Det rör sig alltså om Volvos varumärke Polestar, som efter att tidigare ha lanserat bland annat en plug in-hybrid under namnet Polestar 1 nu satsar helt och fullt på helelektrisk framdrift. Bilen presenterades på ett event på nätet under onsdagen – och man skrädde inte med orden: Polestar 2 är tydligt uttalat en direkt konkurrent till Tesla Model 3, som precis lanserats på den europeiska marknaden.

Bilen är av fastback-modell, med andra ord en sluttande halvkombi i stil med gamla Saab-bilar. Formen passar inte minst en elbil då det ger ett lägre luftmotstånd än en traditionell kombi.

Polestar 2

Polestar 2 är redan från början ritad som en elbil. Den kommer från början med ett 78 kWh stort batteri i 324 celler, parat med dubbla elmotorer på 300 kW, 660 Nm och 408 hästkrafter. Enligt specifikationerna siktar man på en 0-100-tid på 4,7 sekunder.

78 kWh batteri ska ge en räckvidd på upp till 50 mil enligt den nya, hårdare wltp-körcykeln. Här finns också en något annorlunda batteridesign jämfört med konkurrenterna, som ofta förlitar sig på en ”skateboard-design”. Här är de tunna och många battericellerna istället intrycka i varje ledigt utrymme, exempelvis under stolarna.

Polestar 2

Din mobil är nyckeln, och liksom i en Tesla startar bilen så snart vi sitter i förarsätet – inga startknappar. På insidan finns en 12 tum stor skärm framför föraren och en 11 tum stor vertikalt placerad skärm i mittkonsolen. Polestar 2 använder Android Auto som operativsystem, med inbyggt Google Maps, Google Assistent och Googles app-butik Play Store. Även en Iphone ska vara fullt kompatibelt med systemet.

Polestar 2

Veganska material i klädseln är standardutrustning. Precis som i Tesla alltså.

Ett "Performance Pack" ska också kunna köpas till, med dämpare från svenska Öhlins, större bromsar från Brembo, gula bälten och bromsok, 20-tumsfälgar och lite andra sportiga detaljer som påminner oss om vad vi betalat extra för.

Bilen kommer säljas via Polestar Spaces, som ska placeras i stadskärnor på attraktiva lägen istället för långt ute i handels- och industriområden i städernas utkanter. Från 2020 ska det finnas 60 butiker som säljer Polestar 2. Det ska också vara möjligt att prenumerera på bilen, med en månatlig summa för allt.

Vill vi köpa bilen kontant kostar den ovan nämnda Long Range-modellen 59 900 euro, rakt översatt ungefär 630 000 kronor. Ett år efter produktionsstart ska en billigare modell introduceras för 39 900 euro, men hur stort batteri denna får är oklart.

Polestar 2 kommer till Kina, Kanada, Kalifornien i USA, samt sex europeiska länder inklusive Sverige. Bilen kan konfigureras och förbokas redan nu, men produktionsstart dröjer till februari nästa år.