Milestone är tillbaka med sitt femte spel – för i år. Det råder med andra ord ingen tvekan om att studion har bemästrat löpande band-tekniken för spelutveckling. Till skillnad från deras officiellt licensierade Moto GP- och MXGP-spel bjuder dock Ride-serien på ett betydligt mer spännande Gran Turismo-inspirerat upplägg. Frågan är hur Ride 3 påverkas av Milestones överbelamrade schema.

Ride bild 1

Pliktskyldiga menyer

Som sagt påminner upplägget i Ride 3 en hel del om de gamla Gran Turismo-spelen, något som inte minst märks på det snåla innehållet utanför det genomarbetade karriärläget. Onlinerace av enklaste karaktär, simpla vecko­utmaningar, tidsträning och snabblopp – mycket mer än så finns det inte att roa sig med.

Det ska dock nämnas att onlineläget fungerar oväntat bra rent tekniskt. Tävlingarna startar utan problem, det är överraskande enkelt att hitta andra spelare och lagg är sällsynt. Tyvärr faller onlinedelen ändå platt eftersom det saknas fungerande bestraffning för spelare som hellre puttar omkull andra förare än att försöka ta sig i mål.

Ride bild 2

Gran Turismo på två hjul

Men som sagt, det är i karriärläget som du ska tillbringa din tid med. Du börjar med en mindre summa kontanter i den virtuella portmonnän, vilket räcker till en duglig motorcykel – eller en lite sämre så du har råd att förbättra väl valda delar.

För motorcykelfantaster finns det en hel del att gotta sig i. 26 tillverkare finns representerade, exempelvis Yamaha, KTM, Ducati, Suzuki och Kawasaki. Vissa märken har endast någon enstaka modell tillgänglig, medan de mer namnkunniga tillverkarna har runt två dussin motorcyklar i sitt stall. Totalt sett finns det en bit över 200 motorcyklar tillgängliga och det är allt ifrån puttriga 70-talsklassiker till Moto GP-monster som är lika snabba som dyra. Samtliga modeller kan också modifieras både vad gäller prestanda och utseende.

När en motorcykel är införskaffad är det bara att bege sig till tävlingsmenyn där en rad tävlingar uppdelade i olika klasser väntar. Den motorcykel som du har köpt kan emellertid endast användas i en eller ett par av dessa klasser, så det är bara att nöta de tillgängliga tävlingarna tills du kan uppgradera din nuvarande motorcykel eller köpa en ny i en annan klass – för att på så sätt kunna delta i fler tävlingar. Ett välbekant men ack så beroendeframkallande upplägg.

Ride bild 3

Gamla skavanker i nya tider

Tyvärr blir det också märkbart varför till exempel Gran Turismo och till viss del Forza Motorsport har lämnat det klassiska upplägget; det är inte särskilt kul att gå in i meny efter meny för att ordna marginella uppdateringar. Det är dessutom lätt hänt att råka trimma upp motorcykeln för mycket så att den inte får användas i den tilltänkta tävlingen. Då är det bara att traggla ut ur tävlingsmenyerna, in i garaget, leta upp rätt motorcykel och plocka bort delar tills prestandataket är nått.

En annan miss är att motorcyklar som tillhör rätt klass inte visas som valbara om du har trimmat upp dem för mycket. Det kan leda till att du slänger pengarna i sjön på en ny motorcykel bara för att din nuvarande har en enda hästkraft för mycket under huven.

Ride bild 4

Glänser på rätt sätt

När du väl har tagit dig ut på banan finns det däremot mycket att hylla. Det är ett stort nöje att gasa runt på banorna med i stort sett alla motorcykeltyper tack vare den utmärkta fart- och körkänslan. Tävlingarna är utmanande och det gäller att ha tungan rätt i mun eftersom varje liten kurva riskerar att bjuda på en potentiell avåkning om du är oförsiktig. Att ta sig runt racingbanor på två hjul är betydligt svårare än i en bil.

Lyckligtvis finns det hjälp att tillgå i form av diverse körhjälpmedel och framför allt en utmärkt tillbakaspolningsfunktion. Den kan användas hur ofta som helst och det går att spola tillbaka precis till den tidpunkt där det börjar gå fel. Inledningsvis kommer tillbakaspolningsfunktionen att vara din bästa vän, men ju bättre du blir desto mindre behövs funktionen. Å andra sidan rekommenderar vi inte att stänga av tillbakaspolningen helt eftersom vissa olyckor helt och hållet kan skyllas på datormotståndare som inte bryr sig om att du råkar befinna dig där de vill åka.

Trots de roliga tävlingarna och beroendeframkallande upplägget finns det en risk att karriärläget blir repetitivt i längden. Flera racingklasser är snarlika varandra och i det stora hela består inte karriärläget av mycket mer än race efter race varvat med motorcykelinköp. Träningspassen från F1 2018 eller specialtävlingar likt de i Forza Motorstport 7 hade gjort mycket för helhetsupplevelsen.

Ride bild 5

Omdöme

Milestone gör ovanligt mycket rätt med Ride 3. Det finns mängder med tävlingar och banor, samt ett stort utbud av motorcyklar som alla går att anpassa både vad gäller prestanda och utseende. Bytet till Unreal 4-grafikmotorn ger miljöerna ett klart lyft jämte de tidigare delarna, samt möjligheten att spela med 60-bilder per sekund på Playstation 4 Pro, Xbox One X och pc.

Å andra sidan märks det att Milestone inte har lika mycket tid, pengar och kunnande som de största studiorna. Det finns en del skavanker här och var och karriärläget blir lite tradigt i längden. Att det därutöver är mer krävande att ta sig an motorcykelracing än klassisk bilracing, gör det svårt att rekomendera Ride 3 framför alla de välpolerade bilracingspel som finns på marknaden. För racingsugna motorcykelfans finns det däremot inget bättre lägga att pengar och tid på just nu.


Fakta Ride 3

Genre: Racing
Format: Playstation 4, Xbox One, PC
Testat format: Playstation 4 Pro
Utvecklare: Milestone

plus

Mängder av motorcyklar i olika klasser.
Överlag utmärkt kör- och fartkänsla.
Gott om inställningar för att anpassa körandet.
Felfri tillbakaspolningsfunktion.

minus

Vissa fordonsklasser är inte särskilt roliga att köra.
Karriärläget blir repetitivt i längden.
Tveksamma datormotståndare.
Småbökiga menyer.

Betyg 7 av 10