mer diskant där bak. Men här finns både volymresurser och möjlighet att påverka ljudet med equalizer.

Omodernt MMI

Mmi:t är minst sagt omodernt. Touchskärmen har bra respons men hela systemet känns lite ologiskt och otydligt. Här finns inga uppkopplade versioner men systemen ska enligt specifikationerna ha stöd för Apple Carplay och Android Auto. Detta får vi dock inte igång under testet, trots att det finns en Projektion-knapp i menyn som verkar vara till för att spegla mobilen i skärmen. En annan sak som inte heller fungerar i testbilen är trådlös laddning till vår Iphone X. Materialvalet i bilen är överlag inte lika påkostat som i Ford F150, ett exempel är den plastiga ramen runt displayen i mittkonsolen.

I instrumentpanelen finns en digital display bredvid ett antal analoga mätare, och här kan du dels se färddata och dels välja att till exempel se och kontrollera ljudkällor, få fram en digital hastighetsmätare eller annan information om bilen. Även här är gränssnittet lite rörigt i våra ögon, men det fungerar.

Test Chevrolet Silverado
Farthållaren är tyvärr inte adaptiv.

Bilen har kollisionsvarnare, farthållare, parkeringssensorer fram och bak, backkamera, rattvärme och en del annat praktiskt i funktionsväg, men vi saknar adaptiv farthållare och lane assist på tillvalslistan.


Praktiska detaljer

Chevrolet Solverado har inbyggt fotsteg i bakre stötdämparen vilket är väldigt praktiskt när vi kliver upp på flaket. En annan bra detalj är det elmanövrerade mittfönstret bak som gör att du får en öppning mellan hytten och flaket. Testbilen är utrustad med kåpa och utdragbar botten för att underlätta lastning.

Trots en 6,2 liter stor v8-motor drar inte förbrukningen iväg allt för mycket under de dagar vi testar bilen. Motorn har cylinderavstängning och ibland ser vi i displayen att bilen hoppar över till att köras på fyra cylindrar, och förbrukningen snittar på 1,2-1,3 liter per mil blandad körning. Helt okej med tanke på hur stor bilen är.

Jämfört med Ford F150 har Chevrolet Silverado inte så mycket att komma med i våra ögon, trots en del smarta detaljer och en härlig motor. Bilen känns helt enkelt inte alls lika modern och påkostad. Men 2019 års modell är redan lanserad i USA och denna verkar riktigt intressant med en hel del förbättringar på pappret.

Test Chevrolet Silverado

Omdöme

Chevrolet Silverado känns inte lika modern som lättkörd som Ford F150 men samtidigt bjuder bilen på en del smarta detaljer som konkurrenterna saknar. Om du är ute efter en riktigt stor bil och prioriterar stark motor, dragegenskaper och åkkomfort i baksätet framför modernt mmi och nya förarhjälpmedel är den absolut inte ett dåligt köp. Det här är en bil som verkligen känns amerikansk på alla vis.

Läs även: Ford F150: för dig som drömmer om en pickup i amerikanskt format


Fakta Chevrolet Silverado LTZ Crew Cab

Tillverkare: Chevrolet
Information från: Exclusive cars
Pris: från 579 000 kronor exklusive moms
Biltyp: Pickup, dubbelhytt, 5,75-tums flak
Motor: 6,2-liters V8, 420 hk
Vridmoment: 623 Nm
Växellåda: 8-stegad automat
Drivning: 4-hjulsdrift (låg/hög) med diffspärr
Bränsleförbrukning (enl tillverkaren): 1,47 l/mil blandad körning
Längd: 5,84
Bredd: 2,03
Höjd: 1,89
Tjänstevikt: 2 690 kg
Max lastvikt: 600 kg
Dragvikt: 3 500 kg
Koldioxidutsläpp: 327 g/km
Miljöklass: Euro 5

plus

Härlig motor.
Komforten.
Rymlig.

minus

Ersätts inom kort av nyare modell.
Omodernt mmi.
Ej adaptiv farthållare som tillval.

Betyg 7 av 10