När den amerikanska spelutgivaren THQ tvingades slå igen portarna efter år av ekonomiska bekymmer drog man med sig ett helt gäng med varumärken, som vi där och då aldrig trodde att vi skulle få se igen. Den svenske entreprenören Lars Wingefors hade andra planer. 2014 förvärvade hans företag rättigheterna till THQ, men redan innan det hade man kommit över en knippe varumärken från ruinerna av den nedlagda utgivaren.

Det är via det uppköpet vi nu sitter här med Darksiders III. Originalteamet som jobbade med de två tidigare delarna i den uppskattade serien har visserligen också fått slå igen, men Gunfire Games, som ligger bakom detta spel, består till stor del av gamla Vigil Games. 

Darksiders

Självdistans och humor

Gunfire Games har skrotat The Legend of Zelda-upplägget för en mer Metroidvania-lik framtoning, där du i sann genretradition utforskar en öppen värld och får nya förmågor som tar dig till platser som tidigare varit otillgängliga. Handlingen kretsar kring Fury – en av apokalypsens fyra ryttare – som får i uppdrag att i tur och ordning ha ihjäl de sju dödssynderna. Precis som i föregångarna tar sig Gunfire Games an det religösa temat på ett närmast serietidningsdoftande sätt, med gott om både självdistans och humor. Eller i alla fall försök till humor, manuset är sällan så välskrivet att vi skrattar på riktigt. 

Snabba strider

Även spelmekaniskt är det en välbekant melodi, med vissa undantag. Fury är framför allt betydligt mer akrobatisk än de tidigare hjältarna, med resultatet att striderna är snabbare med mer fokus på kontringar. När du möter enklare fiender är det i regel bara att hamra på valfri attackknapp, men mot svårare motstånd gäller det att trycka på R1 för att parera. Om detta görs vid rätt tidpunkt får du för en kort stund en fördel i form av starkare attacker.

Fury har också en aggromätare, som gradvis växer i takt med att fienderna faller. När denna är full går det att för en kort stund släppa lös en specialattack, som åsamkar extra mycket skada. Och i takt med att du avancerar får du också tillgång till olika typer av element, som både kan nyttjas för att ta sig vidare i världen och under själva striderna.

Darksiders

Dark Souls-inspiration

Dessutom har Gunfire Games inspirerats av den senare årens Dark Souls-våg. Fallna fiender lämnar efter sig valuta, som du antingen kan använda för att öka i nivå eller för att köpa föremål. I gammal god Souls-tradition förlorar du valutan när du dör, men lyckas du ta dig tillbaka till samma plats får du tillbaka den.

På samma sätt är också utmaningen uppskruvad. Vanliga fiender ställer sällan till stora problem, men bossarna kräver i regel att du studerar deras mönster innan du har en chans. Med det sagt är Darksiders III långt ifrån lika svårt som Dark Souls-serien, men nog märks det att Gunfire Games sneglat både en och två gånger åt det hållet.

Däremot har man inte riktigt samma fingertoppskänsla som From Software. Darksiders III är ett väldigt underhållande spel, med högt tempo och ständig variation – men det skulle ha mått bra av ytterligare några månader i utveckling. Här syns grafiska buggar lite här och var, ljudet hackar emellanåt till och laddningstiderna är på sina håll väldigt långa, och inträffar dessutom vid märkliga tillfällen. Inte heller bilduppdateringen hänger med alla gånger.

Darksiders

Värt en högre budget

För att fortsätta på det negativa spåret är också miljöerna något enahanda. Låt gå för att man håller hårt på sitt undergångstema, men efter tiotalet timmar blir de gråmörka omgivningarna något tjatiga. Bandesignen överlag är heller inte särskilt grandios, utan består mestadels av mindre utrymmen som ger en något klaustrofobisk känsla. Vid enstaka tillfällen finns också korridorer som leder till återvändsgränder, och som nog inte går att skylla på annat än att Darksiders III inte har testats tillräckligt.

Det märks alltså att budgeten inte riktigt har varit så hög som den borde ha varit, för överlag är det tydligt att Gunfire Games kan sin Darksiders-formula. Det är lätt att sitta som klistrad framför det här, och fortsätta utforska den enorma spelvärlden till långt in på småtimmarna. Flera av bossarna är inte bara fantastiska att slåss mot, de bjuder också på underfundig dialog och minnesvärd karaktärsdesign. Och den något ostiga framtoningen till trots – historien om Fury är både intressant och spännande.

Omdöme

Sammanfattningsvis lär inte Darksiders III hamna högst upp på några listor över årets bästa spel. Däremot är det stöpt i en mall som vi sällan ser längre i spelbranschen, och som får Darksiders III att kännas som ett actionspel från Playstation 3-eran. Det är mer rakt på sak än många av konkurrenterna, med en filosofi att allt inte behöver vara så jäkla perfekt hela tiden. Underhållning framför detaljputsning, om du så vill. I en tid då resten av branschen är upptagen med att detaljstudera animationsarbetet i Red Dead Redemption 2 känns det faktiskt lite befriande.


Fakta Darksiders III

Genre: Actionäventyr
Utvecklare: 
Utgivare: THQ Nordic
Format: Pc, Playstation 4, Xbox One
Testat format: Playstation 4 (Pro)
Lansering: 27 november
Pris: Xbox & PS4: 498 kronor hos Spelbutiken. PC: Från 490 kronor hos Prisjakt.

plus

Bra tempo.
Härliga bosstrider.
Varierat.

minus

En hel del tekniska problem.
Bitvis trist bandesign.

Betyg 7 av 10