Testad produkt: Polestar 2
Pris: Från 659 000 kronor.
Uppdaterad: 26/2 2021

Polestar passerade under en period Tesla försäljningsmässigt i Sverige, men det drar vi inte så stora växlar på då pandemin påverkat tillverkning och leveranstider. Men det råder ingen tvekan om att nya Polestar 2, som vi nu testat både i höstas och under en kall vecka i februari, är en av de hetaste snackisarna just nu i bilvärlden.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Den här bilen är, som vi tidigare konstaterat, riktigt härlig att köra med fantastisk drivlina och snygg design. Men med tanke på hur räckvidden försämras radikalt i vinterväder och att appen fortfarande inte är ute, är vi inte lika imponerade efter en andra testperiod.
 

Positivt

  • Designen, både in- och utvändigt.
  • Härlig motor.
  • Google Assistent samt integrerat Spotity

Negativt

  • Räckvidden, framför allt i kyla.
  • Stötig känsla.
  • Inte det mest användarvänliga mmi:t.
  • Fortfarande ingen app.
Utbudet av rena elbilar i det mer exklusiva segmentet, med ordentlig räckvidd, är än så länge begränsat. Och den här bilen är i alla fall på pappret en direkt konkurrent till Tesla Model 3 som vi testade förra året.
Test Polestar 2
Polestar 2 med Performance-paketet är en riktigt läcker bil.

Snygg och modern

Volvos dotterbolag Polestar släppte föregångaren till den här bilen, Polestar 1, för precis tre år sedan. Då handlade det om en hybrid – nya Polestar 2 är en ren elbil med dubbla motorer och en angiven räckvidd på 470 km. Utvändigt är den nya bilen riktigt snygg och när vi kliver in i den slås vi av den rena och sobra interiören. Och det härliga panoramaglastaket.

Vi sitter bekvämt i stolarna fram, även om takhöjden är en aning låg, vilket är bra att känna till om du är lång. Baksätet är okej men överlag är den här bilen inte det ultimata valet för dig som tänker resa med fler än två storvuxna personer.

Testbilen är utrustad med Performance-paketet som, förutom bättre stötdämpare och bromsar, även inkluderar fetare fälgar och – inte minst – guldfärgade säkerhetsbälten. För att signalera "diskret, men ändå självsäker attityd", som Polestar själva formulerar sig.

Bilen går hyfsat tyst om än väl stötigt. Motorerna jobbar diskret samtidigt som vi hela tiden vet att kraften finns här när vi behöver den. Vi får inte riktigt samma vansinniga klipp som med en Tesla, men den här bilen gör 0-100 km/h under fem sekunder så du har aldrig problem med omkörningarna. På den rejäla skärmen i mittkonsolen kan vi ställa in om och hur aggressivt bromsarna ska påverka laddningen, under körfliken i systemet.

Test Polestar 2
Det Androidbaserade mmi:t är snyggt, vi gillar de integrerade apparna från Google, men vissa saker är onödigt omständiga och en del inställningar svåra att hitta.

Android-system

Mmi:t i den här bilen är byggt kring Android, med stöd för Google Assistent. En fristånde Spotify-app, som av någon anledning fortfarande är relativt sällsynt i bilvärlden, är givetvis ett stort plus. Logga in på ditt Spotify-konto och det fungerar även om du har gllömt din smartphone hemma. Har kört en ny Volvo de senaste åren lär du känna igen dig. Vi är inte helt förtjusta i det i våra ögon avskalade gränssnittet, med knappar som saknar de där standardiserade symbolerna för till exempel telefonlur och volym. Men här finns å andra sidan fler knappar än i en Tesla. Det första som hände när vi hämtade ut testbilen ( i höstas) var dock att bilen behövde bootas om…

När vi väl lärt oss vilka knappar på ratten som gör vad är det inga större problem att styra systemet, men vissa moment är helt enkelt onödigt omständiga. Som att aktivera stolsvärmen eller att styra klimatsystemet (som bara har en zon).

Röststyrningen fungerar dock galant, så länge bilen har kontakt med internet. Vi upplevde flera gånger att vi inte kunde göra saker på grund av att den inbyggda uppkopplingen hade "dålig internetuppkoppling". Märkligt, 2-3 mil utanför Stockholms innerstad. När väl uppkopplingen fungerade var det dock riktigt smidigt med Google Assistent i bilen och kombinationen med en bra navigator och riktigt skarp och fin digital instrumentering imponerar. Det enda vi saknar är en heads up-display.

Räckvidden når inte upp till specarna

När vi hämtade upp testbilen i oktober, då vi först testade Polestar 2, stod det 440 kilometer på räckviddsmätaren, men denna stämmer inte alls med verkligheten. Efter cirka 14 mil är mätaren nere på 50 procent, trots att det inte är minusgrader ute och trots att vi kört försiktigt.

Vår känsla med bilens räckvidd, efter en vecka, är att den klarar max 30 mil på en 100-procentig laddning. Dessutom ska man helst inte ladda över 80 procent för optimal batterilivslängd, och då kan du enkelt räkna ut att det här har sina begränsningar.

Tesla Model 3 i long range-utförande kostar ungefär lika mycket som Polestar 2. När vi testade den kom vi omkring 40 mil på en laddning. Om räckvidd och prestanda är högsta prioritering, ja då är det fortfarande Tesla som sitter på tronen. Och vi gillar att uppskattad räckvidd i Tesla-bilar brukar stämma överens med verkligheten medan vi i den här bilen hela tiden får räkna om räckviddssiffran på skärmen till vad vi själva tror.

Det finns gott om förarhjälpmedel i Polestar 2, som en riktigt bra adaptiv farthållare och bra lane assist. Här upplever vi att Polestar och Tesla är ungefär likvärdiga, dock med aningen olika approach. Polestar upplever vi som mjukare och mer diskret medan vi minns Teslas system som aningen kantigare i svåra situationer. Teslas system bygger dessutom på en ständigt uppdaterande plattform. Hur detta kommer att se ut i Polestars fall vet vi inte.


Mobilapp dröjer

Polestar 2 har ännu inte en fungerande mobiltelefonapp för att till exempel starta föraklimatisering av kupén eller för att lokalisera bilen, låsa/låsa upp med mera. Detta är på väg men det känns märkligt att inte detta är på plats när en bil börjar säljas. Något Polestar dock inte är ensamma om. I övrigt fungerar In car-apparna bra och tre års kostnadsfri internetanslutning ingår när du köper Polestar 2.

Polestar 2 har sina begränsningar både när det gäller utrymmen och räckvidd. Men vi tror att designen kommer att locka många köpare som är ute efter något nyare och fräschare än Tesla model 3. Men 659 000 kronor (grundpris) för en bil som knappt klarar en resa från Stockholm till Karlstad på en laddning sommartid och där det blir trångt med utrymme för fler än två vuxna, det begränsar helt klart målgruppen.

Test Polestar 2

Inte lika imponerande vintertid

"Den är ju testad i Arjeplog", svarar Polestars pressansvarige nervöst när vi återlämnar testbilen en kall februaridag (efter en andra testperiod). Vi hade precis påpekat att låset i passagerardörren frös, vilket krävde varmgarage ett par timmar för att fungera igen. Men vi tar det från början.

I höstas testade vi Polestar 2 och även om vi hade några detaljer att anmärka på var helhetsintrycket mestadels positivt. Men när vi sedan fick möjligheten att låna samma bil under 10 dagar när temperaturen låg omkring -20 grader varje morgon (strax norr om Stockholm), då kunde vi inte tacka nej. Vi är ändå många som undrar hur bra, eller mindre bra, en elbil fungerar under riktig vinter i Svealand.


"Hej Google"

Det känns bekant att äntra bilen igen. Förvånansvärt nog är Polestar-appen ännu inte lanserad, vilket gör att du inte kan starta förvärmaren från mobilen eller komma åt andra fjärrinställningar. Nåja, det finns ju en schemaläggare för ändamålet och så länge du har (och håller dig till) en plan för nästa dag bör du kunna slippa skrapa is från rutor samt frysa häcken av dig. Men – den här funktionen fick vi inte att fungera. Värmaren startade helt enkelt inte trots schemaläggning, vi fick gå ut och starta den manuellt varje iskall morgon. Detta fungerade dock i förra testbilen, så det borde inte vara något allvarligt problem.

När vi startar bilen med 90 % laddning står det 380 kilometer på mätaren, som uppskattad räckvidd. Efter en resa in till Stockholm, med lätt högerfot, står det plötsligt 280 kilometer på samma mätare, trots att bilen inte ens rullat fyra mil. Och väl tillbaka, det vill säga efter 7,5 mils resa, har halva batteriladdningen använts. Det var även den här dagen en passagerare fick klättra in på passagerarplats från förarsidan då låset (alltså inte dörrlisten) frusit. Låset började inte fungera förrän dagen därpå efter den fått stå några timmar i ett varmgarage.


Bara korta turer

Med så pass försämrad batterikapacitet blev det bara kortare vändor med Polestar 2. Vi vågade inte ens ta turen fram och tillbaka till sommarstället för att röja snö eftersom det var åtta mil enkel resa (och ingen riktig laddbox på destinationen). Det här begränsar bilåkandet ordentligt. Och det är dåligt att inte den uppskattade räckvidden tar hänsyn till förutsättningarna. Du behöver hela tiden hålla koll och räkna om från uppskattad till realistisk räckvidd själv.

Om du är ute efter en pendlarbil att åka från förorten in till kontoret eller för att skjutsa och hämta barn, ja då är Polestar 2 en dyr lösning i våra ögon. Och att dra iväg till fjällen en kall vinterdag skulle kräva många laddstopp på vägen…

Specifikationer Polestar 2

Tillverkare: Polestar.
Motorer: Dubbla elmotorer på sammanlagt 408 hk.
Batteri: 78 kWh 400 V litiumjon.
Angiven räckvidd: 470 km.
Prestanda: 0-100 km/h på 4,7 sek.
Toppfart: 205 km/h.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Bagagevolym: 405 liter (1 095 liter med nedfällt baksäte).
Pris: Från 659 000 kronor.

Betyg: 3 av 5