Mellan 19-21 december förra året uppstod rejält tumult när en drönare ska ha cirkulerat i närheten av startbanorna på Londons näst största flygplats Gatwick. Incidenten ledde till inställda flyg och kraftiga förseningar för närmare 1 000 flighter, och totalt påverkades nästan 140 000 passagerare. Flygbolaget Easyjet, som är Gatwicks överlägset största kund, uppges ha förlorat närmare 15 miljoner pund som följd.

Det är fortfarande oklart vilken drönarmodell det rörde sig om, men kinesiska DJI visade sig tidigt måna om att erbjuda en hjälpande hand i utredningen av incidenten. Nu understryker tillverkaren sin vilja att förhindra liknande händelser med en stor uppdatering av det mjukvarubaserade geofencing-system som funnits i DJI-drönare sedan ett par år tillbaka.

Vi testar Mavic 2 Pro: DJI höjer ribban med sin senaste drönare

Geospatial Environment Online, som utvecklats av Altitude Angel för att hindra drönare från att flyga i olika förbudszoner, ska uppdateras till version 2.0. Det meddelar DJI i ett pressmeddelande, där man också listar 19 europeiska länder som får tillgång till "GEO" för första gången. Dessa är:

Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Grekland, Island, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Malta, Norge, Polen, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Sverige, Tjeckien och Ungern.

DJI Geofencing
Foto: DJIDe nya flugformade zonerna är olika stora beroende på hur viktig flygplatsen anses vara.

2.0-versionen introducerar bland annat tredimensonella flugformade (som accessoaren) zoner runt start- och landningsbanor samt "komplexa polygonformer" runt byggnader av känslig karaktär. Uppdateringen ska börja rullas ut successivt i de olika länderna redan nu i februari.

Fördjupning: Så funkar geofencing – tekniken som ska försvåra terrorattacker

I Sverige underhåller Luftfartsverket sedan tidigare en interaktiv karta, för att göra flygförbud i olika kontrollzoner lättare att efterleva.