Nej, exteriören skvallrar knappast om att den senaste generationen XV faktiskt är helt ny och omarbetat från grunden. Men så är det, och modellen är först ut med Subarus nyutvecklade plattform som, förutom för förbränningsmotorer, även ska vara konstruerad för framtida drivlinor – inklusive hybrider och rena elbilar.

Beskedlig uppdatering

Trots en visuellt väldigt blygsam uppdatering till det yttre ska inte en enda plåtdetalj vara densamma som i tidigare generation. Enligt Subaru är de redan frälsta XV-fantasterna så pass nöjda med designen att något egentligt skäl till förändring inte finns. En något märklig inställning om ni frågar oss, för visst vill man väl att det ska synas att man köpt en ny modell? Nåväl, visst finns det en del om man synar karossen noga. Nya strålkastare och omarbetad grill fram och mer utdragna bakljus i aktern är kanske de mest uppenbara och trots att dimensionerna utökats ger bilen ett mer sportigt intryck med en till synes lägre tyngdpunkt än tidigare. 

Subaru XV

XV kan annars misstas för vilken Nissan Qashqai som helst. Anonym och tillrättalagd och i vårt tycke en aning tråkig och alldaglig men som samtidigt har en ärlig intention: XV är en bil för den som inte vill dra uppmärksamhet till sig och som mer ser bilen som ett bruksfordon snarare än ett kvitto på hur bra det går i karriären.

Trevligt inredd kupé

Kupén känns genomarbetat och stolarna är riktigt bekväma. Inredningen är helt ny med material som känns mer påkostat än tidigare och panelens och stolarnas synliga kontursömmar i orange bryter av mot den annars mörka färgsättningen och ger interiören ett klart lyft. Fyra personer åker riktigt fint och sikten för föraren är grymt bra. Lastutrymmet sväljer 385 liter med bakre ryggstöd uppfällda. Det är mindre än flera konkurrenter i klassen och som jämförelse kan vi nämna Nissan Qashqai som rymmer 430 liter eller Renault Kadjar med 472 liter. Med ryggstödet fällt rymmer XV mellan 1 290 till 1 310 liter, beroende på om bilen har taklucka eller inte.

Subaru XV

Utrustningsnivåerna är fyra till antalet: Instegsmodellen Base följt av Active och Ridge samt Summit som är den mest påkostade versionen. Testbilen har utrustningsnivån Ridge och då ingår i stort sett allt förutom läderklädsel och inbyggt navigationssystem. Totalt finns tre skärmar, två i mittkonsolen samt en i mätarklustret. Huvudskärmen, om vi får kalla den det, är på åtta tum och är tryckkänslig och innehåller en rad olika ikoner, inklusive en för Apple Carplay respektive Android Auto. Dessa fungerar utmärkt och kompenserar avsaknaden av inbyggd navigation.

Fast sim-kort för uppkoppling saknas dock så all kommunikation med omvärlden sker via uppkopplingen i din telefon. Starlink heter en app du kan ladda ned till din smartphone och när den är installerad kan du utöka antalet tjänster och appar i menysystemet. Utbudet är relativt begränsat och flera av tjänsterna fungerar inte i vår region. För att i teorin smidigt strömma musik finns endast tjänsten Deezer, knappast den mest populära tjänsten i Sverige. 

Subaru XV
Apple Carplay och Android Auto fungerar utmärkt

Ovanför den större skärmen finns en mindre multifunktionsdisplay på 6,3 tum som presenterar en mängd olika informationsflöden beroende på vad du väljer på knapparna på vänster sida av ratten. Den kompletterar huvudskärmen riktigt bra – har du kartfunktionen (via Apple Carplay eller Android Auto) på den ena kan du ha exempelvis mediainformation på den andra. Den tredje skärmen mellan centrumringarna är på 4,2 tum och ger uteslutande förarrelaterad information i form av bland annat trippmätare, bränsleförbrukning och räckvidd.


Ologiskt placerade knappar

Och det är nu vi kommer till något som vi ser som en aning problematiskt. Var och en för sig känns handhavandet för skärmarna logiskt och genomtänkt, men som helhet och i kombination med varandra blir det onödigt krångligt. Det är en fortlöpande utmaning att hela tiden hålla reda på vilka knappar på ratten som styr vad, något som i förlängningen skapar irritation och som tar fokus från bilkörningen. På den högra sidan av ratten finns endast knappar och reglage för den adaptiva farthållaren, val av avstånd för framförvarande bil, samt för att aktivera filhållningsassistenten.

När det gäller förarhjälpmedel finns det mesta, riktigt glädjande med tanke på prisklassen modellen huserar i. Subaru kallar sitt säkerhets- och förarassistanssystemet för Eye Sight, som till stor del bygger på en stereokamera som är placerad i den övre delen av vindrutan. Systemet har även färgseende för att kunna identifiera bromsljus och är en integrerad del i de övriga förarhjälpmedlen. Överlag fungerar funktionerna riktigt bra, men en punkt vi irriterar oss på är att vi inte lyckas stänga av (utan endast dämpa volymen) signalen som ljuder varje gång ett fordon registreras eller avregistreras framför oss när den adaptiva farthållaren är aktiv.

Subaru XV

Ljudisoleringen är riktigt bra i XV, och gången är förvånansvärt tyst oavsett hastighet och underlag. Styrningen är riktigt rapp med en perfekt avvägd utväxling. Fjädringen är relativt styv och XV tar kurvorna fint utan krängningar. Den fyrcylindriga boxermotorn levererar 156 hästkrafter, går lent och känns väl anpassad till bilen – så länge du kör lugnt och planerat. Vid kraftigt gaspådrag blir det en hel del oväsen. Betydligt roligare är det att nämna förbrukningen som för hamnar på runt 0,7 liter/mil vid blandad körning. Inte illa med tanke på permanent fyrhjulsdrift.

Nya XV är genomgående förbättrad när det gäller köregenskaper, komfort och förarmiljö men kvar är dessvärre den mindre charmiga Lineartronic-lådan. Så fort du trycker till på gasen vrålar den ut sitt missnöje och lägger sig på ett omotiverat högt motorvarv trots ny mjukvara med låtsasväxlingar. Från stillastående blir starten även väldigt ryckig, ett uppförande som kan liknas vid en manuell låda och ett för snabbt släpp av kopplingen i kombination med ett för högt varvtal.

Omdöme

Subaru XV är överlag en riktigt trevlig kompakt suv med permanent fyrhjulsdrift, hög sittkomfort och trevliga tekniska funktioner. Knappar och reglage kan vara mer logiska, både i placering och funktion, men överlag fungerar menysystemet bra med Apple Carplay och Android Auto. Förarhjälpmedlem finns det gott om och de lirar bra ihop. Motorn är däremot mindre spännande och här saknas både vrid och dynamik. Den osympatiska steglösa lådan gör inte saken bättre, snarare tvärtom.


Fakta Subaru XV 2.0i Ridge

Testad: december 2018
Tillverkare: Subaru
Pris: Från 299 900 kr
Testbilens pris: 299 900 kr
Motor: 2-liters 4-cyl boxermotor, 156 hk
Växellåda: Steglös Automatlåda
Drivning: Konstant fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 10,4 sek
Toppfart: 197 km/h
Bränsleförbrukning: 0,7 l/mil blandad körning (angiven)
Koldioxidutsläpp: 159 g/km

plus

Permanent fyrhjulsdrift.
Komfort och ljudisolering.
Förarhjälpmedel.
 

minus

Växellådan.
Oengagerande motor.
Ologiska rattknappar.

Betyg 6 av 10