Trots sitt halvnya namn vet alla som har spelat ett Mario Party-spel tidigare vad som väntar i Super Mario Party; det är brädspel, minispel, skrattkalas, sura miner och slumpmässiga vinnare i en salig blandning. Denna gång är endast fyra spelbräden tillgängliga, men tack vare att det klassiska standardläget får sällskap av ett två mot två-läge och ett rent samarbetsläge fritt från tävlade får spelplanerna olika form och funktion.

Super Mario Party

Brädspel före minispel
Oavsett spelläge ska varje deltagare (även de eventuella sega datorstyrda påfyllnadskaraktärerna) slå sin tärning och gå aktuellt antal steg i jakt på specialrutor som bland annat ger diverse bonusföremål, mynt och stjärnor. Hur tärningen ser ut beror på karaktär, vilket leder till en gnutta taktiskt tänkande i karaktärsvalet. Till exempel har Shy guys tärning många fyror och en nolla, medan Bowser kan rulla en tia – eller förlora flera mynt.

Efter varje runda väntar ett minispel som antingen spelas alla mot alla, två mot två eller tre mot en. Samtliga 80 minispel är minutlånga affärer som överlag är väldigt lätta att förstå, inte minst eftersom det på ett smart sätt erbjuds lite träning innan själva tävlingen börjar. Kvalitén på själva minispelen är hygglig, för att inte säga bra. Vi sakar kanske de riktiga topparna, men det finns inte heller några praktfiaskon. Minispelsutbudet är lagom bra, helt enkelt.

Super Mario Party recension

Slumpgeneratorn vinner
I slutändan är det dock varken tärningen eller minispelen som avgör vem som vinner en spelomgång, det är tyvärr till stor del slumpen. I slutet av varje omgång delas det nämligen ut bonuspoäng baserade på framslumpade kriterier som inte är kända i förväg. Visst är det större chans att vinna för de som har spelat bra, men en deltagare som inte ens har försökt hänga med kan ändå kamma hem guldet om denne till exempel har stannat på flest specialplattor av en viss typ.

Nintendos motvilja att belöna duktiga spelare är både irriterande och svårförstådd. Lyckligtvis är det möjligt att spela minispelsturneringar där enbart skickligheten avgör vem som ska stå som segrare.

Super Mario Party

Endast halvkontroller välkomna
En annan dum begränsning är vilka Switch-kontroller som är tillgängliga; det är nämligen enbart Joycons som går att använda i Super Mario Party. Inga Pro-kontroller eller liknande. Inte heller går det att spela ensam och hålla i konsolen eftersom kontrollerna måste kopplas bort från enheten. Att ställa enheten på ett bord eller ha den i knät fungerar däremot fint.

Det ska dock sägas att kontrollbegränsningarna har en vettig orsak; många av minispelen bygger på rörelsesensorerna i Joycon-kontrollerna. Kött ska stekas, bollar kastas, glasburkar tömmas med mycket mera. Eftersom de flesta rörelser som ska utföras är relativt enkla fungerar kontrollen ok, men titt som tätt händer det att rörelser inte registreras ordentligt – ofta med en snöplig förlust som följd.

Överlag gillar vi rörelsekontrollen och partyspel blir ofta lite extra underhållande med maniskt viftande. Men många av minispelen använder enbart ett styrkors och eller en knapp; varför finns det ingen möjlighet att kunna välja enbart dessa om andra kontroller än Joycons är tillgängliga? Inte minst med tanke på hur mycket roligare spelupplevelsen blir med fyra mänskliga deltagare.

Recension Super Mario Party

Äntligen online?!

På förhand har det pratats en hel del om att serien äntligen får sin onlinedebut i och med Super Mario Party. Även om partyspel alltid är som bäst när de spelas med vänner i samma soffa, hade det inte varit helt fel att kunna möta vänner på ett enklare sätt – eller hitta bättre motstånd för ensamma spelare för den delen.

Tyvärr är det många tyvärr vad gäller onlinestödet. Först och främst går huvudläget inte att spela online, istället är det enbart minispelen som står till förfogande. Tio av åttio minispel för att vara exakt. I snabbmatcher mot okänt folk roteras fem av dessa med någon timmes mellanrum, medan det mot vänner i alla fall går att välja vilka minispel som ska stå på schemat. Men ingen av delarna är godkänd.

Lyckligtvis kan onlinestödet räddas med ganska enkla medel. Tiodubbla antalet tillgängliga minispel, ta bort den fixerade rotationen och slipa till nätverksstrulet så kan Super Mario Party bli en onlinefavorit på Switch. I dagsläget finns det däremot inte mycket positivt att säga om Mario Partys onlinepremiär.

Mario Party

Underhållning med förbehåll
Super Mario Party gör mycket rätt och är ytterligare ett spel som passar perfekt på Switch. Det är superlätt att komma in i oavsett spelvana och passar utmärkt för både snabbt partyspelande i minispelsläget eller längre brädspelspass. För att inte tala om möjligheten att kunna plocka upp enheten och fyra kontroller i stort sett var som helst och döda lite tid på resande fot.

Men lika perfekt som det är för vissa tillfällen, lika undermåligt är det för andra. Att bara kunna använda Joycons är en irriterande begränsning, likaså det usla onlineläget. Lägg därtill tveksamma datormotståndare, småstrulig kontroll och segt tempo. Att utvecklarna dessutom envisas med att låta slumpen spela en sådan stor roll är en annan negativ spik i kistan.

Hur kul Super Mario Party är beror med andra ord helt på förutsättningarna. Med fyra vänner, lika många Joycons och rätt sinnesstämning kan det bli många fantastiska spelsessioner som lockar fram det allra sämsta tävlingshumöret – på ett bra sätt. Å andra sidan finns det många delar som kunde, och borde, ha varit mer finslipade vid det här laget.


Fakta Super Mario Party

Utvecklare: Nd Cube
Genre: Partyspel
Format: Nintendo Switch

plus

Många roliga minispel
Underhållande sidosysslor
Möjligt att bara spela minispel

minus

Kanske det mest begränsade onlinestödet vi har sett på senare år
Till viss del slumpbaserat
Rörelsekontrollen är inte alltid helt pålitlig
Bara Joycons går att använda

Betyg 6 av 10