I det här segmentet dominerar Volkswagen med Golf som på något sätt definierat hela klassen. Nu har Kia förnyat Ceed (detta är tredje generationen) och frågan är om tillverkaren nu klarar av att ge tyskarna en match. Vi har testat bilen i Advance-utförande med den nya trecylindriga motorn på 120 hk, där prislappen börjar på 186 800 kronor.


Har växt till sig

Jämfört med föregångsversionen har nya Ceed blivit något längre och bredare, men har samma avstånd mellan axlarna. Designen utvändigt känns lite modernare men invändigt är skillnaden inte lika stor. Vi möts av den sedvanliga trudelutten när vi startar bilen. Touchskärmen har flyttat upp högre vilket är positivt, men i övrigt känns det inte speciellt modernt. Materialvalen håller hyfsad kvalitet med tanke på prisklassen, men det är väldigt spartanskt på utrustningssidan. Mellan de två analoga mätarna i instrumentpanelen sitter en väldigt enkel färddator som du sköter med knappar på ratten.

Test Kia Ceed

Stolarna (plysch) är helt analoga och vi har lite svårt att få till en bekväm körställning för svanken. Men framsätet känns ändå förhållandevis rymligt och det blir aldrig trångt i bilen. Även bagageutrymmet har blivit lite större och rymmer numera 295 liter. Rattvärme är en detalj som vi uppskattar under kalla höstdagar innan vi plockat fram handskarna.

Läs även: M3 testar VW Golf

Liten treliters bensinare

Bilen har den nya lilla enliters trecylindriga motorn som ger ut 120 hk, och den bjuder inte på någon direkt körglädje. Vid omkörningar gäller det att växla ned och utnyttja högre varvtal, men det händer inte så mycket ens när vi pressar gasen i botten. Dessutom är ljudisoleringen inte den bästa, något som märks när vi kör i högre hastigheter på motorväg.

Den manuella sexväxlade lådan funkar dock bra och när vi utnyttjar högsta växeln ordentligt ser vi också resultat på bränsleförbrukningen. Vid blandad körning snittar vi omkring 0,7 liter per mil, men det går att få ned den siffran betydligt när vi kör på landsväg. Här märks det även att Kia lyckats bra med stötdämpningsbiten då bilen tar upp ojämnheter i vägen riktigt bra – den ligger stabilt på vägen och känns trygg att manövrera överlag.

Test Kia Ceed

Ovanligt analog

Gränssnittet i Kias mmi är tydligt och lättmanövrerat, men det är också ovanligt fattigt på funktioner. Här finns ingen uppkopplingsmöjlighet bortsett från om du kopplar in din mobil och aktiverar Apple Car Play eller Android Auto. Funktionen att bygga din egen startsida i systemet faller lite då det enda du kan göra är att lägga till favoriter från radiolistan eller navigationsgenvägar.

Navigatorn är enkel att hantera, och det är bra att vi inte behöver betala extra för den, men den hade varit trevligare tillsammans med en skärm av högre kvalitet. Färgåtergivningen är dålig och när vi aktiverar backkameran är bilden dessutom lågupplöst. Framtill finns inte ens parkeringssensorer i testbilen.

Ljudanläggningen är okej för klassen, så länge du inte kör i för höga hastigheter där vägljudet blir en del av upplevelsen. Något som däremot imponerade är handsfree-mikrofonen. Vi har testat många betydligt dyrare bilar med usel handsfree, i Kia Ceed klagar ingen över att det låter illa när vi pratar i telefon.

Imponerande Lane assist

Nya Ceed har farthållare, men ej adaptiv sådan, och här saknas även skyltigenkänning. Det är helt upp till navigatormjukvaran att hålla koll på hastighetsbegränsningen. Lane assist-funktionen är dock riktigt imponerande. Ceed känner av när vi närmar oss en filmarkering i vägen och styr sedan lätt tillbaka när vi aktiverat funktionen. Men den följer även med filmarkeringen i kurvor, i stället för att bolla bilen fram och tillbaka mellan vänster och höger filmarkering. Riktigt imponerande!Givetvis får vi upp en varning om vi inte håller tillräckligt bestämt i ratten.

När det gäller säkerhetsfunktioner har nya Ceed en del viktiga sådana, till exempel varnar den om något närmar sig bekifrån när vi backar ut från en parkering. Här finns också autobroms, men vi saknar döda vinkeln-varnare i sidospeglarna.

Test Kia Ceed

Utrymmesmässigt passar säkert den här bilen många potentiella köpare vilket avspeglar sig i försäljningsstatistiken i den här klassen. Mer än 20 procent av bilarna som säljs på den europeiska marknaden är så kallade c-klass, men frågan är hur bra förutsättningar Kia har att stjäla marknadsandelar. Golf är totalt dominerande, men en annan tuff konkurrent är Hyundai I30.

Test Kia Ceed

Omdöme
Kia Ceed har växt och blivit både snyggare och mer praktisk än föregångaren, men det är inga jättestora skillnader. Framför allt tycker vi att mmi:t känns gammalt och det är dags att koppla upp bilen med e-sim. Men samtidigt får du mycket bil för pengarna om du är ute efter en liten bil och prioriterar låg driftskostnad. Plus i kanten också för Kias generösa garantier.


Fakta Kia Ceed 1.0T GDi

Testad: Oktober 2018
Tillverkare: Kia Motors
Pris: Från 186 800 kr (Advance)
Motor: 3-cylindrig turbo (998 cm3), 120 hk
Växellåda: 6-växlad manuell
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-1++ km/h på 11,1 sek
Toppfart: 190 km/h
Angiven bränsleförbrukning: 0,56 liter/mil blandad körning
CO2-utsläpp: Uppgift saknas

plus

Prisvärd att köpa och äga.
Stabil och trygg väghållning.
Bra lane assist..

minus

Ingen uppkoppling.
Trist MMI och dålig skärm.
Ljudisoleringen.

Betyg 7 av 10