Tesla har fått verka på marknaden nästintill ostört under flera år och att det nu dyker upp jämförbara alternativ med lång räckvidd är onekligen spännande. Utbudet av rena elbilar är minst sagt begränsat men med lanseringarna av bland andra Jaguars I-Pace och E-Tron från Audi känns segmentet hetare än någonsin.

Jaguars första eldrivna modell

I-Pace är Jaguars första helt eldrivna modell och det är en riktigt elegant bil, som är rymlig nog för hela familjen och en hel del bagage. Kombinationen av fyrhjulsdrift, hög markfrigång (24 centimeter i högsta läget), och en strömlinjeformad kaross gör att bilen inte är helt enkel att placera – är det en suv eller sportbil? Oavsett vilket drar den blickarna till sig ute i trafiken.

Jaguar I-Pace

Interiörens design är lätt att komma överens med. När det gäller andra modeller från Jaguar har vi haft en del anmärkningar på just kvalitetskänslan. Rent visuellt har det sett bra ut men vid närmare granskning har det känts både plastigt och billigt. Här är upplevelsen en helt annan med genomtänkta detaljer och till synes ett bättre val av material. De elektriska och luftkonditionerade stolarna, med kontrasterande dubbelsömmar är riktigt sköna, och panoramaglastaket ger kupén en öppen känsla.

Nya infotainmentsystemet är en förbättring

Instrumenteringen och tekniken har i I-Pace fått sig ett lyft jämfört med i övriga modeller. Infotainmentsystemet, som går under benämningen Touch Pro Duo, styrs från en tiotum stor pekskärm som är helt integrerad i mittkonsolen. Menysystemet är förvisso inte det snyggaste eller det mest genomarbetade vi stött på, men som med allt annat kommer vi in i det efter ett tag och lär oss navigera i undermenyerna och dess funktionalitet.

Med hjälp av den dedikerade smartphone-appen kan systemet interagera med en hel del kompatibla appar, exempelvis Spotify, direkt på skärmen. Längre ned, mellan klimatvreden, finns ytterligare en skärm på fem tum, som är anpassningsbar för stereon, klimatanläggningen och stolsinställningar.

Jaguar I-Pace

För information om exempelvis trafikinformation kan du koppla upp bilen mot nätet via din mobiltelefon. För konstant uppkoppling och fjärråtkomst krävs ett externt sim-kort. Med appen kan du då interagera med fordonet från distans och få fordonsinformation i form av aktuell räckvidd, laddningsstatus, laddningshastighet och pluggstatus. Dessutom kan du låsa/låsa upp bilen, värma/kyla ned den innan körning samt lokalisera den via kartfunktion – för att nämna några exempel. I-Pace är även kompatibel med både Apple Carplay och Android Auto.

Jaguar I-Pace

Ljudanläggningen står Meridian för. I högsta utrustningsnivåerna ingår ett surroundsystem med en uteffekt på 825 Watt och totalt 15 högtalare. Vi får en riktigt bra ljudupplevelse, med allt från dynamisk volymkontroll, där systemet anpassar sig efter hastighet och omgivande ljudnivåer, till en avancerad dsp med helt digital förstärkning. Det går att dra på rejält utan att det brister., med en närvarande och rejäl basåtergiving.


Suverän förardisplay

Något vi gillar skarpt är förardisplayen bakom ratten. Den helt digitala skärmen på 12,3 tum är tredelad och anpassningsbar i nästan oändlighet och vyerna kan ändras efter tycke och smak. Du kan exempelvis expandera navigationssystemet över hela skärmen, eller kombinera olika informationsflöden med en eller två centrumringar.

Som grädde på moset finns även en riktigt bra head-up-display. Funktionerna styrs via knappar och rullreglage placerade på ratten och menysystemet är mer logiskt än det i huvudskärmen på mittkonsolen.

Jaguar I-Pace

Drivningen består av en 200 hk och 348 Nm stark elmotor på vardera axel och prestandan är minst sagt underhållande. Vridmomentet på totalt 696 Nm levereras omedelbart och 0-100 km/h avverkas på 4,8 sekunder. Gasresponsen från pedalen är välbalanserad och energiåtervinningen är ställbar, vilket innebär att du till mångt och mycket kan anpassa bilen efter ditt körmönster och på så sätt undvika en ryckig gång.