BMW:s senaste tillskott i lyxsegmentet går under namnet X7 och blir den största modellen i X-serien. De yttre dimensionerna mäter 515,1 centimeter i längd, 200 centimeter i bredd och 180,5 centimeter i höjd (jämfört med BMW X6 som mäter 490,9 x 198,9 x 170,2) och hjulbasen är på 310,5 centimeter.

Riktigt feta njurar i fronten

Fronten har smyckats med de fetaste njurarna som någonsin prytt en BMW, och som i kombination med de utdragna strålkastarna som ger bilen en klart aggressiv look. Aktern domineras visuellt av slimmade led-lyktor, brytningslinjen mellan den tvådelade bakluckan och givetvis två rejäla utblås längst ner.

BMW X7

Standardutförandet innefattar led-strålkastare samt 20-tums lättmetallfälgar, med 21- och 22-tumsfälgar som tillval. Dessutom BMW Laserlight, med den blåtonade x-formen inuti strålkastarna och som utlovar en räckvidd upp till 600 meter.

Insidan i nya BMW X7 har tre stolsrader med plats för totalt sju personer som standard. De två passagerarna längst bak har varsitt fullstort säte med armstöd, mugghållare och usb-portar. Bilens samtliga säten justeras elektroniskt. Bagagekapaciteten ligger på mellan 326 liter upp till maximalt 2 120 liter. BMW X7 kan även beställas som sexsitsig, då med individuella stolar på alla positioner.

BMW X7

Live Cockpit Professional standard

När det gäller teknik och uppkoppling förväntar vi oss det mesta och bästa som tillverkaren mäktar med att leverera, även om pressmaterialet enbart tar upp en del av vad vi kan tänkas få leka med vid lanseringen.

Bland annat så kommer BMW X7 givetvis vara bestyckad med det nya mmi (multimedia interface) som lanserades i samband med nya BMW X5, Live Cockpit Professional med BMW Operating System 7.0, som standard. Förutom BMW:s egna nya röststyrningsfunktion ”Intelligent Personal Assistant” och stöd för Alexa hoppas vi även på att Google Assistent finns med i tillverkarens planer, något som det ryktats om ett tag nu.

BMW X7

Adaptiv fjädring med elektroniska stötdämpare och luftfjädrar vid båda axlarna och en markfrigång som kan varieras upp eller ner fyra centimeter från markfrigången på 22 cm i normalläge. Som tillval kan samtliga modeller utom BMW X7 M50d utrustas med ett Off-Road-paket med fyra olika körlägen: xSand, xGravel, xRocks och xSnow.

BMW X7
Här i sexsitsigt utförande

BMW X7 kommer att byggas i BMW:s fabrik i Spartanburg i den amerikanska delstaten South Carolina där även modellerna BMW X3, X4, X5 och X6 tillverkas. Motoralternativen är sexcylindriga, samtliga med en åttaväxlad automatlåda, och initialt är tre modeller aktuella för Europa:

  • BMW X7 xDrive40i: Sexcylindrig treliters rak bensinmotor med 340 hk och 450 Nm. 0 – 100 km/h, 6.1 sekunder.
  • BMW X7 xDrive30d: Sexcylindrig treliters rak dieselmotor med 265 hk och 620 Nm. 0 – 100 km/h, 7.0 sekunder.
  • BMW X7 M50d: Sexcylindrig rak treliters dieselmotor med 400 hk och 760. 0 – 100 km/h, 5.4 sekunder.