Uppdatering 2019-01-18: Mastercard har meddelat att de nya reglerna bara gäller fysiska produkter som levereras till kunderna, som rakblad och vitaminer. Prenumerationer i appar och tjänster ingår inte i skyddet. Blogginlägget som citeras ovan har uppdaterats med ett förtydligande och Mastercard säger till The Verge att de ville börja med just fysiska produkter eftersom det är där flest klagomål kommer från kunderna.

De senaste åren har många konsumenter drabbats av ett nytt problem. De vill prova en prenumerationsbaserad app eller tjänst, och denna har en praktisk testperiod så att du kan se hur den fungerar i till exempel en vecka eller en månad.

Problemet är att många av dessa appar och tjänster gör allt de kan för att inte dra uppmärksamhet till att du automatiskt kommer börja betala för prenumerationen när testperioden är över. I vissa fall visas denna information med mycket litet typsnitt och längst ner efter allt annat för att minimera chansen att du faktiskt ser det.

Det här försöker Mastercard nu göra något åt. Företaget skriver i ett blogginlägg att det nu inför nya regler för butiker och andra som tar betalt med Mastercard, som ska sätta stopp för dessa smyg-prenumerationer.

För att få dra pengar från ditt Mastercard-kort för en prenumeration efter en gratis testperiod måste företagen skicka en påminnelse via mejl eller sms till användaren som tydligt talar om när pengarna ska dras, hur mycket det är, vem som ligger bakom. De måste även ha tydliga instruktioner för hur du kan avbryta testperioden och slippa betala.

Efter den ursprungliga betalningen måste företagen skicka ett kvitto vid varje framtida betalning som också måste ha instruktioner för hur användaren avbryter prenumerationen.

En annan regeländring är att meddelanden som skickas till banken för transaktionen måste innehålla företagets webbadress eller en butiks telefonnummer. De kan alltså inte längre gömma sig bakom kryptiska meddelanden som du kanske missar när du ögnar igenom transaktionslistan.