Navigator med svåra röstangivelser

Navigatorn i bilen presenterar en riktigt snygg satellitkartbild och körangivelserna är tydliga och kan presenteras på flera ställen (hud, instrumentpanelen, skärmen). Men när en stapplig röst ska läsa upp hur vi ska köra genom rondeller blir det väldigt märkligt. Det är ett måste att hålla koll på de grafiska instruktionerna. Om du föredrar att använda kartorna i din Iphone kan du givetvis koppla in mobilen och aktivera Apple Carplay, vilket kräver att laddkabeln sitter i. Carplay-läget är bra utformat och du kommer åt en del av Porsches egna funktioner i samma vy, tack vare den breda skärmen.

Ljudanläggningen från Bose låter riktigt bra med god dynamik och imponerande tyngd, och det är smidigt att ansluta och hantera externa enheter. Men ett antal gånger under testet tappar bilen bluetooth-uppkopplingen med vår Iphone XS, mitt under telefonsamtal. Det slutar med att vi blir tvungna att köra med kabelanslutning under färd större delen av testveckan.

Test Porsche Cayenne E-Hybrid
Ett gäng olika felmeddelanden dyker upp under testet, trots att bilen ärr nytvättad och vädret inte går att skylla på.

Ett gäng andra skumma felmeddelanden dyker också upp vid upprepade tillfällen under testets gång, mestadels relaterade till diverse sensorer och förarhjälpmedel. Trots att bilen ärr ren och att det inte går att skylla på vädret som kan ställa till det. Vi vill dock inte döma Porsche Cayenne E-Hybrid för hårt när det gäller dessa problem i testbilen, även om det givetvis är en smula oroväckande. Förhoppningsvis får vi möjlighet att testa en ny bil inom kort och omvärdera dessa punkter, och även testa Porsche Connect som inte är aktiverat i testbilen. Med appen ska vi kunna se var bilen befinner sig, kolla färddata, hålla koll på service och mycket annat. Bilen har inbyggt e-sim och här finns också ett antal inbyggda appar för till exempel väder och nyheter, och allting presenteras snyggt och tydligt på den stora skärmen.

Test Porsche Cayenne E-Hybrid

Omdöme

Cayenne E-Hybrid är en riktigt trevlig suv som kombinerar sportiga köregenskaper med god komfort och överlag en härlig förarupplevelse. De tekniska problemen med testbilen är en aning oroväckande och batteriet känns fortfarande aningen underdimensionerat i förhållande till bilen, i alla fall vintertid. I övrigt är det här en bil som står sig bra i jämförelse med konkurrenterna på alla plan, och som är roligare att köra än de flesta andra suv-modeller vi testat.


Fakta Porsche Cayenne E-Hybrid

Testad: November 2018
Tillverkare: Porsche
Pris: från 915 000 kr
Motorer: 3-liters V6 (bensin) på 340 hk + elmotor på 136 hk
Drivning: 4WD
Räckvidd batteri (enl tillverkaren): 4,4 mil
Växellåda: 8-växlad automat
Prestanda: 0-100 km/h på 5 sek
Bagagevolym (VDA): 645 - 1 610 liter
Dragvikt: 3,5 ton
Bränsleförbrukning: 0,32 liter/mil (enl tillverkaren) blandad körning

plus

Väghållningen och körkänslan.
Påkostad och snygg både in- och utvändigt.
Den nya mmi:t.

minus

Bluetoothproblem.
Diverse tekniskt strul med testbilen.
Prislappen.

Betyg 7 av 10