Laddhybrider är inte något nytt för Porsche, och det är i dag nästan exakt tre år sedan vi testade Cayenne S E-hybrid som vi hyllade för dess komfort och köregenskaper samtidigt som vi konstaterade att batteriet var i klenaste laget. Nya Cayenne har utrustats med större batteri (14,1 KWh) och motorn levererar 463 hk kombinerad effekt varav elmotorn står för 136 hk. Det är spännande specifikationer, och förväntningarna är givetvis högt ställda när vi kliver in i testbilen.

Test Porsche Cayenne E-Hybrid
Det nya mmi:t är riktigt trevligt och den stora skärmen i mittkonsolen är skarp och tydlig.

Analogt och sportigt

Det är tydligt att det är en Porsche vi sätter oss i. I den nya digitala instrumentpanelen sitter en stor analog varvmätare i mitten. Mitt på instrumentbrädan har vi en analog klocka med sekundmätare och här finns också en funktion för att klocka dina varv på bana. Nu kommer troligtvis merparten av Cayenne-köparna inte att köra sin bil på racingbana, men köper du en Porsche störs du säkert inte av att de här funktionerna lyfts fram.

Test Porsche Cayenne E-Hybrid
Kvalitetskänslan är hög och det är tydligt att det är en Porsche vi sitter i.

När vi startar bilen med fulladdat batteri går den igång ljudlöst, men så fort vi växlar till sportläge njuter vi av det härliga ljudet från V6-motorn. Men vi börjar med att testa E-Drive-läget och konstaterar att vi tar oss ganska precis 2,5 mil en kall novembermorgon (0 grader) på väg in till kontoret. Det är inte jätteimponerande men heller inte sämre än konkurrenterna, och under bättre omständigheter (mindre trafik och varmare väder) borde vi kunna få upp räckviddssiffran närmare Porsches egna siffror på 4,4 mil. Beroende på hur långt du har mellan hem och arbete, eller hur dina körvanor ser ut i övrigt, kan du ganska enkelt räkna på hur mycket bränsle du kan spara in på en bil av den här typen.

Test Porsche Cayenne E-Hybrid
Baksätet är rymligt och passagerare sitter riktigt bekvämt i nya Cayenne E-Hybrid.

Interiören är riktigt påkostad och kvalitetskänslan är överlag hög. Vi gillar den skarpa och fina touch-displayen i mittkonsolen och det är enkelt att hitta och styra bilens olika tekniska funktioner. Stolarna i testbilen är väldigt bekväma och har du längre ben kan du ställa in körställningen med det elstyrda justerbara lårstödet. Komforten är riktigt bra och ytterst lite vägljud läcker in i kupén, trots vinterdäck och feta fälgar.

Rolig att köra

Cayenne är fantastiskt rolig att köra och det känns inte alls att den faktiskt väger hela 2,3 ton. Styrningen är väldigt exakt och väghållningen i kurvor fenomenal. Detta tillsammans med den kraftiga motorn som skjuter iväg oss från 0-100 km/h på fem sekunder gör att det blir en utmaning att köra den här bilen i annat än sportläget. Men här drar också bränsleförbrukningen iväg.

Växellådan är en åttastegad automatlåda som du kan hantera manuellt via rejäla paddlar om du vill, eller sköta manuellt med spaken dragen till vänster. Lådan fungerar klockrent med motorn och tack vare fyrhjulsdrivningen känns bilen trygg och säker, och vi tappar sällan greppet så länge körbanan är isfri.

Test Porsche Cayenne E-Hybrid
Vi gillar de smarta avskiljarna i bagageutrymmet.

Bilen bjuder på en hel del smarta förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner. Lane Assist jobbar mjukt och samtidigt ganska bestämt, men trots att Cayenne styr ganska tvärt ifrån en väglinje rätar den upp bilen fint så det blir inte något kryssande fram och tillbaka mellan filmarkeringarna. Den adaptiva farthållaren fungerar klockrent, även om det tar lite tid att vänja oss vid reglagen på spaken till vänster bakom ratten.

Här finns också ett gäng varningssystem och kameror runt om bilen. Att parkera Cayenne E-hybrid är en barnlek, tack vare kombinationen av skarpa kamerabilder och ljudsignaler. Sidobackspeglarna har dessutom tydliga döda vinkeln-varnare och bilens skyltavläsningskamera presenterar hela tiden aktuell hastighet i head up-displayen. Men här blir det tyvärr ganska ofta fel. Trots tydliga vägskyltar som i stort sett alla andra bilar vi testat med den här funktionen klarat problemfritt läser Porschen av fel, eller inte alls vid flera tillfällen. Exempelvis vid kungsbron i Stockholm innerstad där vi hela tiden uppmanas att köra i 110 km/h. Märkligt.

Under den stora skärmen finns snabbknappar till de viktigaste funktionerna, och om du vill växla vy i den digitala instrumentpanelen använder du rattreglagen. Det mesta sitter bra till bortsett från volymreglage och vissa knappar som döljs av växelspaken i mitten. Och bilens mmi känner av när fingrarna närmar sig skärmen och blottar vissa menyer precis när vi vill ändra dem, vilket är smart.