Reglerna är enkla men tål att upprepas: Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 15 april och från 1 december till och med 31 mars ska din bil ha vinterdäck om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon och vinterdäck kan antingen vara dubbade eller dubbfria. Mönsterdjupet ska vara minst tre millimeter och samtliga regler gäller för personbil klass l, personbil klass II (husbil) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpfordon som dras av dessa fordon.

Glasklart, men vilket däck ska man då välja? Dubbat eller odubbat?

För Stockholm, Göteborg och Malmö rekommenderas vanligtvis dubbfria däck, ofta nämns dubbarnas bidrag till partikelutsläpp som ett större problem än den eventuella vinst i trafiksäkerhet som erhålls och likaså hörs ibland röster med helt andra åsikter i ämnet. Klart är i alla fall att dubbdäck är förbjudna på vissa sträckor i innerstan så vet du med dig att du främst kommer att köra i stadsmiljö är dubbfritt troligtvis bästa valet för dig.

Det finns en uppsjö av modeller på marknaden och överlag bör du välja antingen nordiska dubbfria däck eller dubbdäck. Skippa de så kallade europeiska dubbfria däcken då de helt enkelt är sämre på snö och is än de nordiska. Och läs däcktester, både svenska och utländska för att skaffa dig en så gedigen kunskap som möjligt om de modeller du är intresserad av och stirra dig inte blind på prislappen. Du får oftast vad du betalar för och det gäller även vinterdäck. 

Nedan listar vi årets däcknyheter från de största tillverkarna:


Toyo Observe Ice Freezer

Vinterdäck 2018

Årets nyhet från Toyo heter Observe Ice Freezer och ska vara konstruerat för att ge optimalt grepp och bromskraft på både is och snö, tack vare 20 procent fler dubbar och 40 procent fler dubbrader än på tidigare modell. Däcket har ett riktat slitbanemönster med optimerad dubbhålsdesign och finns för både personbil och suv.

Några aktuella tester hittar vi inte men föregångaren Observe G3-Ice hade enligt Aftonbladets test 2016 medelmåttigt isgrepp och på snö lämnade både driv- och bromsegenskaperna en del att önska. Bästa egenskap fick däcket för bromsgreppet på torr asfalt.

Storlek: 14-17 tum.
Pris från: 636 kronor hos Däck 247.

Michelin X-Ice North 4

Vinterdäck 2018

Årets testvinnare i Aftonbladets vinterdäckstest. Dubbarna i ett däck spelar som bekant en avgörande roll när det gäller grepp på isiga vägbanor och Michelin X-Ice North 4 har 250 dubbar (i dimensionen 205/55 R16), vilket enligt Michelin är 30 procent mer än på däck i samma storlek från andra tillverkare.

Med hjälp av en ny algoritm har dubbarna placerats i 22 längsgående och 22 tvärgående rader vilket ska resultera i både bra grepp och låg ljudnivå. Det nya v-formade däckmönstret är rotationsriktat för ett bättre grepp på torra och våta vägar men ska även leda bort slask och snö mer effektivt.

Storlek: 15-19 tum.
Pris från: 919 kronor hos Bythjul.

Continental Viking Contact 7

Vinterdäck 2018

Continental Viking Contact 7 är ett helt nytt nordiskt friktionsdäck som lanserades inför denna vintern och som med en nyutvecklad gummiblandning speciellt framtagen för nordiska förhållanden ska hålla sig flexibel även vid riktigt låga temperaturer. Även mönstringen är ny och den riktningsbestämda designen ska innebära en optimal kombination av block och mönsterspår för en effektiv dränering av vatten och slask.

Kombinationen med ett stort antal flexibla och självlåsande mönsterkopplingar ska även ge däcket bättre styrprecision i mer extrema situationer på isiga, snöiga, våta och torra vägar. Testvinnare både hos Teknikens Värld, Aftonbladet och Vi Bilägare i deras tester av dubbfria friktionsdäck 2018.

Storlek: 14-21 tum.
Pris från: 786 kronor hos Bythjul.

Continental Ice Contact 2

Vinterdäck 2018

Ice Contact 2 lanserades redan 2015 och är ett dubbdäck testat och utvecklat i bland annat Gislaved och Arvidsjaur, och med andra ord anpassat för Sverige. Däcket har presterat bra överlag i tester genom åren, senast nu Aftonbladet där det fick betyget 4 av 5 – där grepp och köregenskaper på is och snö lovordades liksom låg ljudnivå.

Dubbarna är fastvulkaniserade i däcket, vilket ska innebära att de sitter bättre i däcket jämfört med konventionell dubbteknik och ska resultera i färre tappade dubbar för bra greppet och korta bromssträckorna under däckets hela livslängd.

Storlek: 13-21 tum.
Pris från: 838 kronor hos Bythjul.

Nokian Hakkapeliitta 9

Vinterdäck 2018

De nya Nokian Hakkapeliitta 9-dubbdäcken har ett unikt, patenterat grepp med två olika dubbtyper. En typ mitt på däcket och en annan på däckets skuldror. Vid bromsning, acceleration och vid körning i kurvor ska de olika typerna av dubbar både ge bra grepp rakt fram och utmärkt sidogrepp på isiga väger.

Så kallade Deep Snow Grooves-skärningarna på däckets skuldror ska även resultera i bättre grepp i djup snö och på snöiga vägar. I tester lovordas främst köregenskaper på alla vinterväglag samt greppet på is (Aftonbladet och Vi Bilägare). Sämre betyg får däcket för bromsning på torr asfalt (Aftonbladet).

Storlek: 14 -20 tum.
Pris från: 1 240 kronor hos Däck365.

Goodyear Ultra Grip Ice Arctic

Vinterdäck 2018

Däckjätten Goodyears Ultragrip Ice Artic ska ge en kortare bromssträcka på is tack vare den innovativa formen på dubbarnas stift som ska ger en extra styvhet för en förbättrad bromskraft. V-formade sajpningar och kanter ska även ge ett bättre grepp på snötäckta vägar och vid körning i djup snö ska de specialdesignade skulderblocken på däckets sida greppa tag i snön. I Aftonbladets dom nämns att däcken bromsar bra på is men att sidgreppet är klent och att på undanmanöver på snö kan vara svår att klara av. I Vi Bilägares dubbdäckstest når man en tredjeplats.

Storlek: 13 -19 tum.
Pris från: 634 kronor hos Bythjul.