Problemet med folk som flyger drönare runt flygplatser är ett problem på flera håll i världen, och drabbade nyligen Londons näst största flygplats Gatwick extra hårt när flygplatsen var tvungen att hållas stängd i 36 timmar under en tredagarsperiod. Flygplanen tvingades vara kvar på marken då drönare som flyger nära flygplatser kan innebära en säkerhetsrisk för lyftande och landande plan.

Totalt hölls runt 1 000 flygplan på marken med 140 000 passagerare som drabbades. Det skriver Evening Standard. Nu berättar Easyjets vd Johan Lundgren vad detta kostade bolaget: Fem miljoner pund i förlorade biljettintäkter och tio miljoner pund för att kompensera för sina kunders förseningar på olika sätt. Totalt 15 miljoner pund, eller motsvarande nästan 175 miljoner svenska kronor.

Easyjet står för runt 40 procent av trafiken på Gatwick, så enkelt räknat bör den totala kostnaden landa på närmare 40 miljoner pund (ungefär 460 miljoner kronor) för tre dagars drönarkaos.