Cupra, det laddade tilläggsnamnet hos Seats prestandamodeller, har blivit ett eget bilmärke. Först ut är vässade Cupra Ateca med 300 hästkrafter som nyligen presenterades och sedan är det meningen att övriga modeller rättar in sig i ledet allt eftersom de uppdateras.

Leon Cupra i gatuversion är fortfarande märkt med Seat-emblemet och modellen finns som kombi (ST, som även går att få med fyrhjulsdrift) eller som i detta fall femdörrars halvkombi.

Läckert anonym men med utmärkande detaljer

Cupra Ateca liknar till mångt och mycket Leon standardutförande och det finns en viss risk att du misstar detta kraftpaket för en stylad standardvagn. Men här finns faktiskt en hel del detaljer värda att uppmärksamma. 19-tumsfälgar, röda bromsok med Cupra-loggan, en annorlunda grill, svarta sidospeglar liksom feta dubbla avgaspipor och led-strålkastare både fram och bak lyfter helhetsintryck rejält utan att det känns överarbetat och överdrivet.

Leon Cupra

Jämfört med Golf R och GTI är interiören inte lika påkostad. Knappar, reglage och andra detaljer återfinns av naturliga skäl mer eller mindre i Volkswagenkoncernens samtliga varumärken så visst är släktskapet tydligt.    

Med det sagt är det på intet sätt mindre tilltalande eller trist inne i kupén. Interiört finns gott om plats för fyra personer och fram omfamnar sportstolarna oss i ett fast grepp med välkommet stöd i skarpa kurvor. Som standard ingår svart innertak, aluminiumklädda pedaler och stämningsljus i form av led-paneler i dörrarna.

Leon Cupra
Exempel på två olika vyer baserat på samma val av funktion (i detta fall navigation)

Äntligen digtala instrument

En välkommen nyhet är den helt digitala instrumenteringen. Vi har väntat länge på att Seat ska implementera denna mer moderna lösning som ger en klart bättre överblick och är mer anpassningsbar en det tidigare analoga mätarklustret.

Här kan du välja mellan olika informationsflöden – kontakter/telefon, media, bilstatus, tidtagning, färddator eller navigation – som i sin tur kan presenteras i ett antal olika vyer. Du kan exempelvis välja att maximera upp kartan över hela den 10,2 tum stora skärmen precis, eller låta centrumringarna dominera mellan dessa navigationsanvisningarna och istället flytta kartan till skärmen på mittkonsolen.

Leon Cupra

Menysystemet är detsamma som tidigare men tydliga ikoner för varje kategori. Touchgränssnittet fungerar riktigt bra med snabb respons och logiken med efterföljande undermenyer är lätt att förstå sig på. Seats Full Link-teknologi aktiveras med en kod från återförsäljaren (för tillgång till bland annat Apple Car Play och Mirror Link).

Leon Cupra

Fast uppkoppling, som i koncernsyskonen Audi, Skoda och Volkswagen finns tyvärr inte, så någon möjlighet till fjärrstyrning via app, wifi hotspot eller andra onlinetjänster finns således inte ännu.

Prestanda värt namnet

Effekten har ökat för varje uppdatering av Cupra och tvålitersmotorn levererar nu hela 300 hästkrafter. Kraften är brutal och avsaknaden av fyrhjulsdriften som enbart går att få i kombimodellen blir påtaglig vid full acceleration. Antispinnsystemet släpper, och det blir än mer påtagligt om vägbanan är det minsta blöt. Detta återspeglas när vi jämför de två olika konfigurationerna – Seat Cupra ST med fyrhjulsdrift avverkar 0 – 100 på 4,9 sekunder medan det för femdörrarsmodellen tar 5,8 sekunder. 

Leon Cupra
Cupra-knappen lockar på oss konstant...

Om prestandan är brutal är väghållningen än mer imponerande med ett välbalanserat chassi. Diffspärren fram fördelar kraften till det yttre hjulet när bilen svänger och det går att dra på ordentligt i utgången av kurvorna. Den sjuväxlade dubbelkopplingslådan arbetar sömlöst och i Cupra-läget (finns även Sport, Comfort och individuellt) varvar den ut ordentligt mellan varje växel vid gaspådrag och snabbare nedväxlingar vid inbromsningar. På köpet får du underbart smattrande avgaspipor och ett mer påtagligt motorljud överlag.

Omdöme

Frågan är om det går att få mer körglädje för knappt 340 000 kronor? Cupra har allt från hisnande prestanda, exakt och snabb respons från lådan och styrning i Cupra-läget till en bekväm milslukare i komfortläget. Avsaknad av fast uppkoppling och mindre bra ljudisolering hamnar på minuskontot.


Fakta Seat Leon Cupra 5D

Pris från: 319 900 kronor
Pris testbil: 337 400
Motor: Fyrcylindrig bensin, 1984 cc
Effekt: 300 hk
Vridmoment: 380 Nm
Prestanda: 0–100 km/h, 5,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Förbrukning (enl. tillverkaren), blandad körning: 6,7l/100 km
Förbrukning under testperioden, blandad körning: 8,4l/100 km
CO2-utsläpp: 158 CO2 (g/km vid blandad körning)

plus

Prestanda.
Maxad körglädje.
Digtala instrument.

minus

Ljudisoleringen.
Saknar fast uppkoppling.
Fyrhjulsdrift saknas.

Betyg 8 av 10