Vid det här laget har spelserien Fallout över 20 år på nacken. Huvudspåret innehåller fyra titlar, varav de två senaste rönt stora framgångar under spelutvecklaren Bethesdas flagg. "Det enda som saknas är multiplayer", har det hetat. Utan flerspelarläge har ensamheten i den atomkrigsdrabbade framtidsödemarken ofta varit påtaglig – något Bethesda vill ändra på med lanseringen av Fallout 76, som uteslutande spelas online.

Det har snackats mycket om det här spelet innan lanseringen. Mest uppmärksamhet fick beskedet att Fallout 76 är helt fritt från datorkontrollerade mänskliga karaktärer som vanligen befolkar spelvärlden i storskaliga multiplayerspel. Eller ja, de finns, men alla ligger döda på marken.

Vi får nöja oss med robotar, som står pall för radioaktivitet och annat sattyg som sveper över vidderna i West Virginia, där Fallout 76 utspelar sig. En period med betatester avslöjade en myriad av buggar och tekniska missöden med potential att helt ta död på den speciella Fallout-stämningen.

Fallout 76
Ljussättningen piggar upp den annars trötta grafikmotorn i Fallout 76.

Möjligheten att få ge sig ut på Fallout-strövtåg sida vid sida med riktiga kompisar är dock en premiss som känns svår att sjabbla bort. Därför känns det tråkigt att konstatera att nästan samtliga aspekter av Fallout 76 hade kunnat vara så mycket bättre.

Tom, svåröverskådlig spelvärld

Att Fallout 76 är ett multiplayer-spel märks redan när vi börjar bygga vår karaktär, som tagit skydd från atomkrigets fasor i en enorm, bunkerliknande lokal: Vault 76. Två ryssar tjattrar intensivt i den öppna röstkanalen och vi får stå ut med både ett och två "blyat!" innan vi lämnar karaktärsskaparen och får möjlighet att justera röstkanalen till "team only".

Appalachernas vildvuxna landskap är mycket mer skiftande än det gråbruna, ödelagda Boston i Fallout 4. Här är den kuperade terrängen i stället bildskön, med mjukt soldis som letar sig in bland grantopparna. Fallout-spelen har aldrig varit snyggast på marknaden – långt därifrån – men Bethesdas gamla Creation Engine har uppdaterats ganska rejält för att göra det här till det snyggaste Fallout-liret hittills. Vädereffekterna och de detaljerade landskapen imponerar, medan spelmotorns grafiska svagheter märks tydligt på nära håll.

Fallout 76
Ett enormt antal olika utstyrslar kan träs ovanpå själva rustningen för att skräddarsy din karaktärs utseende.

Vi möter upp ett gäng kompisar och väljer att sköta chattandet över Discord i stället för med spelets inbyggda röstkanal. Kommunikationen blir dock lidande med tanke på att nästan allt story-relaterat innehåll förmedlas via band med ljudinspelningar vi plockar upp längs vägen. Många pågår i vad som känns som en mindre evighet, och att försöka lyssna sig till vad vi ska göra härnäst kräver att alla håller klaffen. Detta skapar onödig irritation och gör varje band till en pina att lyssna igenom. Det blir också svårt att engagera sig i storyn.

Avsaknaden av levande karaktärer, vars sista önskningar i stället spelats in på band, känns som en av de sämsta tänkbara lösningarna för berättandet i Fallout 76. En och annan vänligt sinnad robot stöter vi på, men annars går uppdragen mest ut på att läsa informationsfiler i datorer, hämta föremål x på plats y eller lyssna på dessa förhatliga ljudinspelningar. Vi ska ta reda på vad som hände med The Overseer – chefen i Vault 76 – som begav sig ut i ödeläggelsen för att bereda väg för alla andra, men röriga sidouppdrag gör snabbt att vi hamnar på villovägar.

West Virginia förmedlar en skriande känsla av tomhet. Max 24 spelare kan befolka en server på samma gång, och med tanke på att spelvärlden är väl tilltagen hör det inte till vanligheterna att våra vägar korsas med andra spelare. När detta händer är det svårt att veta hur vi ska reagera. Incitamenten för att slå sina påsar ihop känns tveksamma med tanke på det röriga upplägget för framsteg och uppdrag. Oftast blir det en vinkning innan vi går vidare med våra respektive liv.

Fallout 76
Ödelagda platser som tidigare sjudit av liv och glädje hör till de mest spännande i Fallout 76.

Att försöka nyttja de stökiga kontrollerna för att ta kål på någon känns inte värt mödan: det blir bara mer tung loot att släpa runt på och en wanted-skylt över vårt namn som signalerar för andra att det är fritt fram att ta kål på oss i utbyte mot en nätt summa pengar. Den bristfälliga man mot man-mekaniken är tacksam för den som vill spela i fred – det krävs att du skjuter tillbaka för att fajten ska starta "på riktigt" – och i övrigt löper du liten risk att råka illa ut på grund av fiendligt inställda spelare. 

Forever alone

Paradoxalt nog är Fallout 76 som bäst när vi spelar ensamma. Inga uppdrag hamnar i osynk och stämningen är på topp när vi utforskar mörka vidder och byggnadskomplex som ockuperats av anskrämliga mutanter. Vi snickrar på vår egen bas i sann Fallout 4-stil, bygger skjuttorn, vattenrenare och startar små odlingar för att tillfredsställa det mat- och vätskebehov som är nytt för Fallout-serien.

Det finns alltså fler överlevnadselement än tidigare, där upplägget känns snattat från valfritt spel i survival-genren. Vapnen vi bygger eller hittar går sönder på tok för fort, och kräver svårfunna material för att kunna repareras. För att hålla arsenalen på topp blir det ett ideligt snabbresande till basen för reparationer vilket leder till att Fallout 76 är en loot-fest utan dess like. Utsätts din karaktär för tillräckligt mycket radioaktiv strålning finns risken för mutationer, som alla påverkar dina färdigheter och strids-/överlevnadsmöjligheter i någon mån. Dessa är en rolig nyhet i serien och förändrar sättet vi interagerar med "rads" i sina grundvalar. 

Fallout 76
Vem är du och vad gör du i min bas? Den avklädde mannen är inte en annan spelare och inte en npc - utan en hederlig bugg. Spelaren som står bakom kunde inte se honom på sin skärm.

När vi slipper Discord-tjattret och den ständiga "vad ska vi göra nu?"-debatten uppenbarar sig ett gäng guldkorn till uppdrag som är spännande att följa. Vi tar oss ned i bråddjupa, brinnande gruvschakt fulla av sönderbrända fiender, detektiv-nystar upp en försvunnen småpojkes livsöde och jagar efter livstecken hos den mytomspunna militärorden Brotherhood of Steel. Den handfull engagerande uppdrag som faktiskt finns där kontrasterar skarpt mot den saliga röra med ogenomtänkta, flerspelarfokuserade events som ploppar upp på nästan varje relevant plats i spelet.

För den som spelat Fallout tidigare kommer karaktärsbyggarsystemet S.P.E.C.I.A.L att kännas bekant. Varje gång du ökar i nivå får du välja mellan ett gäng attribut och färdigheter. De sistnämnda är nu upplagda i kort-form och delas ut slumpmässigt vid varje ny nivå. Får du kort-dubbletter kan dessa paras ihop för att skapa en starkare form av en färdighet du redan har. Systemet känns både fräscht och lite nyskapande på samma gång, och vi ser gärna att framtida Fallout-spel sköter upplägget på det här sättet.

Det är något som skaver

När vi kommer på oss själva med att sky våra irl-kompisar i spelet till förmån för ensamma strapatser i Appalacherna börjar tankarna skava på riktigt. Då blir Fallout 76 en sämre version av Fallout 4, utan storydrivande människodialog och vettig kontext. Det var väl ändå inte meningen? Vi letar skrot till förbannelse, hämtar viktiga kretskort, hackar datorer och pangar supermutanter, men hela tiden utan den där känslan av att vara förankrade i någonting. Vi sovrar den stora kartan efter uppdragsmarkeringar och tråkas ut av den likriktade utformningen på allt vi förväntas göra. 

Fallout 76
Landskapet i 76 är vackrare och mer nyansrikt än i tidigare Fallout-spel.

Buggar finns det gott om, och har det inte redan dykt upp sammanställningar på nätet över "sjukaste Fallout 76-buggarna" så är det bara en tidsfråga. Fiender som flyter över marken, väggar som ramlas igenom och uppdragskritiska föremål som inte går att interagera med är några exempel. När vi för tredje gången blir anfallna av en osynlig fiende, som vägrar ge sig oavsett hur länge vi flyr, är det inte långt borta att vi drämmer näven i tangentbordet och stänger av spelet för all framtid.

Ja, just det: servrarna kraschar regelbundet, vilket säkerligen är ett problem som kommer att åtgärdas successivt. Även med Bethesda-standard är Fallout 76 ingenting annat än teknisk misär. Totalt sett är vår testupplevelse på pc är bland det buggigaste och mest frustrerande vi någonsin upplevt i spelväg

Vi måste även utveckla synen på stridssystemet. Vare sig i Fallout eller Elder Scrolls-serierna har det känts helt bekvämt att använda, men nu är det värre än någonsin. Funktionen V.A.T.S har traditionellt försatt oss i slow motion-läge, där vi i godan ro kan sikta in oss på fienden. Denna sker av förklarliga skäl nu i realtid, men trots att vi ges 95 procents träffchans rinner allt oftast bara ut i sanden när motståndaren rör sig för snabbt, för nära eller för långt åt sidled. För vår del hade Bethesda gärna fått skrota V.A.T.S helt och hållet och istället göra något åt den oprecisa styrningen som helhet.

Fallout 76
Stridssystemet och kontrollerna i Fallout 76 är en pina att använda.

Den som kan sin feedback-macka vet att man gärna får avsluta med någonting positivt när det ges kritik. I fallet med Fallout 76 väljer vi att ge en uppskattande tumme upp åt ljudet, som verkligen lyckas leverera inlevelse när de flesta andra aspekterna av spelet regelbundet misslyckas. Musiken är i vanlig ordning lysande, men även miljöljuden känns genomtänkta och välproducerade.

Omdöme

I sina bästa stunder är Fallout 76 ett riktigt underhållande öppen värld-äventyr. Den påtagliga känslan av tomhet, oengagerade storyn, röriga uppdragsstrukturen och buggiga spelupplevelsen gör dock sitt bästa för att hålla dessa stunder till ett minimum.

Ännu värre är den svaga interaktionen mellan spelare. Vi får varken lust att spela med eller mot någon annan och det saknas kompetetiva element som håller oss på tårna. Bara de mest inbitna Fallout-nördarna kommer ha något att hämta här. Mestadels stora mängder skrot.

Fakta Fallout 76

Genre: Online-actionrollspel
Utvecklare: Bethesda Game Studios
Utgivare: Bethesda Softworks
Format: Pc, Playstation 4, Xbox One
Testat format: Pc
Lansering: Ute nu
Pris (fysisk utgåva): PS4 & Xbox: 533 kronor hos Spelbutiken. PC: 537 kronor hos Spelbutiken.

plus

Fantastiskt ljud.
Kul basbyggande.
Nytänkande level-system.
Mutationer med mersmak.

minus

En teknisk fars.
Stor tomhetskänsla.
Enformiga uppdrag.
Oengagerande multiplayer.
Kasst stridssystem.

Betyg 5 av 10

Fallout 76 (PC) Pris vid test: 537 kr.

Bästa pris just nu: 244 kr