Red Dead Redemption 2 är ett fantastiskt spel. Från de absurt detaljerade omgivningarna till den engagerande berättelsen och karaktärsporträtten. Att spelet sålde runt 17 miljoner exemplar bara de första två veckorna förvånar exakt ingen. Men precis som med Grand Theft Auto V är de inledande dussintals timmar du tillbringat i storyläget i Red Dead Redemption 2 bara en inledning till onlineläget. Det är där vi hittar den långa svansen i Rockstars försäljningssuccé. Inkomster utspridda över flera år, inte bara de första två veckorna.

Red Dead Online är därför inte bara ett onlinetillägg till enspelardelen utan snarare huvudfokus för Rockstar framöver. Det märks så fort vi loggar in. Trots en beta-märkning är Red Dead Online en oerhört polerad upplevelse. Från de inledande huvuduppdragen till de olika pvp-lägena. De flesta uppdrag kommer med regisserade scener, vissa med några kända ansikten från story-delen.

En del av uppdragen avslutas med ett moment där du och dina medspelare får rösta på vad som ska hända, till exempel huruvida ni ska döda en grupp brottslingar ni precis fångat. Det är ganska binära val mellan något gott och något ont, men det är ett roligt grepp som även kopplas till ett ryktessystem likt det som finns i storydelen.

RDR Online

Spelare mot spelare
Utöver huvuduppdrag med en hyfsat engagerande berättelse och flera mini-uppdrag däremellan så kan viäven hoppa in i mer traditionell multiplayer. Här finns klassiker som vanlig deathmatch och team deathmatch – samt självklart en variant av battle royale.

Känslan när du använder vapnen är tyvärr precis lika dålig som i storyläget (och alla Rockstar-spel om vi ska vara helt ärlig). Deras försök att kompensera de sega kontrollerna med ett oerhört aggressivt auto-sikte resulterar i ofta frustrerande och ibland humoristiska matcher. Det går till exempel alldeles utmärkt att gömma sig i en buske och blint skjuta in i grönskan och ändå träffa andra spelare. Multiplayer är ett helt okej tidsfördriv en liten stund men knappast det som lockar mest.

När ett gäng rider upp i bergen för att jaga björn, eller bara tar det lugnt med ett fiskespö vid någon sjö visar sig Red Dead Online från sin bästa sida.

RDR Online

Västern-känsla med vänner
Den stora behållningen i Red Dead Online ligger istället i att bara befinna sig i free roam-läget. Att tillsammans med andra spelare upptäcka hela den virtuella versionen av ett litet mini-USA. När ett gäng rider upp i bergen för att jaga björn, eller bara tar det lugnt med ett fiskespö vid någon sjö visar sig Red Dead Online från sin bästa sida. Så okomplicerat, och ändå så oerhört effektfullt i att förmedla den där Vilda västern-känslan tillsammans med vänner.

Tyvärr kan det också kännas en aning ensamt. De flesta spelstyrda karaktärer har försvunnit och det är en avsevärt tommare värld än den vi bekatade med oss i storyläget. Det är sällan ett problem när du beger dig ut i vildmarken, men i städer som Saint Denis eller Rhodes ekar det tomt. Det reducerar tyvärr den fantastiska värld Rockstar skapat till en kuliss. I och med det har de charmiga överraskningsmomenten försvunnit, då man träffade på en galen predikant eller någon som blivit biten av en orm.

RDR Online

Obalanserad ekonomi
Det största orosmomentet med Red Dead Online, något som hänger som en suddig skugga över hela spelläget, är den märkliga ekonomin. Utrustning, vapen, proviant och allt annat du kan lägga pengar på kostar enormt mycket mer än vad du tjänar. Även om du regelbundet gör nya uppdrag och letar i fickorna på varenda död fiende du stöter får du bara ihop en bråkdel av vad du hade tjänat i enspelarläget, vilket resulterar i att det kan ta dussintals timmar att få ihop tillräckligt för att köpa ett enda vapen. Samtidigt som du måste lägga återkommande betalningar enbart för att hålla igång ditt läger.

Med GTA Online lyckades Rockstar hitta precis rätt, och sannolikt är det dit de kommer närma sig även med Red Dead Online.

Det hela är givetvis kopplat till ett mikrotransaktionssystem som inte satts igång ännu. Det är hela poängen med Red Dead Online så klart, men i dess nuvarande form känns det plågsamt långsamt att få belöningar. Förhoppningsvis är det något Rockstar kommer justera framöver, för om det kommer vara kvar i det här läget när mikrotransaktionerna lanseras riskerar det att skrämma bort de spelare som inte är villiga att lägga hundratals kronor för några nya vapen.

RDR Online

Ett tryggt men roligt spelläge
Kanske testar bara Rockstar gränserna för vad de kan komma undan med. Med GTA Online lyckades de hitta precis rätt, och sannolikt är det dit de kommer närma sig även med Red Dead Online. Det vore märkligt annars med tanke på hur vansinnigt framgångsrikt GTA Online har varit under hela två konsolgenerationer. Rockstar hoppas givetvis på att återupprepa sin succé.

Med Red Dead Online spelar Rockstar det tryggt. Här finns få överraskningar men många roliga delar. Lyckas de balansera ekonomin rätt kommer de med all sannolikhet få till ett spelläge som räcker minst lika länge som GTA Online.


Fakta Red Dead Online

Vad: Onlineläge till Red Dead Redemption 2
Plattform: Playstation 4, Xbox One
Testad plattform: Xbox One
Släpps: Ute nu
Pris: Ingår i originalspelet. 569 kronor (PS4) hos Toysrus. Från 574 kronor (Xbox) hos Prisjakt.

plus

Fint, under rätt förutsättningar.
Polerat.
Väldigt underhållande.

minus

Världen känns bitvis som en kuliss.
Obalanserad ekonomi.
Få överraskningar.

Våra intryck av Red Dead Online bygger på betaversionen. Därför sätter vi inte något betyg.

Red Dead Redemption 2 (PS4) Pris vid test: 569 kr.

Bästa pris just nu: 574 kr