Tourneo är familjebussklassens motsvarighet till Transit i Fords produktportfölj av transportbilar, men här har hantverkskänslan bytts ut mot en mer ombonad och trivsam interiör. Drivlinor och teknik är desamma, det som skiljer dem åt är främst användningsområde och design. Och visst är den nya designen lyckad, den stora grillen och uppsynen från xenonstrålkastarna – snyggt inramade av led-ljus – förmedlar ett modernt och fräscht intryck.

Ford Tourneo Custom Limited

Inne i kupén är utrymmena av naturliga skäl slösande. Beroende på konfiguration rymmer Tourneo Custom upp till nio personer. Testbilen rymmer i detta fall åtta med individuella säten fram, i andra och tredje raden. Stolarna i andra raden kan vridas så att de är vända framåt eller bakåt och samtliga säten kan fällas ned. Om du behöver extra mycket lastutrymme kan du även ta bort stolarna helt, men det visar sig vara ganska omständigt och stolarna väger en hel del så det är ingenting du vill göra regelbundet.

Ford Tourneo Custom Limited
 

Svårt att hitta en bra körställning

Sittkomforten är riktigt bra och då stolarna även går att luta är det enkelt att hitta en bekväm sittposition för de bakre passagerarna. På förarposition blir det mer av en busskänsla och trots att ratten är ställbar kommer vi allt för långt från den för att hitta en riktigt bekväm körposition. Alternativet är att skjuta fram stolen men då kommer benen för nära. Det är givetvis väldigt individuellt, men värt att nämna. Den höga sittpositionen ger en grym överblick över trafikflödet och de stora sidospeglarna går även att få med döda vinkeln-varnare – ett självklart tillval till en bil av den här storleken.

Ford Tourneo Custom Limited
En påtaglig busskänsla på förarplatsen.

Teknikmässigt går det glädjande nog att utrusta Tourneo som vilken personbil som helst från tillverkaren. Förutom mmi:t Sync 3 med en åtta tum stor touchskärm och navigeringssystem finns här även en digital display mellan centrumringarna för ett smidigt informationsflöde. Menysystemet är enkelt och styrs via reglage och knappar på ratten. Apple Carplay och Android Auto finns tillgängligt och ljudsystemet låter förvånansvärt bra.

Ford Tourneo Custom Limited

Filbytesvarnare (ej aktiv, du får en varning via vibrationer i ratten), backkamera, kurvljus, helljusautomatik, varning för korsande trafik när du backar, parkeringssensorer, trafikskyltsavläsare, och en adaptiv farthållare är andra välkomna hjälpmedel. Farthållaren fungerar dock bara ner till 30 km/h så någon kökörningsassistent finns inte. Saknas gör även fast uppkoppling, vill du uppdatera eventuella appar eller dela ut nätverksåtkomst till dina medpassagerare får du koppla upp systemet mot din mobiltelefon.

Ford Tourneo Custom Limited

Uppträdandet på vägen är stabilt upp till motorvägsfart, men i lite högre farter och i skarpa kurvor kränger bilen en hel del och det blir det svajigt. Fjädringen är väldigt mjukt satt, nästan som en amerikanare från åttiotalet för att dra en liknelse, vilket bidrar till det nervösa beteendet. Även ljudisoleringen lämnar en hel del att önska – däck-, vind-, och motorljud läcker in redan vid landsvägsfart och det krävs en hel del skrikande vid en eventuell konversation med dina medpassagerare. Motorn, en tvåliters diesel med 170 hästkrafter, inbjuder knappast till en aktiv körstil men den gör jobbet och går relativt snål, under testveckan 8,4 l/100km.


Omdöme

Behöver du mycket plats eller har en stor familj är Tourneo Custom ett intressant alternativ. Ett bra tekniskt utbud liksom riktigt sköna stolar är ett plus men när det gäller ljudisolering och köregenskaper finns en del att förbättra.


Fakta Ford Tourneo Custom Limited

Testad: november 2018
Tillverkare: Ford
Pris från: 473 450 kronor
Testbilens pris: 543 950 kronor
Motor: 4-cylindrig diesel. 170 hk, vridmoment 405Nm.
Prestanda: 0 - 100 km/h, ingen uppgift
Toppfart: 170 km/h
Bagagevolym: 1 200 liter (bakom tredje sätesraden)
Angiven förbrukning: 6,7 liter/mil
CO2-utsläpp: 178 g/km

plus

Komfortabla stolar och enorma innerutrymmen.
Förarhjälpmedel och mmi.
Snygg design.
Smidig sexväxlad automatlåda.

minus

Ljudisolering.
Kör- och vägegenskaper.
Svårt att hitta en optimal körställning.

Betyg 6 av 10