Den nya generationen Nissan Leaf lanserades först år 2017 med ett 40 kwh stort batteri, men redan då var en version med större batteri på väg. Nu lanserar alltså Nissan en plus-modell av Leaf: Leaf 3 Zero E+.

Batteriet har växt från 40 kwh till 62 kwh, men utan att batteriets yttre dimensioner har växt. Med ett 55 procent större batteri ska Leaf E+ komma 10 mil längre än tidigare, totalt runt 38,5 mil, vilket är en förbättring på runt 40 procent. Dagens Leaf tar sig runt 27 mil på en laddning enligt denna europeiska cykel.

Med ett större batteri har Nissan också valt en större motor, nu på 217 hästkrafter mot tidigare knappt 150. Det ska ge snabbare acceleration och 13 procent snabbare omkörningar från 80 till 120 km/h. Laddningen har också snabbats på, med möjlighet att ladda 70 kw på laddare som stödjer det, mot tidigare 50 kw. Laddkontakten verkar dock fortsatt vara chademo, när många konkurrenter istället valt ccs-standarden.

Nissan Leaf E+ kan beställas i Sverige redan idag, med ett pris från 482 500 kronor. Leverans sker till sommaren, men bara 5 000 exemplar kommer säljas i Sverige i år.

Även versionen med 40 kwh-batteri säljs fortsättningsvis, nu med namnet Leaf 3 Zero, och med en prislapp från 429 900 kronor. För båda modellerna finns nu ett antal nya färger samt möjlighet att välja till tvåtons-lack. Priserna gäller innan den statliga klimatbonusen på 60 000 kronor, som utbetalas sex månader efter köpet.