Lego Dimensions blev aldrig den succé som Warner hade hoppats på, Spyro har begravt sina Skylanders, Disney Infinity är redan bortglömda och Nintendos Amiibos gör fortfarande mer nytta som prydnad än faktiska speltillbehör. Men lagom till att den så kallade Toys to Life-genren känns begraven och bortglömd lanserar Ubisoft sin rymdskeppsskjutare Starlink: Battle for Atlas, där piloter, rymdskepp och vapen kan köpas i form av plastleksaker.

Star link Bild 1

Med eller utan leksaker

Men om du vill undvika att fylla ditt hem med plast, eller bara vill spara en slant, så är det fullt möjligt att köpa allt innehåll digitalt. Faktum är att det digitala grundpaketet innehåller fyra skepp, sex piloter och tolv vapen, vilket är betydligt mer innehåll än som ingår i paketet som köps i affär – där du enbart får en pilot, ett skepp och två vapen. De som satsar på den fysiska utgåvan bör med andra ord köpa till åtminstone ett skepp och ett vapenpaket.

Å andra sidan är leksakerna oväntat välgjorda. Som sci-fi-fantaster är vi förtjusta i designen på både skepp och piloter, även om de är för plastiga för att duga som prydnad. För yngre rymdfans, det vill säga huvudmålgruppen, fungerar skeppen däremot utmärkt som både leksaker och hyllvärmare.

En smart finess med plastprylarna är det går att använda alla köpta leksaker digitalt så länge de registreras med spelet var sjunde dag. Perfekt för både resande och toalettspelande.

Starlink bild 2

Avancerade egenskaper

Oavsett om du väljer att spela digitalt eller med leksaker modifieras skeppen på ett snarlikt sätt. De går att anpassa med kropp, vingar, vapen och pilot – och varje del har unika egenskaper. Byggandet innehåller inga begränsningar så länge delarna passar, så det finns inget som stoppar dig från att till exempel ge Starfox Arwing tre vingar och piloten från ett annat skepp.

Förutom att byta ut delar går det också att utrusta både piloter, skeppen och varje vapen med en mängd förbättringar och anpassningar. Förbättringarna samlas ihop under spelets gång och likt många rollspel är de färgkodade efter hur bra de är. Samtidigt är det viktigt att se vad som egentligen förbättras; att till exempel öka eldskadan i ett frysvapen gör ingen glad.

Överlag är uppgraderingssystemet oväntat genomarbetat och hade faktiskt stått starkt i regelrätta rollspel, vilket får oss att fundera över vilken målgrupp Starlink egentligen vänder sig till. Å andra sidan gör den relativt låga svårighetsgraden att det inte är ett måste att skräddarsy vapnen för bästa effekt – men kul är det.

Starlink bild 3

Men spelet då?

Leksaker och uppgraderingar i all ära, men det som spelar roll är så klart själva spelmomenten – och de överraskar faktiskt en hel del. I grunden är Starlink: Battle for Atlas ett lättmanövrerat flygactionspel som likt No Man’s Sky utspelar sig i både rymden och på planeter. En annan likhet med Hello Games rymdepos är att djurlivet ska undersökas, material samlas och baser byggas på varje planet. Ubisofts rymdskjutare är dock en betydligt mer komprimerad upplevelse som bjuder på mer utstakad action än planlöst utforskande.

Varje planet liknar en typisk Ubisoft-karta med mängder av ikoner som symboliserar specifika uppdrag. Hacka kraschade fiendeskepp, slå ut fiendenästen, utforska övergivna baser och så vidare. Det mesta kan egentligen sammanfattas med att "åk dit och skjut ner eventuella fiender", men tack vare upptäckarglädjen och de roliga striderna är det svårt att tröttna. Att vi ständigt belönas med framsteg i olika former gör det ännu svårare att lägga ner kontrollen. Säga vad man vill om Ubisofts välanvända open world-formel, men fungerar gör den.

Starlink mellansekvens

Vem är du, vem är jag?

Något som däremot förbryllar oss är storyn. Inte för att den är krånglig eller ovanligt dålig, utan för att den verkar förutsätta att vi känner till både karaktärer och universum redan. Vi kastas direkt in i en kidnappning där både hjältar och skurkar är ett stort frågetecken. I pausmenyn hittas visserligen en stor encyklopedi där planeter, karaktärer och bakgrundshistoria finns uppskriven, men att helt förlita sig på en sådan lösning känns både snålt och ogenomtänkt.

Starfox-delen, som så klart är exklusiv till Nintendo Switch, passar in bra i resten av äventyret. Fox McCloud och hans vänner syns dessutom i de flesta mellansekvenser även i standardäventyret, så de är inte bara inslängda ett eget liten hörn. Vi skulle till och med vilja påstå att Starfox-gänget står för sin starkaste insats på många år.

Starlink Ärkeprimus

En härligt lättsmält scifi-historia

Det är lätt att avfärda Starlink: Battle for Atlas som ett cyniskt barnspelsnonsens som i första hand är utvecklat för att sälja leksaker i julhandeln. Och ja, det går ju inte att förneka att Ubisofts huvudsyfte är att sälja både leksaker och spel. Men trevligt nog har de har lagt ner en hel del möda på sin rymdskjutare.

Med fartfyllda strider, avancerade uppgraderingssystem och roligt utforskande är Starlink: Battle for Atlas ett spel som inte enbart vänder sig till de yngsta, utan även de som längtar efter lättillgänglig rymdaction i stil med Starfox och den gamla Playstation-klassikern Colony Wars. Visst finns det utrymme för förbättringar, främst vad gäller handlingen och variationen, men överlag underhåller Starlink: Battle for Atlas både stora och små rymdfantaster.


Fakta Starlink

Utvecklare: Ubisoft Toronto
Genre: Action
Format: Playstation 4, Xbox One, Nintendo Switch
Testat format: Nintendo Switch
Pris: 699 kronor
M3 rekommenderar

plus

Gott om anpassningsmöjligheter för vapen, piloter och skepp.
Svenska undertexter och menyer (för den som vill).
Starfox-delen är utmärkt.
Snygga och relativt tåliga leksaker.
Går att spela helt utan leksaksdelen.

minus

Lite för enkelt.
Många snarlika uppdrag.
Uppgraderingssystemet kan vara för avancerat för yngre.
Varför inget Amiibo-stöd?

Betyg 8 av 10