Nya Audi A6 är en helt ny bil även om det vid en hastig blick inte är alldeles uppenbart. Dels för att den utgående generationen fortfarande känns oförskämt fräsch, dels för att tillverkaren gått varsamt fram när de designande den nya. Men visst finns här skillnader och ställer vi upp båda jämte varandra blir de än mer tydliga.

Audi A6 Avant 2018

Smarta lösningar för att säkra lasten

Skarpa linjer är ett genomgående tema överlag och det kraftigt sluttande bakpartiet gör att modellen känns mer sportig än den egentligen är (i väntan på S- och RS-versionerna). Precis som föregångaren sväljer bagageutrymmet 565 liter (1 680 liter med fällda ryggstöd), vilket kan jämföras med BMW 5-seriens 570 liter eller Mercedes E-klass 640 liter. Här finns ett smart skensystem, fyra fästöglor, teleskopstänger, nät och spännband som gör att det är enklare att dela upp och fixera lasten. Det går även att låsa upp och öppna bakluckan med en fotrörelse under bilens bakparti.


Audi A6 Avant 2018

Interiören håller högsta klass

Interiören är annars det starkaste kortet Audi A6 har att spela ut. Här finns mer plats för både förare och passagerare än tidigare. Längden inne i kupén har ökat med 21 millimeter, och vill du ge bilen en egen särprägel finns fyra utrustningsvarianter med olika färgkoncept att välja mellan: sport, design, design selection och S line. Överlag är känslan i material, knappar och reglage av högsta klass.

Audi A6 Avant 2018

Instrumenteringen är densamma som i sedanmodellen av A6, och mest iögonfallande är givetvis den i stort sett digitaliserade mittkonsolen med nya mmi touch response-systemet. Här spelar de två skärmarna på 10,1 tum (den övre för infotainment- och navigeringstjänster) respektive 8,6 tum (för textinmatning, samt för att styra klimatanläggningen och andra komfortfunktioner ) huvudrollerna i en välskriven och engagerande pjäs där övriga ensemblen i nederkant består av endast ett fåtal fysiska knappar i form av volymreglage, startknapp, parkeringshjälp samt snabbåtkomst till förarassistansfunktioner.

Nytt mmi övertygar

Överlag är det pekskärmar som gäller i Audis modeller och du kan välja att använda dem traditionellt eller med touch response-konceptet där du får en bekräftelse för dina val i form med en snabb vibration i fingret. Det tar ett tag att vänja sig, men fördelarna (i stort sett alla tryck av misstag elimineras) överväger. Upp till sju användare kan spara sina inställningar i personliga användarprofiler och menysystemet är logiskt uppbyggt och liknar till mångt och mycket den i en mobiltelefon där ikoner kan flyttas enkelt.

Systemet är väldigt kompetent, men eftersom funktionerna och inställningsmöjligheterna är så många kräver systemet en del inlärningstid om du vill få det exakt som du vill ha det.

Audi A6 Avant 2018

Nya A6 går givetvis att utrusta med Virtual Cockpit, den helt digitala instrumenteringen som med sin 12,3 tum stor färgdisplay ger dig som förare en brutalt bra överblick. Den är anpassningsbar i flera led och du växlar snabbt mellan två olika visningslägen. 

Audi A6 Avant 2018

Nya Audi A6 går att utrusta med i stort sett allt

När det gäller säkerhet och utrustningsmöjligheter gällande bland annat förarhjälpmedel är det kanske enklare att nämna vad som inte går att förse nya A6 med. Som standardutrustning i Sverige ingår i vilket fall som helst aluminiumfälgar på 17 tum, adaptiv farthållare, Audi connect, lane assist, körlägesväljare, tvåzonsklimatanläggning, automatiskt avbländande innerbackspegel, led-strålkastare och led-bakljus, navigationssystem samt parkeringssensorer fram och bak.

Audi A6 Avant 2018
Audis suveräna döda vinkeln-varnare ingår tyvärr inte i standardutrustningen

Audis radarbaserade döda vinkeln-varnare ingår alltså inte i standardutrustningen vilket är beklagligt, ett bättre och säkrare system finns inte, utan ingår först i tillvalspaketet City (16 400 kronor). Då får du även:

  • Exit warning – ett assistanssystem som varnar för risken för kollision om du öppnar dörren och ett annat fordon närmar sig bakifrån och samtidigt fördröjer möjligheten att öppna av dörren något.
     
  • Crossing assist – som i hastigheter upp till 30 km/h, och med hjälp av radarsensorer som sitter inbyggda i ändarna på frontkjolen samt av laserscanner, varnar föraren för korsande trafik som närmar sig och som i situationer systemet bedömer som kritiska först varnar föraren både visuellt och med en ljudsignal. Reagerar föraren inte förstärks varningen med ett snabbt bromsryck (i upp till 10km/h).
     
  • Cross traffic assist rear – som när du backar varnar för fordon som närmar sig bakom bilen från sidan. Systemet övervakar området bakom och på sidorna av bilen med hjälp av radarsensorer och informerar föraren visuellt och men en ljudsignal när du backar och i kritiska situationer även också med en inbromsning.
Sida 1 / 2

Innehållsförteckning