Uppdatering (2019-01-30):

Bara en dag efter att ärendet först rapporterades om väljer Transportstyrelsen att stänga sitt Tesla-ärende, det meddelade myndigheten under tisdagskvällen. Transportstyrelsen ska ha haft ögonen på Teslas autopilot ända sedan 2015, då funktionen lanserades.

– Detta är ett ärende som vi följt under tre år och som vi nu avslutar eftersom vi ser att risken för olyckor med autopilotsystemet minskat, säger Anders Gunneriusson, senior rådgivare på Transportstyrelsen.

Sverige kan som EU-medlemsland förbjuda försäljning av fordon i upp till sex månader om det finns misstankar att ett fordon har allvarliga brister vad gäller exempelvis trafiksäkerhet, men det blir alltså inte aktuellt i fallet Tesla.


Tidigare (2019-01-29):

Ett av Teslas försäljningsargument – uppdateringar av bilens funktioner, som kan ske över wifi hemma på uppfarten – är just nu föremål för granskning hos svenska Transportstyrelsen. Att bilens säkerhetssystem kan uppdateras efter att bilen fått sitt första typgodkännande i Sverige granskas av myndigheten. Det skriver Svenska Dagbladet. Den modell som utredningen avser uppges vara Model S.

– Vi har ett så kallat artikel-29-förfarande om Tesla, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen till SvD. Det betyder att vi utreder om Sverige ska stoppa Tesla att sälja bilar under ett halvår om det föreligger en allvarlig trafiksäkerhetsrisk.

Enligt europeiska trafiksäkerhetsregler gäller typgodkännandet hela bilens livslängd, men att bilens system kan förändras i efterhand genom uppdateringar som köps till från bilen, gör alltså att den amerikanska biltillverkaren och techbolaget nu riskerar ett sex månader långt säljstopp i Sverige.

Läs också! 200 får gå från Apples Project Titan

Transportstyrelsens granskning ska ha påbörjats efter att en reporter hamnat i en olycka under en testkörning och då kontaktat myndigheten, samt efter att olyckor med autopilot aktiverat har blivit uppmärksammade på nätet.

Till SvD kommenterar Teslas svenska kommunikationschef Maria Lantz:

”Tesla understryker att alla uppdateringar som introduceras i Europa till fullo harmoniserar med EU:s samtliga krav för typgodkännande.”