Spännande tillvalslista

Andra tillval värda att nämna är Nightvision (26 200 kronor) som visar värmekamerabilder av omgivningarna och där människor och större djur som systemet upptäcker markeras med gul färg på Audi virtual cockpit. Finns risk för en kollision växlar markeringen från gult till rött, en symbol i form av en varningstriangel tänds och en varningston ljuder.

Har du valt till något av belysningssystemen Matrix Led (13 400 kronor) eller HD Matrix LED (21 100 kronor) lyses markerade personer även upp med tre snabba helljusblixtar. Head-up-display (16 900 kronor), ett suveränt hjälpmedel som projicerar information på framrutan i förarens direkta synfält i form assistans- och navigationssystem samt olika varningsmeddelanden.

Audi A6 Avant 2018
Tillvalet Night Vision.

Parkeringssensorer fram och bak ingår som standard med vill du ta det till en högre nivå finns annars ett kamerabaserat system 360 graders 3d-vy som är något av det bästa vi stött på. Fyra kameror med vidvinkelobjektiv visar närområdet runt om hela bilen och du kan välja mellan en mängd olika vyer och dessutom rotera, dra och zooma runt den virtuella presentationen av bilen på pekskärmen.

Motorutbudet i Sverige består förnärvarande av två dieslar: 50 TDI med en sexcylindrig motor, 286 hästkrafter och fyrhjulsdrift samt 40 TDI med en fyrcylindrig motor på 245 hästkrafter och framhjulsdrift. Vi har testat båda. Fyrhjulsdrift kommer även kunna väljas till den mindre dieseln framöver och inom kort kommer även bensinalternativet Audi 45 TFSI med en 2.0 liters bensinfyra och 245 hästkrafter kunna beställas. 

Förväntad storsäljare går snålt

Instegsmodellen Audi 40 TDI är den förväntade storsäljaren och kommer med en sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp (S tronic). Styrning, gasrespons och växlingslägen anpassas beroende på val i körprofilsväljare Audi drive select som har fyra fasta körlägen – auto, comfort, dynamic samt efficiency, där motor, växellåda, klimatanläggningen samt farthållaren får en extra bränslebesparande grundinställning.

Det finns även ett individuellt läge där du kan ställa in de olika parametrarna själv. Stålfjädring är standard men till 40 TDI går det att välja till dämpare med elektronisk anpassning (sänkt med 10 mm jämfört med standardchassi) efter olika körförhållanden eller, som i testbilen, med sportchassi som förutom att den är sänkt 20 millimeter jämför med standardchassit innebär hårdare satt fjädring och dämpning.

Till Audi 50 TDI finns även adaptiv luftfjädring som tillval, ett elektroniskt styrt system som tillsammans med kontinuerligt ställbar dämpning verkar på alla fyra hjulen och reglerar höjden och dämpningen automatiskt samt beroende på val i körprofilsväljaren. Och visst är fjädringskomforten utmärkt – i båda testbilarna – och i ärlighetens namn är skillnaden mellan den adaptiva luftfjädringen i testbilen Audi 50 TDI och sportchassit i testbilen 40 TDI är enligt oss försumbar.

Audi A6 Avant 2018

Prestandamässigt skiljer det sig en del mellan de två olika M3 rekommenderarmotoralternativen. 50 TDI med sina 286 hästar och fyrhjulsdrift skjuter iväg ekipaget från 0 till hundra på 5, 7 sekunder medan 40 TDI klarar av samma uppgift på 8,3 sekunder. I gengäld drar den mindre av de två väsentligt mindre soppa och vi hamnade på under halvlitern milen under testveckan vid blandad körning. Riktigt bra med tanke på tillverkarens uppgifter är 4,5–4,9 l/100 km. Sexan drar mer och landar på 7,0 liter/ 100 km när vi summerar en veckas körning.

Omdöme

Nya Audi A6 Avant har det mesta vi kan begära av en modern familjekombi. Framför allt imponeras vi av all teknik som bilen kan utrustas med i form av förarhjälpmedel. Mmi:t håller högsta klass rakt igenom och anslutningsmöjligheterna, inklusive fjärrstyrning via appen My Audi, är både användbara och enkla att hantera.

Komforten överlag liksom ljudisoleringen specifikt är i toppklass och lastutrymmet är fullt tillräckligt. Vi saknar döda vinkel-varnare i standardutförande och lite bättre respons från växellådorna (både från sexans tiptronic och fyrans S tronic).

I sammanhanget och i relation till den kanske mest självklara konkurrenten BMW 520D touring (från 426 000 kronor) blir Audi A6 40 TDI utmanare att räkna med. Värt att nämna är även att tillverkaren erbjuder en businessversion kallad Proline edition för 386 500 kronor (8,5 basbelopp) till tjänstebilsspekulanter.


Fakta AUDI A6 40TDI (50TDI)

Testad: Oktober 2018
Tillverkare: Audi
Pris från: 424 900 kr (590 900 kr)
Testbilens pris: 636 200 kr (971 300 kr)
Motor: 4-cylindrig turbodiesel. 204 hk, vridmoment 400 Nm. 12-volts mildhybrid. (6-cylindrig turbodiesel, 286 hk, vridmoment 620 Nm. 48-volts mildhybrid.
Prestanda: 0 - 100 km/h på 8,3 (5,7) sek
Toppfart: 241 (250) km/h
Bagagevolym: 565 – 1680 liter
Angiven förbrukning: 4,9 - 4,5 (5,9 - 5,7) liter/mil
CO2-utsläpp: 129 – 119 (155 – 147) g/km

plus

Komfort och innerutrymmen.
Infotainmentsystemet, förarhjälpmedel och onlinetjänster.
Bränsleekonomi.

minus

Responsen från växellådan kunde varit bättre.
Döda vinkel-varnare ingår inte som standard.

Betyg 8 av 10
Sida 2 / 2

Innehållsförteckning