Kritiker och belackare har redan börjat göra sig hörda gällande nya BMW X7. Denna best är enligt vissa en av de mest ”onödiga” bilar som lanserats på senare år. Den är stor, klumpig och förmodat bränsletörstig och kvalar troligtvis inte in i facket för vad som brukar benämnas som politiskt korrekt.

BMW X7 är ren och skär magi!

Med X7 går BMW mot strömmen och erbjuder generösa utrymmen för alla passagerare, även för de allra längst bak. Modellen har nämligen en tredje sätesrad. Här skiljer sig X7:an från många andra som erbjuder en sådan, då två vuxna faktiskt sitter riktigt bra med gott om både benutrymme och takhöjd. Utöver nödvändigheter som laddningsuttag för mobilen finns här även en separat klimatzon med tillhörande panel för inställningarna. Imponerande!

BMW X7

Designen är riktigt läcker och bilen drar onekligen till sig avundsjuka blickar.

Beroende på konfiguration är bilen sex- eller sjusitsig. Kupén är svulstigt lyxig, med uteslutande läderklädda paneler blandat med snygga trädetaljer. Från takstolparna och uppåt är det mockaskinn som gäller och det hela avslutas med ett stort främre panoramaglastak med ett mindre sådant till de åkande i tredje sätesraden.

Testbilen är utrustad med tillvalet Sky Lounge, där glasytan är fullsmetad med lysdioder som ger ett skimmer över interiören och som kan anta 15 000 olika skepnader och varieras i olika färger. Riktigt läckert vid mörkerkörning!

BMW X7
Tredje sätesraden fungerar även för vuxna

MMI:t är det helt nya Live Cockpit Professional, som lanserades samtidigt med senaste versionen av BMW X5, och som även nya 3-serien begåvats med. Menysystemet är adaptivt och ger oss möjlighet att flytta de olika ikonerna efter tycke och smak på den 12,3 tum stora skärmen. Bilen är givetvis konstant uppkopplad och rent praktiskt märks det framför allt i form av en i realtidsuppdaterande navigator som blixtsnabbt serverar alternativa rutter vid exempelvis köer eller olyckor längs vägarna.

Massor av uppkopplade tjänster i bilen

Under samlingsnamnet BMW Connected erbjuds en dedikerad app till din telefon samt en mängd olika digitala tjänster. I appen kan du fjärrstyra vissa av bilens funktioner och synka bilen mot din dator och de program du ofta använder, exempelvis din kalender och e-post. Eller varför inte skicka kommande resmål direkt till bilen? När du sedan sätter dig vid ratten är rutten inlagd – du behöver bara acceptera resvägen och köra. Smidigt!

BMW X7

BMW Connected är förutom en molnbaserad tjänst även Amazon Alexa-kompatibel. I dagsläget mindre användbart här i Sverige, men att lösningen inom kort även lär lira ihop med Google Assistent är inte en alltför vågad gissning. Vi får hoppas att detta även gäller musikstreaming-tjänster och då främst Spotify. I dagsläget fungerar det endast sömlöst med Napster och Deezer.

Ljudanläggningen går för övrigt inte av för hackor och bilen är fullsmetad – från för till akter – med Bowers & Wilkins-element. Ljudet kan anpassas med olika förinställda lägen liksom med en flerbandad equalizer.

Ny personlig assistent – "Hi BMW!"

Det finns även en ”Personlig Assistent” som till mångt och mycket liknar Google Assistent eller Siri. Den lystrar till ”Hi BMW!” och därefter kan du fråga hen om allt mellan himmel och jord – dels saker som har direkt med bilen att göra, men även om helt andra saker, som exempelvis en låt du vill lyssna på (då med antingen Napster eller Deezer).

I dagsläget fungerar assistenten inte på svenska, så om du vill använda dig av tjänsten måste du in i systeminställningarna och ändra till engelska, tyska eller något annat av BMW:s mer prioriterade språk.     
Geststyrningen finns kvar och är dessutom förfinad. Fler rörelser kan avläsas och en ny favorit är ”tum-gesten” där du byter spår eller radiostation genom att vinkla tummen åt antingen höger eller vänster. Överlag fungerar denna udda lösning riktigt bra och du kan fokusera på körningen samtidigt som du med högerhanden sköter enklare media-, navigations- och hands free-funktioner.

BMW X7
De klassiska orangebelysta analoga centrumringarna är numera historia

Ny digital instrumentering

Även instrumentklustret framför ratten är helt omgjort och de klassiska mätartavlorna är borta. Istället presenteras all information på en digital skärm. Upplägget känns modernt med en navigation/kartfunktion centralt placerad mellan hastighets- och varvmätaren. Det är långt ifrån lika anpassningsbart som i nya Audi eller Mercedes, men det går att välja mellan olika informationsflöden för den högra delen av skärmen.

BMW X7
Dryckeshållare i mittkonsolen med både kyl- och värmefunktion.

Komfortmässigt kammar X7 hem högsta betyg och här finns de flesta bekvämligheter du kan önska: Två feta pekskärmar framför de sittande i baksätet, klimatanläggning och laddningsuttag, liksom elektriskt styrda inställningsbara säten. Det känns otroligt genomtänkt ända ned på detaljnivå. Ta bara det lysande exemplet med dryckeshållarna i mittkonsolen som har både kyl- och värmefunktion.

BMW X7
Vi har det bra här bak...

Motorn, i detta fallet instegsdieseln med en rak sexa på 3,0 liter och 265 hästkrafter, levererar kraft nog att förflytta denna bjässe från 0 – 100 km/h på sju sekunder. Men något fartmonster känns bilen inte som och inbjuder knappast till en aktiv körstil. Här ligger en mer komfortabel färd i fokus och den känns trygg på vägen.

Smarta förarhjälpmedel

Bilen är som sagt en bjässe rent storleksmässigt och till hjälp vid parkering och vid trånga passager finns både aktiv assistans liksom en grym kamerafunktion som kan visa bilen från en rad olika vinklar för att underlätta. Ljudisoleringen är klanderfri och oavsett om det är väg-, vind- eller motorljud vi försöker registrera är det minimalt med oönskat brus som läcker in i kupén. Motorn går riktigt snålt – en veckas körning resulterade i en snittförbrukning på 0,87 liter milen. Inte illa för ett så pass stort och tungt ekipage!

m3 rekommenderar

Förarassistanssystemet håller som brukligt när det gäller BMW högsta klass och här finns verkligen alla behjälpliga funktioner du kan tänka dig – exempelvis kamerabaserad påkörnings- och fotgängarvarning med inbromsningsfunktion, körfältsassistent liksom radarbaserade funktioner som Lane Change Warning. Här finns också varningssystem för trafik från sidan och bakifrån liksom en riktigt kompetent farthållare som aktivt håller avståndet till framförvarande bil.

I tillbehörslistan hittar vi även BMW Laserlight, adaptiva strålkastare som i helljusläget med laser ger nästan dubbelt så lång räckvidd som konventionella strålkastare, det vill säga upp till upp till 600 meter.

Omdöme

För vissa är BMW X7:ans blotta existens antagligen provocerande. Vi som gillar stora och bekväma bilar är däremot stormförtjusta. Maken till komfortabel familjefraktare har vi aldrig tidigare stött på och varje dag på vägen är en njutning. All tillgänglig modern bilteknik finns här representerad på ett eller annat sätt och komfortmässigt finns inget att anmärka på.   

Specifikationer

Modell: BMW X7 xDrive 30d
Testad: April 2019
Tillverkare: BMW
Pris från: 859 800 kr
Motor: 6-cylindrig rak dieselmotor med 265 hk vid 4 000 r/min, vridmoment 350 Nm vid 2 000– 2 200 r/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: 0 - 100 km/h på 7 sekunder
Toppfart: 227km/h
Bagagevolym: 326 – 2120 liter
Angiven förbrukning (WLTP): 9.0 – 8.2 liter/100km
CO2-utsläpp: 236 – 216 g/km

plus

Maxad komfort
Infotainmentsystemet, förarhjälpmedel och onlinetjänster
Rymmer (på riktigt) upp till sju personer

minus

Priset drar iväg med extrautrustning
Saknar dedikerad Spotify-streaming liksom Google Home-kompabilitet
Svårmanövrerad i trängre utrymmen

Betyg 9 av 10