Spanjorernas två suvar Ateca och Arona får nu alltså sällskap av en tredje och större Tarraco som har en klart aggressivare front, skarpare linjer och sammanlänkade led-bakljus. Vi gillar vad vi ser och det ger även en hint om hur Seats kommande modeller kommer att se ut.

Seat Tarraco

Kupén förmedlar hög kvalitetskänsla 

Interiört känns det mesta nytt även om vi känner igen en hel del detaljer vad gäller knappar och reglage. Inte minst från Ateca men även från VAG-koncernens andra varumärken som Volkswagen, Skoda och Audi. Panoramaglastaket som löper hela vägen från front till akter adderar en öppen känsla till en redan rymlig kupé.

För det här är en stor bil. Totallängden är 473,5 centimeter, det vill säga fyra centimeter längre än Skoda Kodiaq, som i sin tur är något bredare. Bagageutrymmet sväljer 760 liter i femsitsig version. Testbilen har en extra sätesrad, som när den används reducerar utrymmet radikalt ner till 215 liter.

Seat Tarraco

Sedan något år tillbaka erbjuder Seat en helt digital förardisplay, så även i Tarraco. Den 10,25 tum stora skärmen är anpassningsbar med olika vyer – från klassiska centrumringar till en mer modern variant där mätarna löper längs med kanterna.

Fet kartvy

I mitten av displayen kan du välja mellan en rad olika informationskluster såsom körinfo, media eller navigationsanvisningar. Du kan även ”stjäla” kartvyn från huvudskärmen på mittkonsolen och blåsa upp den över hela förardisplayen (kartan visas då ej längre på huvudskärmen). Upplägget liknar till stor del Audis Virtual Cockpit men är långt ifrån lika anpassningsbart och detaljerat. Även när det gäller skärmens upplösning finns en del kvar att jobba på.

Seat Tarraco

Systemet är lättarbetat och logiskt. För att ta några exempel så gillar vi genvägen till förarassistansfunktionerna skarpt. En knapp placerad längst ut på vänster spak bakom ratten låter dig välja vilka av funktionerna du vill använda för tillfället. Vredet för de olika körprogrammen placerad mellan sätena är också smidigt. Små detaljer, smart utformade för att du så snabbt som möjligt ska kunna nå viktiga funktioner utan att flytta fokus från körningen. 

Kompatibelt med Andriod Auto och Apple Carplay

Huvudskärmen som tronar på mittkonsolen mäter 8 tum och här känner vi igen menysystemet från tidigare Seat-modeller. Snyggt, användarvänligt och kompatibelt med både Android Auto och Apple Carplay. Skärmen är helt touch-baserad och svarar snabbt på våra kommandon. Med svepande rörelser scrollar du mellan sidorna och bakom varje ikon döljer sig undermenyer.

Seat Tarraco

Som de flesta nya modeller är Tarraco uppkopplad i form av att bilen automatiskt meddelar räddningstjänsten vid en allvarlig olycka. Det finns även en knapp i taket du kan trycka in för att ringa upp själv vid liknande situationer, men fast uppkoppling i den mening att du exempelvis kan synka bokningar i din kalender eller kommande destinationer med din dator eller telefon till bilen finns inte. Således heller inte någon dedikerad app med vilken du kan fjärrstyra eller övervaka bilen från distans med.   

Bra förarassisans

Förarassistans- och säkerhetsfunktioner finns det däremot gott om. Testbilen har döda vinkeln-varnare, adaptiv farthållare med bilköassistans, autobroms och trafikskyltsavläsning. Filhållningssystemet är riktigt vasst och kan användas i två olika lägen. Antingen i läget ”Aktiv” där bilen endast styr bilen tillbaka om den närmar sig vägmarkeringarna, eller i läget ”Adaptiv” där systemet hela tiden försöker hålla fordonet i mitten av filen. Vi gillar möjligheten att kunna välja och framförallt är det adaptiva läget är något av det bästa vi stött på hittills.

Seat Tarraco

Körmässigt finns egentligen ingenting att klanka ner på. Testbilen är utrustad med den starka bensinmotorn på 190 hästkrafter som ”gör jobbet” om vi ska utrycka oss diplomatiskt. Den inbjuder knappast till en aktiv körstil men Tarraco avklarar 0–100 på respektabla 8 sekunder blankt. Här är det en planerande och lugn körstil som premieras i form av en riktigt tyst gång. Isoleringen håller högsta klass, så pass att en medåkande faktiskt frågade om det var en elbil han satt i. Ett betyg som heter duga…

Omdöme

På det stora hela gillar vi Seat Tarraco och släktskapet med Skoda Kodiaq är påtagligt. Hög komfort och bra utrustning med tanke på prislappen. Generöst med lastutrymme och plats för den stora familjen är också viktiga plus. DSG-lådan är alldeles utmärkt men motorn saknar det där riktiga bettet och kraften över hela registret för att vi ska bli helt övertygade.

Fakta Seat Tarraco Xcellence 2.0 TSI 190 DSG 4Drive

Testad: Mars 2019
Tillverkare: Seat
Pris från: 349 900 kronor
Motor: 4-cylindrig bensinmotor med 190 hk vid 1 500–4 100 r/min, vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 r/min
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: 0 - 100 km/h på 8,0 sek
Toppfart: 211 km/h
Bagagevolym: 5 sits: 760 liter, 7 sits: 230/700 liter (med 3:e raden nerfälld)
Angiven förbrukning: 9,0 liter/100 km
CO2-utsläpp: 204 g/km

plus

Komfort och innerutrymmen
Infotainmentsystemetet
Bra förarhjälpmedel
Snygg design

minus

Oinspirerande motor
Fast uppkoppling saknas
Drar en hel del bränsle

Betyg 7 av 10