Rumänska Dacia har nu funnits i Sverige i tio år och försäljningen verkar stabil omkring närmare 3 000 bilar per år. I början av året uppdaterades Duster rejält och vi har nu testat kompakt-suven som kan bli din för under 100 000 kronor, även om flertalet sålda bilar inte är just den billigaste varianten.

Snygg men spartansk

Duster känns modern och det kompakta konceptet lär tilltala många. Men när vi sätter oss i förarsätet märks det snabbt att det handlar om en lågprisbil. Allt ifrån klonkljudet när vi stänger dörrar till materialvalen i bilen. Men framför allt det spartanska när det gäller lcd-skärm och moderna funktioner.

Test Dacia Duster
Den karaktäristiska baklyktan är något vi lärt oss känna igen på Dacia Duster.

Testbilen har en 1,5-liters dieselmotor och manuell sexväxlad låda. I skrivande stund kan du inte kombinera fyrhjulsdrift med automatlåda, vilket är synd. Växellådan blir dessutom lite jobbig i längden när vi kör i stadstrafik, delvis på grund av att utväxlingen är väldigt lågt ställd. I situationer där vi annars vanligtvis växlar mellan tvåan och trean kommer vi på oss själva med att blanda in även den fjärde växeln och redan innan vi passerar 50 km/h är det femman som gäller.

Läs även: Stort test av Crossover-suv

Markfrigången är bra och detta tillsammans med det korta överhänget fram borgar det för riktigt god framkomlighet. Motorn i testbilen är på 110 hästkrafter och det känns som att det räcker till bra, men det är inte någon direkt körglädje att skryta om.


Grundfunktioner drar upp priset

Styrningen är överkänslig i vissa situationer, även om vi uppskattar det när det är dags att parkera. Här kickar även backkameran och backsensorerna igång i testbilen, och kameror finns även i fronten. Men kolla noga vad som ingår i den Duster du kikar på, här är nämligen det mesta tillval som kostar extra, inklusive ac. Detta förklarar också varför de allra flesta Dusterköpare väljer de dyraste paketen, långt ifrån 99 000-kronorsbilen i grundutförande.

Komfortmässigt är bilen okej med tanke på det låga priset. Stolarna duger och ljudnivån som läcker in är acceptabel. Men räkna inte med att kunna samtala med personer i baksätet, eller använda den inbyggda handsfree-funktionen om du kör på motorväg.

Test Dacia Duster
Gränssnittet är både fult och segt.

Mmi:t är extremt avskalat. När vi stänger av skärmen visas enbart en stor klocka, och i det läget kopplas även bluetoothanslutningen från vilket är märkligt. Gränssnittet är rent av bland det mest basala vi sett i en bil de senaste åren och när vi kopplar in vår Iphone i bilens enda usb-kontakt hittar den Ipod. Ingen Carplay här inte.

Störande detaljer

I Prestige-utförande får du med en hel del funktioner, men tyvärr fungerar inte allt tillfredsställande och vi stör oss på detaljer som att knappar för telefon och volymkontroll sitter på en spak bakom rattens högra sida, reglage som vi inte ser när vi kör. Visst, om du köper en Duster lär du dig det här, men överlag är inte användarvänligheten den bästa. När vi kör i mörker syns inte rattknapparna alls, och inte ens knapparna för stolsvärmen har en lysdiod som visar om de är på eller av. Å andra sidan känner du snabbt om värmen är på då det blir riktigt varmt stötvis innan en termostat inaktiverar värmen en stund.

Test Dacia Duster
Här på en spak dold bakom ratten sitter bland annat volymreglage till ljudanläggningen.

Navigator finns här, men den är riktigt långsam och skärmen är inte rolig att titta på. Här föredrar vi utan tvekan en hållare till vår smartphone med valfri navigatormjukvara. Ett annat exempel på en funktion som ser bra ut på pappret men som inte beter sig som den ska är keyless-grejen. Duster är nämligen väldigt snabb med att låsa dörrarna (och tuta två gånger) när vi kliver ur den, ibland hinner vi inte ens till bagageluckan innan bilen låst sig.

Utrymmena i bilen är helt okej, och vuxna färdas utan problem i baksätet. Flera av våra passagerare beskriver baksätet som en soffa. Inga skålade sittplatser direkt.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning