Ett Malaga som visar upp sig från sin sämre sida med kraftigt regn, grå himmel och en kylslagen temperatur är knappast något att se fram emot. Det är däremot provkörningen av nya Audi A1, en bil vi alltid gillat.


Lilla kompaktklassen

Audi A1 är en liten bil och bland premiumtillverkarna är Audi ensam om att kunna erbjuda en modell i den så kallade lilla kompaktklassen. Dess styrka har alltid varit härliga köregenskaper trots ett relativt blygsamt motorutbud när det gäller prestanda. Bilen har lockat en bred skara förare – även de med en mer aktiv körinriktning. Och sedan har ju Audi erbjudit prestandaversionen S1 för den som är ute efter en mer spektakulär körupplevelse.

Ett problem med dagens A1 har varit last- och inneutrymmet, vilket har begränsat modellen till att endast locka den riktigt lilla familjen eller som andrabil för pendling till och från arbetet. Som en semesterbil har den fungerat sämre då packningsmöjligheten är minst sagt begränsad. Baksätet hade även det sina brister och rymmer på sin höjd två barn i yngre tonåren. Teknikmässigt har tiden kommit ikapp A1 och i stort sett all form av uppkoppling, förarhjälpmedel och digitaliserade instrument som numera är standard i tillverkarens övriga arsenal lyser med sin frånvaro.

Audi A1

Ny design
Dags alltså för en efterlängtad ersättare. Att vi dessutom skulle få köra nya R8 får väl även ses som en hyfsad bonus. Nya Audi A1 har vistats upp tidigare i våras, men då statiskt och utan möjlighet att köra den. Utanför flygplatsen i Malaga stod nu en armada av pressbilar uppradade.

Tre motoralternativ finns tillgängliga: 30 TFSI med 116 hästkrafter, 35 TFSI med 150 hästkrafter samt den riktigt busiga 40 TFSI som med 200 hästkrafter har kraft nog för att skrämma vilken liten GTI-modell som helst.

I ärlighetens namn är gångerna vi klankar ned på en ny Audi-modells formspråk lätträknade, de eventuella invändningarna brukar istället handla om hur varsamt tillverkaren gått fram. Här är första intrycket annorlunda, istället står här en helt ny modell med få attribut kvar från föregångaren – på gott och ont. Att bedöma design är alltid vanskligt och något vi vanligtvis överlåter till den enskilde betraktaren, men nog har vi svårt att hålla tillbaka besvikelsen.

Audi A1

Större yttermått kräver givetvis sin tribut men i detta avseende får vi nog anse att nya A1 visuellt har tagit ett kliv bakåt. Borta är mycket av det vi förknippar med vår favoritmodell i segmentet. Den kaxiga uppsynen och den skarpa avslutningen i aktern som gav modellen dess unika, ”tajta” utstrålning är förvissad till de eviga jaktmarkerna och har ersatts av ytterligare en ”VW Polo”.

Det må vara en övergående initial känsla, liknande någon form av en käftsmäll som heter duga, men just här och nu, med resväskorna fallna till marken av den smått chockartade upplevelsen vet vi varken ut eller in och försöker efter bästa förmåga dölja vår besvikelse.

Men visst finns här en hel del godbitar exteriört. De läcka strålkastarna och bakljusen med identiska led-signaturer är riktigt läckert och färgsättningen koboltblå lack och vita fälgar är onekligen en lyckad kombo. Och så har vi ju interiören, drivlina och köregenskaper kvar att utforska.    

Nya A1 är rymligare och känns lyxigare

Något besvikna, men inte nedslagna, slår vår vi oss ned inne i kupén och omedelbart känns det bättre. Här har i stort sett allt förändrats eller förbättrats. I baksätet kan numera två fullvuxna sitta riktigt komfortabelt och bagageutrymmet rymmer 335 liter (1 090 liter med fällda ryggstöd) jämfört med tidigare 270 liter. På pappret låter det kanske inte som någon större förändring men i praktiken innebär det att lastkapaciteten förbättrats rejält.

Audi A1

På förarplats och för den främre passagerararen känns det om möjligt ännu rymligare än tidigare. För det första är stolarna flera resor skönare med rejält stöd i alla leder. Den utgående modellens trånga benutrymme, främst i sidled, har förbättrats rejält och du slipper att konstant ligga an med högerknät mot motkonsolen, som tidigare kunde ge upphov till obehagskänslor på längre resor.

I stort sett hela interiören är ny och A1 har nu förärats med Audis senaste mmi, med det nya menysystemet som introducerades i Audi A8 och sedan löpande integrerats i samtliga nya modeller allt eftersom. Här får vi dock nöja oss med den övre skärmen som mäter 10,1 tum, klimatanläggningen är fortfarande analog och styrs mer traditionellt med fysiska knappar och reglage.

Det nya menysystemet som vi lärt oss uppskatta i bland annat A6, A7 och Q8 har nu alltså även hittat in i nya A1 och blir i och med detta en av dem mest avancerade modellerna i klassen. Gränssnittet är lysande och menysystemet med flyttbara ikoner är ett klart lyft. Även instrumentpanelen bakom ratten är digital med 10,25 tum stor skärm. Väljer du till Virtual Cockpit får du ett utökat innehåll från radio & media samt olika visuella lägen för hastighetsmätare och varvräknare via multifunktionsratten.

Audi A1

Konstant uppkoppling och förarhjälpmedel vi annars är vana att hitta i större modellsegment finns här tillgängligt i alla dess former. I standardutförande ingår led-strålkastare och led-bakljus med dynamisk blinkers bak, parkeringssensorer bak, digitalt instrumentkluster, automatisk komfortklimatanläggning, autobroms samt filhållningsassistent (ej aktiv med styringrepp) för att lämna några.

Dessutom har vi Audi Connect Safety & Service (Ecall). Som tillval finns parkeringsassistent, adaptiv farthållare, döda vinkeln-varnare, Virtual Cockpit samt navigationssystem liksom uppkoppling för olika infotainmenttjänster.

Underhållande att köra 

Att köra Audi A1 är minst lika underhållande som tidigare. Under provkörningen hinner vi bekanta oss med de större motoralternativen (35 TFSI /150 hk samt 40 TFSI/200 hk, båda med automatlådor), där båda två imponerar med dynamisk styrning och spänstigt chassi.

I skarpa kurvor ligger bilen fint och dämpningen känns anpassad för en mer aktiv körstil. Och ljudisoleringen känns klart förbättrad jämfört med föregångaren. Skillnaden mellan de två motoralternativen känns faktiskt mindre än vad man kan tro, 0 – 100 avverkas förvisso på 7, 7 respektive 6, 6 sekunder men på de slingriga vägarna i Malagas omgivningar är skillnaden försumbar.  

Audi A1

Inledningsvis är A1 aktuell med 30 TFSI med en trepipig bensinmotor på 116 hästkrafter och 200 Nm i vridmoment. Den går att beställa nu och börjar från 225 900 kronor och då med en sexväxlad manuell låda. Ett test av 30 TFSI på hemmaplan är planerat och kommer att publiceras inom kort.