Ace Combat 4, 5 och Zero. Tre actionfyllda flygspel som tack vare gripande story, maffig musik, minnesvärda uppdrag och intensiva luftdueller hör till det absolut bästa som Playstation 2 har att erbjuda. Efter den lysande Playstation 2-trilogin har det däremot inte gått lika bra för serien. Ace Combat 6 gjorde det mesta fel, men var ändå bättre än det Call of Duty-inspirerade Ace Combat: Assault Horizon. Lägg därtill en misslyckad Free 2 Play-satsning där spelaren fick betala riktiga pengar för flygbränsle.

Att ha alltför stora förhoppningar på Ace Combat 7: Skies Unknown kan därför verka dumdristigt, men faktum är att Bandai Namco och Project Aces överraskar oss – ordentligt.

Bild 1

Realistisk orealism – och rymdskepp

Men vi tar det från början. Ace Combat är en flygactionserie med ena foten i realistiska flygmanövrar, licensierade flygplan och verkliga vapen, medan den andra foten är fast planterad i science fiction i form av futuristiska drönare, laservapen, rymdskeppsliknande farkoster – och närmare 100 missiler under dina vingar.

Större delen av uppdragen har dock en realistisk ton med knixiga luftstrider mot normala stridsflyg i fokus. Till skillnad från seriens senaste delar finns det inga snabbkommandon för att utföra häftiga manövrar, utan det är din skicklighet som avgör hur striderna går. Även om det är möjligt att välja en förenklad (läs: försämrad) kontroll och ställa in så att kollisioner med mark och träd inte innebär en omedelbar Mission Failed-skylt, så kan nybörjare behöva lite övning för att komma underfund med kontrollen.

Bild 2

Gamla bekantskaper

Förutom regelrätta luftstrider väntar också bomb- och eskortuppdrag, samt mer fantasifulla uppgifter som att flyga i trånga raviner, navigera mellan radarluckor och flyga alltför snabbt i alltför trånga tunnlar. Lägg därtill smått makalös grafik som imponerar på oss lika mycket idag som Playstation 2-trilogin gjorde på sin tid. Precis allt det seriens fans förväntar sig.

Ett mindre roligt inslag som återvänder från föregångarna är plötsliga dödsfall och dåligt utplacerade checkpoints som ibland tvingar oss att spela om femton minuter av ett uppdrag. Oftast beror dödsfallen på egna misstag, men de är inte helt lätta att undvika i stridens hetta.
 

Sol, vind och vatten

I grunden är alltså mycket sig likt, men det som lyfter Ace Combat 7: Skies Unknown över sina föregångare är mer avancerad fysik som gör att flygplanen känns bättre än någonsin att manövrera. De omtalade vädereffekterna höjer också spelupplevelsen. Förutom att se ruskigt läckra ut, kan väderfenomen både hjälpa och stjälpa i strid; moln kan användas för att undvika fiender medan blixtar och kraftiga vindar kan ställa till det ordentliga i trånga utrymmen. Det märks att utvecklarna är stolta över vädersystemet och flera uppdrag bygger på just skiftande väderförhållanden.

Att vädereffekterna lyfter grafiken ännu mer gör inte saken sämre. Med tanke på hur mycket tid som spenderas med att stirra på en vacker himmel är det dock riktigt synd att spelet saknar hdr-stöd.

Bild 4

Osea mot Yuktobania mot Belka

Mellan uppdragen väntar välgjorda mellansekvenser som kretsar kring ett antal länder i den fiktiva världen Strangereal, där de flesta Ace Combat-titlar utspelar sig. Faktum är att denna sjunde del är en direkt uppföljare på det mästerliga Ace Combat 5. Det är dock mest karaktärer, platser och händelser som återkommer, så det är mer en kul bonus än ett måste att spela föregångaren.

Tyvärr når inte handlingen riktigt upp till seriens högsta nivå. Missförstå oss rätt nu; för att vara ett flygbaserat actionspel håller berättelsen bra klass – problemet är att Zero, fyran och framför allt femman gjorde det bättre. Flygkamraterna får liten plats att växa och byts ofta ut, medan själva berättelsen är slarvigt framförd. Historien börjar bra och i slutändan faller alla bitar på plats, men vägen dit kunde ha skötts bättre.

Bild 5

Onlinedueller av hygglig kvalitet

Vid sidan av kampanjen hittas några enklare spellägen att roa sig med, såsom friflygning, modellvisare och ett flerspelarläge online. Det sistnämnda är en inte helt pjåkig upplevelse och det är betydligt knixigare, och roligare, att jaga mänskligt motstånd i luftdueller. Spelalternativen är dock av enklaste sort med endast dödsmatcher och lagbaserade dödsmatcher, men eftersom striderna är så pass roliga underhåller onlinedelen mer än den har rätt att göra.

Oavsett om du spelar online eller i enspelarkampanjen är ett förbättringsträd tillgängligt där det går att låsa upp nya flygplan, vapen och bättre flygplansdelar. Ett nytt inslag för serien som gör det extra meningsfullt att klara målen så bra som möjligt. Dessutom gillar vi att spelaren antingen kan rikta in sig på amerikanska, ryska eller europeiska flygplan för att nå åt de bästa planen, eller sprida ut poängen för att istället låsa upp så många flygplan och förbättringar som möjligt.

Bild 6

Den virtuella framtiden

Avslutningsvis måste vi nämna det (delvis) fenomenala vr-stödet. Men vi tar de tråkiga bitarna först; det är endast tre uppdrag som är tillgängliga och alla är av sorten flyg och skjut.

Vad vi får är tre standarduppdrag som, förutom de ruskigt läckra starterna, hade hört till de sämre banorna i den vanliga kampanjen. Ändå bjuder vr-delen på de mest intensiva och spännande striderna i hela spelet. Det finns ingen som helst förenkling i kontrollen eller synfältet och svetten rinner i pannan när vi gör snabba undanmanövrar för att försöka undvika missiler eller jaga ifatt fiendeplan.

Vr-kampanjen är endast 30-40 minuter lång, men tre olika svårighetsgrader och poängjakt utökar speltiden en del. Dessutom finns det lite kul vr-bonusar att roa sig med. Totalt sett är vr-upplevelsen ändå alldeles för tunn, men eftersom det sista uppdraget avslutas med ”det här är nog bara början” så hoppas vi innerligt på mer vr-flygande.

Bild 7

Omdöme

Tolv och ett halvt år. Så lång tid har det gått sedan Ace Combat-serien var riktigt bra. Att vi trots det hade höga förhoppningar på Ace Combat 7: Skies Unknown kan väl egentligen inte beskrivas som något annat än korkat. Lyckligtvis har Bandai Namco och Project Aces struntat i de senaste årens misslyckanden och levererar istället seriens på flera sätt bästa spel.

Vi hade visserligen önskat oss fler minnesvärda uppdrag och en mer sammanhängande story. Vi stör oss också på ett föråldrat checkpoint-system och plötsliga dödsfall. I övrigt finns det emellertid inte mycket att klaga på, men desto mer att hylla. Grafiken är oerhört läcker, medan den förbättrade fysiken gör att flygandet känns betydligt bättre än tidigare – inte minst tack vare de välgjorda vädereffekterna. Förbättringar som gör Ace Combat 7: Skies Unknown till det bästa flygactionspelet någonsin rent spelmässigt. Gillar du serien eller flygaction överlag är det inget att fundera över. Gillar du flygmoment i mer normala actionspel? Då kan det här också passa perfekt.

M3 rekommenderar

Fakta Ace Combat 7

Genre: Flyg/action
Utgivare: Bandai Namco
Utvecklare: Project Aces
Format: Playstation 4, Xbox One, PC (släpps senare)
Testat format: Playstation 4 Pro
Pris: PS4: Från 539 kronor hos Prisjakt. Xbox: Från 539 kronor. PC: Från 429 kronor.

plus

Oerhört vackra miljöer och flygplan.
Kul upplåsningsträd och förbättringssystem
En förbättrad version av Ace Combat 5 ingår på Playstation 4.
Suprbt vr-stöd, som dock är alldeles för kort.

minus

Ojämn svårighetsgrad och få checkpoints.
Storyn och karaktärerna lämnar en del att önska.
Föråldrat checkpoint-system.
Ingen hdr.

Betyg 9 av 10

Ace Combat 7: Skies Unknown (PS4)

Bästa pris just nu: 539 kr