Slumpen sätter oss i framsätet på denna skönhet. Denna vecka är det egentligen tänkt att vi ska få bekanta oss med X-klassen som nu går att få med den starkare 3,0-liters V6-dieselmotorn, men ödet ville annat och skickar oss istället rakt i famnen på detta kraftpaket, som är något av det häftigaste som finns att köra i dagsläget.

Lyxcoupé med 680 kästkrafter

Denna femdörrars lyxcoupé kompletterar den befintliga uppställningen i GT-familjen, som fram tills nu består av Mercedes-AMG GT och Mercedes-AMG GT Roadster. Det är alltså en mer familjevänlig modell och som i många avseenden kan jämföras mot Porsche Panamera, BMW 6-serie GT ochAudi A7.

Prestandamässigt är det av nämnda rivaler däremot enbart Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid – som med en maximal systemeffekt på 680 hästkrafter – ger Mercedes monster en match.

Mercedes AMG GT 63 S 4Matic+

Mercedes-AMG GT kommer med tre olika motoralternativ: GT 53 4MATIC+ med en 435 hästkrafter stark sexcylindrig radmotorn (0 – 100 km/h på 4,5 sek) följt av AMG GT 63 4MATIC+ med direktinsprutad v8-biturbomotor på 4,0 liter och 585 hästkrafter (0 – 100 km/h på 3,4 sekunder), samt denna AMG GT 63 S 4MATIC+, där man lyckats pressa ut 639 hästkrafter och 900 newtonmeter ur samma v8-motor. Och nu snackar vi prestanda på riktigt. Bilen gör 0–100 km/h på 3,2 sekunder och ehar n toppfart på 315 km/h.

Ska vi vara uppriktiga är Mercedes-AMG GT fyradörrars coupé i sammanhanget relativt diskret designad, både med prestanda och prislapp i åtanke. Jämför vi till exempel med när vi för första gången körde nya Ford Mustang eller BMW i8 är skillnaden enorm när det kommer till uppståndelse och nyfikenhet från betraktare och medtrafikanter. Den insatte entusiasten vet däremot precis vad det handlar om och hur unikt ett möte med en i bil av denna kalibern i verkliga livet är.

Mercedes AMG GT 63 S 4Matic+

Men visst skvallrar den stor fronten och dess brutala luftintag, de smala led-baklyktorna, de dynamiska blinkerslamporna, bakvingen som kan matas ut i flera steg och de karakteristiska fyra piporna om att det här är en bil utöver det vanliga. Skulle någon mot förmodan inte vara övertygad är det bara att starta upp den mullrade v8-motorn, trycka på gasen och servera anrättningen med ljudet från det smattrande (och ställbara) AMG Performance-avgassystemet.

Mer lyxig än sportig interiör

Interiören förmedlar mer elegant och lyx än ren sportbilskänsla även om det finns detaljer som antyder om att det finns gott om kraft under huven. De riktigt bekväma AMG-stolarna med färgade kontrastsömmar ger grymt sidostöd och bjuder på möjlighet till olika massageprogram. Baksätet i testbilen är tvåsitsigt med en bredare mittkonsol, med bland annat möjlighet till trådlös laddning av mobiltelefon.

Mercedes AMG GT 63 S 4Matic+

Förarmiljön lämnar lite att önska och även om modellen ännu inte förärats med tillverkarens senaste infotainment MBUX (här är det Comand som gäller), finns all möjlig teknik tillgänglig. Det är främst det avancerade röststyrningssystemet samt touchfunktionen på den 12,3 tum stora mittskärmen som vi saknar – liksom den head up-displayen som bland annat finns i nya B-klass.

Mercedes AMG GT 63 S 4Matic+

Här styrs de flesta funktioner istället med hjälp av pekplattan framför växelspaken – alternativt med knappar och reglage på rattens högra sida. Det är hur som helst enkelt att navigera mellan de olika ikonerna i menysystemet och inställningsmöjligheterna är omfattande. Här kan du välja styrka och färg på omgivningsljuset inne i kupén, intensitet på doften, använda dig av Mercedes olika egna appar, surfa på nätet och konfigurera bilen allmänt.

En nyhet är de åtta integrerade displayknappar i mittkonsolen för att du snabbt ska kunna slå på bland annat fjädringskomfort, körläge, avgassystemets ljud med mera. Instrumentpanelen är givetvis även den helt digital och är anpassningsbar med tre olika teman att välja mellan.

Här används knapparna på den vänstra sidan av ratten för att navigera i menysystemet och det fungerar minst lika bra som på huvudskärmen, med snabb respons och en logisk uppbyggnad. Bilen är konstant uppkopplad och med Mercedes app installerad i telefonen kan du fjärrstyra en del funktioner och få information om bilen status.

Mercedes AMG GT 63 S 4Matic+

Beroende på körläge går det att åka både bekvämt med en mer sansad fjädringskomfort eller mer aktivt i sportläget med en rappare respons från motor och växellåda. Det finns dessutom ett race-läge för den som vill utmana både sig själv och bilen på bana.

Vädret är under testveckan inte optimal med en salig blandning av både regn och snö men visst får vi en föraning om vad bilen verkligen är kapabel till. Och trots omständigheterna är greppet i kurvorna brutalt bra, precis som den exakta fyrhjulsstyrningen.

Men det är en törstig bil, trots cylinderavstängning i det individuella körläget och en väldigt försynt körning kommer vi inte under 1,2 liter per mil. Snittet totalt hamnande på runt 1,5 liter.

Omdöme.

Det här är en fantastisk bil på många sett. Drivlina och köregenskaper imponerar givetvis, men även sådant som röt teknik i alla dess former – väl avvägda förarhjälpmedel, grym ljudanläggning och en snygg, om än något återhållsam design. AMG GT 63 S 4Matic+ är utan tvekan en av de häftigaste bilar vi har upplevt och får du chansen att provköra…Ta den!

Fakta Mercedes AMG GT 63 S 4Matic+

Testad: januari 2018
Tillverkare: Mercedes
Pris: Från 1 670 000 kr
Testbilens pris: 1 905 100 kr
Motor: 4-liters V8, 639 hk
Växellåda: Automatlåda, 9 växlar
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0–100 km/h på 3,2 sek
Toppfart: 315 km/h
Bagagevolym, liter: 461 – 1 324
Bränsleförbrukning: 11,3 l/mil blandad körning (angiven)
Koldioxidutsläpp: 257 g/km

plus

Prestanda och motorljud
Omfattande förarhjälpmedel
Brutalt bra automatlåda
Kvalitetskänslan i material inne i kupén 

minus

Pris
Lastutrymme

Betyg 9 av 10