Mazda 6 såg dagens ljus redan 2002 och då som efterträdare till trotjänaren 626. Föregångaren hade ett bergsäkert rykte som pålitligheten själv och med en driftsäkerhet konkurrenterna skulle kunnat mörda för att nå upp till. Men den var å andra sidan knappast den sexigaste modellen och epitet som körglad och dynamisk var aldrig aktuella.

Med Mazda 6 ändrades allt

När då Mazda 6 äntrade scenen förändrades allt – en ny djärvare formgivning med en ungdomligare och sportigare framtoning fick en hel del oinvigda att lyfta på ögonbrynen – och när 260-hästarsmonstret MPS dök upp var alla gamla synder plötsligt förlåtna. Mazda kändes spännande och bilhallarna fylldes med ett helt nytt klientel, däribland undertecknad som raskt insåg att plånboken tyvärr var anpassad för tvålitersdieseln snarare än MPS-versionen.

På den vägen är det och visst har Mazda 6 dragits med en del bekymmer sedan lanseringen för 16 år sedan. Första generationen hade en hel del rostproblem och ljudisoleringen är en punkt som bannats efter varje generationsskifte och ansiktslyft, men i övrigt har modellen bara blivit bättre genom åren. Samtidigt är andrahandsvärdet stabilt, framför allt när det gäller nyare exemplar med få mil på mätaren.

Mazda 6 2018

Senaste generationen debuterade 2012 och har nu några år på nacken, men nu har bilen uppdaterats på en rad punkter. Sedanversionen av nya Mazda 6 premiärvisades under Los Angeles bilsalong 2017 och i våras dök de första bilderna upp på kombin, som är den mest intressanta här i Sverige. Vilket också är skälet till att vi avvaktat ett tag med att testa modellen. 

Mazda 6 2018
Ser du skillnaden (nya modellen i bakgrunden)?

Krävs ett tränat öga för att se nyheterna
När vi hämtat ut nyckeln slås vi av hur påtagligt små skillnaderna är på utsidan gentemot föregångaren, och trots att två olika årskullar Mazda 6 står parkerade bredvid varandra är det inte givet vilken av dem som är den senast förlösta.

Fronten är något förändrad med en ny grill och kromlisten avlutas nu under led-strålkastarna istället för ovanför. Även stötfångaren har omarbetats och sammantaget resulterar de små förändringarna i en något mer aggressiv look. Baktill ser vi inga synliga nyheter överhuvudtaget.

Mazda 6 2018

Om uppdateringarna exteriört är blygsamma är det exakt samma känsla vi får inne i kupen. Förutom nya säten är förarmiljön finjusterad i form av en ny utformning av reglagen för klimatanläggningen, ny design på instrumentpanelen liksom en del mindre kosmetika förändringar på knappar och reglage.

Sammantagen har Mazda gått väldigt varsamt fram och det är inget fel i det, snarare tvärtom. En redan lyckad förarmiljö med hög kvalitetskänsla rakt igenom har förfinats och framför allt gillar vi den exklusiva känslan i panelen liksom den logiska placeringen av knappar och reglage. Du blir med andra ord snabbt vän med Mazda 6.

Mazda 6 2018

Komfortabel och välisolerad
Skyactiv-g-motorn i testbilen är även den uppdaterad och inkluderar cylinderdeaktivering, vilken vid låg belastning kan koppla bort två cylindrar för en lägre bränsleförbrukning. Den 194 hästkrafter starka motorn är annars en ganska sävlig historia som knappast lockar till aktiv körning – här är snarare komfort i fokus. Lite synd då chassis är riktigt vasst och Mazda 6 ligger otroligt fint på vägen. Ljudisoleringen, som tidigare fått en del anmärkningar, är klart förbättrad och understryker att Mazda verkligen tagit till sig av kritiken.

När det gäller säkerhet och förarhjälpmedel finns numera det mesta som vi kan förvänta oss av en uppdaterad modell. Adaptiv farthållare, döda vinkeln-varnare, trafikskyltavläsning, autobroms både vid körning framåt och vid backning liksom filhållningsassistent och head up-display gör körningen både säkrare och bekvämare. Vi gillar verkligen parkeringshjälpen där flertalet kameror och sensorer registrerar omgivningen och med hjälp av fågelperspektiv blir parkeringen en barnlek.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning