Mercedes G-klass är en klassiker och den nya upplagan av den gigantiska terrängbilen är till det yttre väldigt lik föregångaren. Men på insidan har det hänt en hel del. Vi tog med oss bilen upp till Lappland under en veckas älgjakt för att se hur den fixade både långkörning och riktigt tuff terräng och dåliga grusvägar.


Påkostad och lyxig

När vi kliver in i bilen möts vi av en otroligt påkostad interiör och funktioner som vi inte är vana att se i den här typen av bilar. G-klass ser utvändigt ut att vara en old school-bil för terrängkörning medan insidan snarare andas E-klass. Här finns aktiva stolar med massage, den extremt breda skärmenheten där två bildskärmar flyter ihop. Här finns också avancerade säkerhetssystem, adaptiv farthållare, ett riktigt modernt mmi (multimedia interface) och en lyxig ljudanläggning.

När V8-motorn startas mullrar det ordentligt och vi blir snabbt varse om musklerna under huven. Motorn levererar 422 hk och när vi trycker till på gasen i sportläget och bilen accelererar iväg på motorvägen känns det inte alls att det är en stor och tung bil vi sitter i. Nu har Mercedes visserligen fått ned vikten, bland annat genom att delar av karossen är gjord av aluminium, men den har ändå en tjänstevikt på 2,6 ton.

Test Mercedes G500
Mercedes G500 tar sig fram i stort sett överallt.

Under långkörningar är G500 riktigt behaglig att köra. Stolarna är suveränt bekväma, med förlängbart lårstöd, och bilens fjädring gör ett bra jobb med att ta upp ojämnheter i underlaget. Skillnaden mot en modern pickup är rejäl. Den 9-stegade automatlådan jobbar oftast diskret, bortsett från i lägre hastigheter och från stillastående då bilen ter sig lite ryckig.

När vi kör på tuffare underlag och testar bilen i branta lutningar är det svårt att tänka sig någon situation där G500 skulle ha svårt att ta sig fram. Markfrigången är 24 centimeter och förutom riktigt bra fyrhjulsdrift finns tre låsbara diffspärrar (främre, bakre och mellandiff). Bilen klarade våra svåraste prövningar i bushen utan minsta problem.


Retrodetaljer passar inte alla

Under jaktsäsongen, eller i andra situationer där du kan tänkas behöva köra på dåliga skogsvägar, kan det ju hända att du vill packa in leriga stövlar. Eller i vårt fall lite nyskjutna djur. Då känns det ju lite ogenomtänkt med vit plysch i bagagerummet och på golvytor. Även om du använder gummimattor blir det svårt att hålla bilen ren. Samtidigt finns här en del andra detaljer som var mindre bra för just jaktresan. Att stänga dörrarna tyst och diskret är i stort sett omöjligt, här snackar vi riktigt höga analoga klick. Och det smäller till som ett skott när vi låser dörren. Inte speciellt bra när vi ska smyga ut försiktigt på jaktpasset en tidig septembermorgon strax innan soluppgången.

Test Mercedes G-klass G500

Bilen är överlag rymlig, men vi är inte helt sålda på konceptet med sidohängd bakdörr. Dessutom skymmer extrahjulet sikten bakåt en del. Här finns dock riktigt bra kameror både fram och bak, och skärmen visar även uppifrånperspektiv när vi parkerar. Du kan även aktivera parkeringshjälp och låta bilen identifiera lediga platser och sedan styra in själv.

Bra farthållare men tveksam lane assist

Den adaptiva farthållaren fungerar riktigt bra i G500, men vi är lite konfunderade över lane assist-funktionen. Oftast reagerar den inte alls, sedan ibland blir den väldigt känslig och bromsar in när vi korsar en linje. Nästan lite obehagligt när vi ligger och kör i högre hastigheter.

MMI:t är inte det allra senaste som återfinns i t ex nya A-klass, men det är modernt och lätt att använda. Här finns inte touchfunktion i skärmen utan du använder istället en kontroll i mittkonsolen. Här finns massor av inställningsmöjligheter och gränssnittet är både snyggt och snabbt.

Mercedes g-klass

Mercedes Me Connect låter dig hålla koll på fordonsdata i en app, eller skicka rutter direkt till bilen på distans. Bilen har inbyggd uppkoppling och du får via den här vägen även trafikdata, vädertjänster och mycket annat i bilen.


Kostar att köpa och äga

Mercedes G500 är inte billig att köpa, och bensinförbrukningen är samtidigt avskräckande hög. Vi snittade på över 1,5 liter per mil under långkörning och det känns inte som att det är möjligt att pressa ned siffran oavsett hur vi kör. Däremot drog det ibland iväg ännu högre. Fordonsskatten är också rejält hög eftersom bilen släpper ut en hel del koldioxid.

Den här bilen är å andra sidan väldigt unik. Om du vill ha en riktigt lyxig terrängbil med de här köregenskaperna och moderna förarhjälpmedel finns inte många alternativ. Som jaktbil känns en pickup mer genomtänkt, framför allt om du behöver frakta stora mängder skjutet vilt. Men om du vill kunna ta dig fram överallt och samtidigt ha bästa möjliga komfort på väg till och från markerna, ja då vinner G500 alla gånger.

Test Mercedes G-klass G500

Omdöme
Mercedes G500 är på många sätt unik bil som bjuder på enastående köregenskaper, härlig komfort, lyxig förarmiljö och brutal motor. Den kostar å andra sidan väldigt mycket att köpa och äga, och retrofinesserna som Mercedes hållit fast vid passar inte alla. Men är du en fan av konceptet och gillar arvet från klassiska G-klass blir du garanterat inte besviken på nya G500.


Fakta Mercedes G500

Tillverkare: Mercedes
Pris: från 1 099 000 kr
Testbilens pris: 1 414 450
Motor: V8 bensin 422 hk, 610 Nm vridmoment
Växellåda: 9-stegad automat
Drivning: 4-hjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 5,9 sek
Toppfart: 210 km/h
Tjänstevikt: 2 595 kg
Dragvikt: 1 100 kg
CO2-utsläpp: 263 gram/km

plus

Härlig stark V8-motor
Riktigt bra terrängegenskaper
Komforten
Design och kvalitetskänsla

minus

Hög bensinförbrukning och höga utsläpp
Detaljer i dörrar och insteg
Lite märklig lane assist-funktion

Betyg 7 av 10