Över 2,2 miljoner exemplar av BMW X5 har sålts hittills. Nu är det dags för den fjärde generationen, och M3 fick chansen att åka över till Atlanta i USA för världspremiären. Att evenemanget äger rum just här är ingen tillfällighet då bilen – tillsammans med X3, X4 och X6 – skruvas ihop i närheten, närmare bestämt i Spartanburg i South Carolina.

BMW X5

Nya BMW X5 kommer att lanseras i november, det vill säga om knappt två månader. Priset för instegsmodellen Xdrive 30d, som förmodligen kommer att bli volymsäljaren i Sverige, börjar på 659 800 kronor. En rejäl slant, men så rör det sig också om en grymt välbalanserad och kompetent suv.

BMW X5 2018

Design och formspråk går att diskutera i timmar, men på plats är vi hyfsat överens om att BMW gått varsamt fram när de ritade upp nya X5:an. De karakteristiska "njurarna" i fronten är dock rejält mycket biffigare och de adaptiva LED-strålkastarna innebär en klart ilsknare uppsyn än på föregångaren. I bakpartiet lägger vi främst märke till de helt nya baklysena och de rektangulära piporna. Ändå kan vi inte låta bli att tycka att formgivarna hållit tillbaka en del i skapelseprocessen.

BMW X5
Föregångarna snyggt uppradade...

Lyxig känsla rakt igenom

Vi spenderar mestadels av tiden i just Xdrive 30d, och även om det är en grundmodell trivs vi bra i den. Kupén andas lyx och utrymmena är generösa. På de fina vägarna runt Atlanta får bilen bekänna färg direkt. Den 3,0 liters raka 6-cylindriga dieseln är en pärla som passar bilen utmärkt. Den skjuter iväg ekipaget från 0 - 100 på 6,5 sekunder och vridet på 620 Nm levererar ett grymt bottendrag. Men det mest positiva intrycket initialt är hur tyst den går - inte bara motorn, utan ljudisoleringen överlag håller absolut högsta klass.

BMW X5 2018

Storleksmässigt har BMW X5 vuxit och är både längre, högre och bredare än föregångaren, men att det skulle påverka köregenskaperna är inget vi märker av. Tvärtom så känns den över 2,2 ton tunga X5:an mer vital och spänstig i sitt uppträdande än ngonsin, något som understryks när vi svänger av från motorvägen för lite off road-körning. Denna miljö kommer få ägare utsätta sin bil för, men det är ändå imponerande att få uppleva vad modellen verkligen klarar av gällande framkomlighet.

Terrängkörning en barnlek

Slingan i tuff terräng är utmanande. Mestadels handlar det om att inte förivra sig, utan i stället låta bilen och assistanssystemen ta hand om drivningen – framför allt när vi åker utför. De leriga vägarna, med branta stigningar som vi på förhand ser som omöjliga att ta sig upp för, känns snarare som en barnlek för X5:an. I kraftigt lutande sluttningar får HDC-systemet (Hill Descent Control) arbeta konstant för att ta ner ekipaget, och sköter det med bravur. Då med standarddäck som knappast är anpassade för utmaningen. Imponerande!   

BMW X5 2018

BMW X5 blir först ut med det nya MMI:t som med den senaste generationens display. Kontrollkonceptet tar användarupplevelsen till en helt ny nivå. Instrumentklustret går att anpassa genom att enkelt hålla in och sedan flytta runt de olika ikonerna på den 12,3-tum stora skärmen, som tronar på mittkonsolens övre del.


Live Cockpit Professional

BMW kallar systemet Live Cockpit Professional och version 7.0 av operativsystemet levererar numera en helt digital design (ja, de klassiska centrumringarna är borta). Precis som när det gäller andra moderna system går det att anpassa informationsflödet – exempelvis kan du få navigeringen presenterad centralt i instrumentklustret bakom ratten. "Gesture control", eller geststyrningen, har även den vidareutvecklats och omfattar nu både fler programmeringsmöjligheter liksom fler olika gester att använda dig av.

BMW X5 2018

Google Assistent och Spotify 

Konstant uppkoppling är givetvis standard, och en mängd nya digitala tjänster erbjuds under samlingsnamnet BMW Connected. Där kan du enkelt sammankoppla bilen med din smartphone, dator och de program du använder till vardags. Kalendern är kanske den mest uppenbara, där Connected-appen automatiskt importerar viktiga händelser till navigationssystemet för att beräkna den optimala avgångstiden. Denna baseras på trafikinformation i realtid och meddelar föraren när det är dags att åka. Den molnbaserade tjänsten, som för övrigt är Alexa-kompatibel, lagrar även platser som du besöker och ska även kunna lära sig dina körmönster. På vår fråga om när systemet även blir kompatibelt med Google Assistent, liksom om en dedkierad Spotify-app är planerad, blev svaret att det "bara är en tidsfråga". 

BMW X5 2018

Lås upp bilen med din smartphone

Premiär i den nya BMW X5 gör även BMW Digital Key, som innebär att du kan låsa och låsa upp bilen med din smartphone. Så fort telefonen placerats på dedikerad plats inne i kupén kan du sedan starta bilen. Du kan även dela med dig av rättigheterna till bilen till upp till fem andra personer. På så sätt slipper du tänka på att lämna över bilnyckeln varje gång någon familjemedlem eller liknande ska låna bilen. 

I november lanseras modellerna X5 Xdrive 40i (3,0 liter, rak 6-cylindrig bensinmotor med 340 hk - 672 800 kronor), Xdrive 30d (3,0 liter, rak 6-cylindrig dieselmotor med 265 hk - 659 800 kronor) samt M50d (3,0 liter, 6-cylindrig diesel med 400 hk - 894 800 kronor). Nästa år kompletteras uppställningen med en laddhybrid, X5 Xdrive 45e, som enligt BMW ska ha en räckvidd med eldrift på upp till åtta mil.