I våras åkte vi ner till Ingolstadt för premiärvisningen av Audi Q8 och nu som då är det bara att lyfta på hatten. Q8 är riktigt läcker och bilen väcker uppmärksamhet oavsett i vilken miljö den befinner sig. Nu har vi testat bilen under en vecka i Sverige och Audi Q8 imponerar stort.

AUDI Q8 50 TDI QUATTRO

Häftig design får Q8 att sticka ut

De sportiga och mer extrema linjerna är mer än välkomna och återspeglar verkligen bilens hela väsen, inifrån och ut. Audi Q8 är givetvis utrustad med det allra senaste i teknikväg som i de övriga nya modellerna från tillverkaren. Mest iögonfallande är det nya mmi:t som kom med den senaste generationen A8.

De två skärmarna på 10,1 respektive 8,6 tum triumfar det mesta vi sett hittills och härifrån kan vi styra de flesta av bilens funktioner. Den övre kontrollerar infotainment- och navigeringssystemet, och den nedre värme, luftkonditionering, komfortfunktioner och den smidiga textinmatningen.

Vi gillar det nya gränssnittet och menyerna går att anpassa genom att flytta på ikoner. Här får vi också möjligheten att skapa genvägar för exempelvis kontakter du ofta ringer eller adresser du ofta besöker. Visst, det tar ett tag att lära sig alla funktioner och gå igenom alla undermenyer, men det beror inte på att det är svårbegripligt eller komplicerat utan för att det finns så mycket du kan göra med systemet om du verkligen vill.

AUDI Q8 50 TDI QUATTRO

Det kostar att ligga på topp

Testbilen är i stort sett maxutrustad och kostar därefter. Audi Q8 startar på 733 000 men den siffran tickar i snabb takt uppåt beroende på vilka tillval och extrautrustning du bockar för. I detta fall slutar notan på 1 111 400 kronor, då bland annat med ljudsystem från Bang & Olufsen (78 400 kronor), Stolsventilation och massagefunktion i framstolarna (18 900 kronor) och 22-tums alufälgar (39 500 kronor).

Behöver vi ens nämna att komforten är i världsklass och att vistelsen inne i kupén liknar den i en finare salong? Ljudisoleringen är riktigt bra, känslan i knappar och reglage likaså, och bakom ratten ger Audis numera välkända Virtual cockpit oss en grym översikt. Den 12,3-tum stora skärmen är anpassningsbar i flera steg. Konstant uppkoppling är givet och navigeringssystemet ska lära känna föraren genom bland annat tidigare resor som preferenser och därefter komma med intelligenta förslag.

AUDI Q8 50 TDI QUATTRO
Grym parkeringshjälp.

En knapp veckas bekantskap är givetvis en alldeles för kort period för att kunna bedöma huruvida detta fungerar i realiteten och det är något vi får återkomma till. Men att systemet är smartare märks omedelbart – navigationen är nämligen en del av effektivitetsassistenten, som inte bara är bränslebesparande, utan ger även en säkrare framfart. Den adaptiva farthållaren bromsar in automatiskt när du närmar dig rondeller, på- och avfarter liksom korsningar och accelererar sedan upp till tidigare vald hastighet igen.

Givetvis konstant uppkopplad

Audi Connect ingår som standard och förutom konstant uppkoppling med lte-standard för uppdatering i realtid finns även möjligheten att fjärrstyra vissa av bilens funktioner såsom att låsa och låsa upp bilen, starta motorn, se var bilen befinner sig via kartfunktionen.

AUDI Q8 50 TDI QUATTRO

Appen i sig är enkel att hantera och logisk i sin uppbyggnad, men vid testtillfället kan vi tyvärr inte få full access till alla funktioner då säkerheten av naturliga skäl är omfattande och att skapa en tillfällig access för nya användare är en avancerad process. Men vi har testat funktionerna tidigare och då kunnat sammankoppla systemet mot kalendrar och mejlkonton, vilket underlättar planeringen av körningar rejält med påminnelser om exempelvis planerade möten och adresser som automatiskt adderas till navigationssystemet. 

AUDI Q8 50 TDI QUATTRO

Hur är Q8 då att köra? Den tre liter stora dieselmotorn som genererar 286 hästkrafter skjuter iväg ekipaget från 0 till 100 km/h på 6,3 sekunder och vid kraftig acceleration ger den ifrån sig ett rejält rytande. Även om den åttastegande lådan överlag växlar mjukt tycker vi att den ibland svarar en aning sent när vi provocerar den. Chassit liknar till mångt och mycket det i Q7 men i detta fall, med en sportigare adaptiv sportluftfjädring (tillval och ingår i S line-selection, 49 800 kronor), blir uppträdandet mer dynamiskt.

Beroende på vilket körläge som väljs justeras även körhöjden med upp till 90 millimeter. Fyrhjulsstyrningen påverkar även den köregenskaperna. Vid lägre hastigheter vrids bakhjulen i upp till 5 grader i motsatt riktning mot styrningen och vid högre hastigheter i samma riktning.

Omdöme

Det är svårt att inte falla för nya Audi Q8. Det kaxiga vågade designen, köregenskaper och all spännande teknik ger en helhet som är svår att motstå och konkurrenterna, i detta fall BMW X6 och Mercedes GLC Coupe, känns ålderstigna i sammanhanget. Priset känns däremot saftigt med tanke på alla tillval du kommer vilja välja till.


Fakta AUDI Q8 50 TDI QUATTRO

Testad: oktober 2018
Tillverkare: Audi
Pris från; 733 900 kr
Testbilens pris: 1 111 400 kr
Motor: Sexcylindrig V-motor, diesel, 2 967 cc
Effekt: 286 hk
Vridmoment: 600 Nm.
Prestanda: 0 - 100 km/h på 6,3 sek
Toppfart: 245 km/h
Bagagevolym: 680–1755 liter
Angiven förbrukning: 6,6 liter/mil
CO2-utsläpp: 172 g/km

plus

Förarmiljö, utrymmen
Infotainmentsystemet och onlinetjänster
Häftig design

minus

Tillvalen gör att priset sticker iväg
Responsen från växellådan
Vi saknar fortfarande en fristående Spotify-app

Betyg 8 av 10