Nya Fiesta ST är något helt annat än vanliga Fiesta, något vi märker direkt när vi sjunker ned i de extremt skålade sportstolarna och startar motorn. Under huven sitter en helt ny motor på 200 hästkrafter, och när vi växlar till sportläge mullrar det dovt från avgassystemet.

Test Ford Fiesta ST

Den nya motorn har endast tre cylindrar, och när du inte behöver all prestanda kör den dessutom på endast två av dessa. Men det räcker och blir över, oavsett var vi kör känns det aldrig som att det saknas kraft under huven. Cylinderavstängningen märks knappast och även i normalläget går det blixtsnabbt att få den kraft du behöver när du trycket gaspedalen i botten.


Sportig och extremt kul att köra

Men det som gör att Fiesta ST är fantastiskt rolig att köra handlar inte bara om motorn, det har minst lika mycket att göra med styrningen, det sportiga chassit och fjädringen som gör att bilen hänger med bra i svängarna. Känslan av att hela tiden ha full kontroll på hur bilen beter sig på vägbanan är påtaglig och den sexstegade manuella lådan med kort spak och korta slag understryker sportbilskänslan. När vi kör i något av lägena sport eller bana smäller det härligt från avgassystemet när vi släpper gaspedalen.

Vi sitter stadigt i Recaro-stolarna men de är inte bara extremt skålade utan också lite väl hårda – och är du dessutom bredaxlad är det inte speciellt bekvämt i längden. Långkörning i den här bilen är med andra ord inte något vi rekommenderar. Fiesta ST är heller inte speciellt bra isolerad, med vinterdäck på testbilen blir det en del väg- och vindljud som läcker in när vi kör på motorväg. Å andra sidan finns här en bra ljudanläggning från B&O som väger upp.

Test Ford Fiesta ST

Mmi:t i bilen är Fords Sync 3 som vi känner väl vid det här laget. Och här har det hänt lite sedan vi testade systemet senast, nu har klimatdelen plockats bort från mmi:t, vilket också innebär att vi inte kan ställa temperatur med den inbyggda röststyrningen, som tidigare.

Skärmen är rejäl och tydlig, med ett lättanvänt – om inte speciellt snyggt – system. Testbilen hade en lite blek backkamera och parkeringssensorer bak, men inte framtill. Döda vinkelnvarnarna i sidobackspeglarna är dock tydliga. En annan riktigt trevlig nyhet är dörruppslagsskyddet, något vi tidigare bara sett hos Skoda. När du öppnar bildörrarna fälls ett litet plastskydd ut och skyddar bilen bredvid dig. Vi önskar att alla bilar hade detta.


Praktiska funktioner

Andra finesser i bilen är rattvärme, lane-assist och farthållare, dock inte någon adaptiv sådan. Men å andra sidan är detta inte lika användbart i en bil med manuell växellåda. Bilen stöder Apple Carplay, men här finns även en inbyggd navigator som fungerar riktigt bra även om kartorna inte är de snyggaste vi sett.

Förvaringsfack och ytor att lägga telefon och andra småsaker känns hyfsat välplanerade, och både knappar och reglage sitter bra till med undantag från en lite störande detalj: Vi kommer ofta åt reglaget för de bakre vindrutetorkarna av misstag när vi använder höger spak bakom ratten. En annan detalj är växelspaken vars metallknopp är iskall vintertid. Inte bara direkt efter kallstart utan långt efteråt. Handskar rekommenderas.

Test Ford Fiesta ST

Baksätet är ganska trångt, både när det gäller benutrymme och höjdmässigt. För barn fungerar det men räkna inte med att vuxna passagerare står ut med att sitta här annat än i nödfall. Bagageutrymmet känns helt okej med tanke på bilens storlek (311 vda-liter) och det är smidigt att fälla.

Trots att vi kör sportigt så ofta vi kan drar inte bensinförbrukningen iväg allt för högt under testveckan. Du kan utan problem hålla dig under 0,7 liter per mil vintertid, vilket är riktigt bra med tanke på hur kul den här bilen är att köra när vi har möjlighet att dra på.

Test Ford Fiesta ST


M3 rekommenderarOmdöme

Om du är ute efter en liten bil och sätter körglädjen överst på önskelistan, då måste du bara provköra nya Ford Fiesta ST. Bortsett från de något hårda sportstolarna och det trånga baksätet finns inte mycket negativt att säga om den här bilen. Prislappen är dessutom helt rätt.


Fakta Ford Fiesta ST

Testad: December 2018
Tillverkare: Ford
Pris: Från 204 900 kr
Testbilens pris: 265 200 kr
Motor: 3-cylindrig 1,5-liter bensinmotor (turbo)
Drivning: Framhjulsdriven
Växellåda: 6-växlad manuell
Prestanda: 0-100 km/h på 6,5 sek
Toppfart: 232 km/h
Bensinförbrukning: 0,6l/mil blandad körning (enl tillverkaren)
CO2-utsläpp: 136 g/km

plus

Motorn.
Styrningen och väghållningen.
Prisvärd.

minus

Lite obekväma sportstolar.
Avskalat mmi.

Betyg 8 av 10