Vi har väntat länge på Volkswagens nya fullstora suv och äntligen är den här. Bilen, som Volkswagen själva benämner som flaggskeppet i sin line-up, bjuder på massor av nyheter både under huven och invändigt. Formerna utvändigt är aningen konservativa men R-line-versionen som vi testar under en härlig höstvecka i oktober bjuder på en del sportiga detaljer som vi uppskattar. Invändigt är bilen otroligt rymlig och den gigantiska pekskärmen sticker verkligen ut.

Test Volkswagen Touareg 2019


En riktig draghäst

Motorn i testbilen är en tre liter stor och sexcylindrig diesel med 286 hk och mäktiga 600 Nm i vridmoment. Bilen kommer inte att erbjudas med hybriddrivlina, och valet av en förhållandevis stor motor känns smart då målgruppen förväntas ha behov av att kunna dra tungt. Bilen är godkänd för att dra 3,5 ton, det vill säga lika mycket som de mest kompetenta pick-up-modellerna. Imponerande.

Här finns helt klart ordentligt med styrka, men automatlådan har en viss fördröjning vilket gör att vi får vänta lite på draget. Nu finns även möjlighet att växla manuellt med paddlar bakom ratten, men fördröjningen i automatläge förtar en del av kontrollkänslan när vi kör aktivt. I övrigt är drivlinan underbar och fyrhjulsdriften borgar för problemfri körning även i svårt vinterväglag.


Underbar komfort

Det starkaste kortet är dock den suveräna komforten. Den adaptiva luftfjädringen i kombination med bekväma och påkostade stolar (massagestolar finns som tillval), samt en oerhört välisolerad kupé gör bilfärden väldigt bekväm – även i det rymliga baksätet. Vi testar bilen under en långresa på 120 mil och samtliga fyra medresenärer är överens, resan är bland de bekvämaste de har åkt i en bil.

Du kan välja mellan ett antal olika körlägen där köregenskaperna anpassas och där bilen sänker eller höjer chassit. I Offroad-läge Plus maximerar du markfrigången medan sportläget sänker bilen.

Test Volkswagen Touareg 2019

Mmi:t är helt nytt och även om det tar en stund att hitta en del basfunktioner gillar vi systemet skarpt. När handen närmar sig skärmen känner systemet av det och en del grafiska element ändras, vilket kan verka förvirrande till en början. Samma sak med att vissa funktioner inte ligger där vi förväntar oss att hitta dem, som exempelvis ljudkällorna under meny-knappen. Allting går dock att skräddarsy och skärmen är extremt trevlig att jobba med.

Mätarna är givetvis digitala (tillverkaren kallar systemet Digital Cockpit) och här visas den viktigaste informationen tydligt. Du kan skräddarsy vad du vill se och hur informationen ska visas. Testbilen är även utrustad med Volkswagens Head-up-display, som håller absolut toppklass.

Ska vi gnälla på något på funktionssidan är det den inbyggda röststyrningen. Bilen uppfattar oftast våra kommandon bra, men rösten som läser upp information tillbaka är väldigt styltig och långt ifrån lika bra som exempelvis Siri när vi kör på Apples röststyrningsfunktion.

Suveräna förarhjälpmedel

Den adaptiva farthållaren i bilen jobbar mjukt och fint, och så gör även lane assist-funktionen. Den styr oss rätt otroligt lätt och smidigt utan att dra för hårt i ratten. Just den här funktionen skiljer nya bilar åt då många enbart varnar med vibrationer i ratten medan andra bilar har en tendens att styra för hårt. Andra säkerhetsfunktioner i nya Touareg inkluderar tydliga döda vinkeln-varnare i sidobackspeglarna, panikbroms, pre-crash 360 grader (förbereder bilen snabbt inför eventuell kollision) och Rear Traffic Alert. Skulle du bli akut sjuk kan bilen även bromsa och köra in till kanten själv.

Test Volkswagen Touareg 2019

Testbilen är fullsmetad med extrautrustning, bland annat night vision-funktion som hjälper dig att upptäcka faror under mörkerkörning. I kombination med riktigt bra led-lampor som lyser upp vägen galant utan att blända mötande trafik borgar det för både säkra och behagliga långresor även under det mörka vinterhalvåret.

Uppkopplad

Volkswagen Touareg stöder Apple Car Play och Android Auto (ej officiellt aktiverat i Sverige än från Google), och med Volkswagen Media Control-appen kan du bland annat skicka navigationsrutter till bilen samt styra musikuppspelningen trådlöst från baksätet. Tillverkarens Car-net-tjänst låter dig dessutom hålla koll på bilen på distans och se exempelvis var den befinner sig, kördata och bränslenivå.

Test Volkswagen Touareg 2019

Nya Touareg börjar på strax under 600 000 kronor, vilket är en rejäl slant. När vi jämför med Volvo XC90 och Audi Q7 inser vi dock att den kommer att ge konkurrenterna en tuff match. Nu drar prislappen snabbt iväg när vi plockar på extrautrustning, som med alla tyska bilar. Framför allt är det adaptiv luftfjädring som gör att prislappen sticker iväg på testbilen.

Bilen kostar en slant i skatt per år då den drabbas negativt av bonus malus-reglerna, 10 290 kronor per år får du betala de tre första åren. Samtidigt är dieselförbrukningen rätt lågt med tanke på motor och vikt, även om snittförbrukningen under testperioden (0,72 liter per mil) är högre än Volkswagens egna officiella siffror.

Test Volkswagen Touareg 2019

M3 rekommenderarOmdöme

Volkswagen Touareg är en otroligt genomtänkt och bekväm suv som kombinerar generösa utrymmen, fantastisk komfort, härlig motor och väldigt moderna förarhjälpmedel. En livsfarlig konkurrent till Volvo XC90 och även den betydligt dyrare Audi Q7. Det här är bäddat för succé.



Fakta Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion

Tillverkare:
Pris: från 579 900 kr
Motor: 3 liters diesel, 286 hk
Drivning: 4-hjulsdrift
Växellåda: 8-stegad Tiptronic
Prestanda: 0-100 km/h på 6,1 sek
Toppfart: 235 km/h
Bränsleförbrukning blandad körning: 0,66 liter/bil (fabriksuppgift)
Bagageutrymme: 810/1800 liter volym
CO2-utsläpp: 173 g/km
Miljöklass: Euro 6

plus

Otroligt modern och genomtänkt.
Komforten.
Får dra hela 3,5 ton.

minus

Lite seg automatlåda.
Hög fordonsskatt.

Betyg 9 av 10