Med Ipods uppgång i början av 2000-talet kom Itunes Music Store att bli en nästan lika stor framgång för Apple. 2009 nådde butiken kulmen med 25 procent av den totala försäljningen på den amerikanska musikmarknaden. I en del andra länder var marknadsandelen ännu högre.

Sedan 2013 har marknaden för nerladdad musik var på nedgång medan streamingtjänster har vuxit i rasande takt.

Det har nu gått så långt att nedladdad musik har halkat ner på tredje plats i USA efter streaming och fysisk försäljning, det vill säga cd och vinyl, rapporterar Cnet.

Itunes och andra nedladdningsbutiker stod för 11 procent av den amerikanska musikmarknaden 2018 medan skivor stod för 12 procent. Streamingtjänsterna delas upp i kategorier och premiumtjänster hade 47 procent, gratistjänster 7,7 procent, ”begränsade” prenumerationer (som Amazon Prime och Pandora Plus) 7,6 procent och internetradio 9,7 procent.