Betyg 3 av 5

Omdöme

Fem månader med Google Stadia har kantats av förbluffande lite teknikkrångel. I stället flyter spelen på riktigt bra, oavsett om vi spelar Doom Eternal eller Steamworld Quest. Men Google behöver öka takten kring i stort sett allt annat för att inte bli omsprunget av konkurrenterna.

Positivt

  • Flyter bra tekniskt
  • Korta laddningstider
  • Flexibelt och okomplicerat

Negativt

  • Alldeles för få spel
  • Funktionsfattigt
  • Begränsat mobilstöd
  • Kunde lirat bättre i Chrome

Google Stadia har enorm potential, kunde vi konstatera efter att ha testat den strömmande speltjänsten i december. Vi utsåg också Stadia till årets coolaste "pryl" baserat på hur välfungerande tekniken var och vad den lovade inför framtiden. Nu är vi en bra bit in på våren och det har blivit dags att utvärdera Stadias första månader. Hur går det egentligen för Google i kampen om spelarnas gunst?

För långsamt, enligt oss. Inte sett till tekniken – den har fungerat häpnadsväckande bra. Men flera av de utlovade funktionerna fortsätter att lysa med sin frånvaro och spelbiblioteket ekar fortfarande pinsamt tomt. 22 titlar har blivit 38, och med tanke på att Google utlovat totalt 120 nya spel innan årets slut så börjar det bli dags att öka takten.

Stadia har heller inte spelarna på sin sida. Redan vid lansering stod det klart att det skulle bli en folksport av att såga Googles spelstreamingtjänst på brutalast möjliga sätt bland de användare som halvskojigt brukar benämnas som "pc master race". Dessutom hakade konsolspelarna på och kunde inte för sitt liv se varför de skulle byta ut sin Xbox- eller Playstation-maskin mot... det här.

Vi ser dock incitament. Försök komma igång och spela på konsol efter 2-3 månaders inaktivitet. Uppdateringarna läggs på kö och det tar evinnerlig tid innan vi ens kan börja spela. Dessutom låter den dammiga spellådan som ett gammalt MD-80-jetplan och känns så där gammal som hårdvara kan göra när man vet att nästa generation väntar runt hörnet. 

Mördande konkurrens

Men även konsolmakarna moderniserar. Sony har sitt Playstation Now som låter användaren strömma Playstation-spel till datorn. Microsoft har kommit långt med Project Xcloud, som vid lansering kommer att bli en Xbox-betonad, direkt konkurrent till Google Stadia. Och då har vi inte ens nämnt Nvidias nysläppta Geforce Now-tjänst, som bjuder på betydligt fler spel än Googles satsning.

Project Xcloud
Känn nackflåset. Microsofts Project Xcloud är en av alla molnbaserade konkurrenter som jagar Google Stadia.

Konkurrensen är rätt och slätt på väg att bli mördande. Och trots att Google var tidigt ute med Stadia riskerar företaget att bli omsprunget. Tjänsten är som sagt fortfarande tämligen barskrapad. Vi väntar fortfarande på möjligheten att spela trådlöst med Stadia-handkontrollen till pc. Vi väntar på viktiga Youtube-kopplingar, som möjligheten att starta spel utifrån specifika videosändningar (Crowd Connect) och kopiera deras skeenden och scenarion (State Play).

Android TV-integration, bredare stöd för mobiltelefoner (just nu stöds bara Googles Pixel-mobiler, Samsung-mobiler och nischade spelmobiler från Asus och Razer) samt familjedelning är några andra funktioner vi väntar spänt på i dagsläget. En del av dem ligger säkerligen nära i tiden, andra lite längre bort. Stöd för Google Assistent finns, men det är i dagsläget kraftigt begränsat och förutom att starta spel med rösten ser vi inte mycket användning för det här och nu. 

Lysande i grunden

Så ja, visst kan man hävda att Google Stadia fortfarande är något av en halvfärdig produkt. Däremot är det svårt att förstå det instinktiva hat som sköljer över Googles spelsatsning – ofta på helt felaktiga grunder. Tjänsten i sig fungerar nämligen klockrent, oavsett om vi väljer att spela i datorns webbläsare eller bänkar oss framför tv:n med Stadia-handkontrollen redo. Den där magiska känslan av att dutta hem ett spel i Stadia-appen och sedan vara igång med det på mindre än en minut har inte försvunnit. 

Doom Eternal
Doom Eternal släpptes till Stadia samtidigt som de stora formaten.

Alla spel är inte lika väloptimerade (eller högupplösta, för den delen). Men när vi obehindrat kan studsa fram genom de intensiva eldstriderna i det nya, bildsköna storspelet Doom Eternal utan att äga en stånkande spelkonsol eller 20 000-kronorsdator är det inte utan tacksamhet. Men visst, de detaljerade stadsmiljöerna i The Division 2 visar inte upp sig från sin skarpaste sida när vi spelar med 30 bildrutor per sekund i Google Chrome. Spelet, som är blott ett år gammalt, plockade vi som Pro-medlemmar dock hem för futtiga 99 kronor. Dessutom stöder det cross-play, så speciellt ensamma blir vi inte heller.

Under våra många, långa spelsessioner är det extremt sällan vi reflekterar över att vi faktiskt strömmar spelen – så bra fungerar det. Någon gång i timmen kan bilden för ett par sekunder bli grynig och det händer då och då att spelet tar ett litet skutt i latensen.

Vi får överlägset bäst resultat när vi strömmar till tv:n via Chromecast Ultra – med webbläsarupplevelsen i Chrome har Google fortfarande lite att jobba på. Bilden är här märkbart sämre och vi stöter ibland på patrull och kastas tillbaka till spelbiblioteket när vi precis dragit igång en titel. Men för många (oss inkluderat) är webbläsar-gaming ändå en acceptabel spelupplevelse totalt sett. 

Grid
Racingspelet Grid är förbluffande spelbart trots krav på minimal fördröjning.

Summan av kardemumman kan beskrivas som följande: Stadia är inte tjänsten för fps-räknande, strålspårande pixelperfektionister. Stadia är tjänsten som gör gaming tillgängligt och beundransvärt okomplicerat. Det har, kort sagt, aldrig varit så här kravlöst att spela högupplösta toppspel.

Sverige med sin välutbyggda internetinfrastruktur är en perfekt miljö för Stadia att utvecklas i. Som svensk behöver du inte köpa all kritik som öses över tjänsten i länder som USA, där giriga operatörer med datatak och strypta hastigheter regerar.

Spelutbudet svagaste länken

Att ett av årets förmodade storspel – Cyberpunk 2077 – försenats från vår till höst var ett riktigt dråpslag mot Google. I nuläget har företaget nämligen endast lyckats vara med i matchen med redan nämnda Doom Eternal och Darksiders Genesis. Undantaget exklusiva Gylt är majoriteten av spelen gammal skåpmat som de flesta redan hunnit skaffa till andra plattformar. 

Stadia The Division 2
Trist attityd. Tur för The Division 2 att det är ett av de bästa Stadia-spelen just nu.

38 spel på en plattform som snart har ett halvår på nacken är helt enkelt för dåligt för att locka den riktigt breda (och viktiga!) publiken. De flesta av spelen som finns tillgängliga är i alla fall av hög kaliber. Borderlands 3, Red Dead Redemption 2 och Metro Exodus är inget man fnyser åt. Stadia behöver fler samtidiga lanseringar jämte övriga spelplattformar för att kunna konkurrera på allvar, och där spelar Cyberpunk och även kommande Baldur's Gate 3 kritiska roller.

Ett annat problem för Stadia är att användare blir inlåsta i tjänsten. Få spel stödjer cross-play med pc och spelkonsoler, och vi som försökt övertyga våra vänner med alla sina spel i Steam-biblioteket vet hur tröstlöst det är att ragga sällskap till Googles speltjänst. Trots att vi spelat oavbrutet i fem månaders tid och talat oss varma om hur välfungerande Stadia är står vän-listan alltjämt på "0". 

En framtid av frågetecken

Vi hade gärna sett att Google Stadia hunnit lite längre så här fem månader efter lanseringen. Fler spel och bättre utbyggd funktionalitet kring de futuristiska Youtube-funktionerna får ses som nödvändiga för att Googles plattform ska lyckas. Nu bjuds Stadia Pro-medlemskapet ut gratis i två månader på grund av covid-19-pandemin, och sedan tar vi för givet att Google släpper det kostnadsfria abonnemanget för Stadia. Det kan säkerligen locka in en hel del som inte är villiga att betala för en prenumeration i dag.

När konkurrenter står redo med egna molntjänster och nästa generations spelkonsoler behöver Stadia ha kommit betydligt längre än idag. Och man har inte flera år på sig – till årets julhandel kommer förutsättningarna att se helt annorlunda ut. Med 120 nya spel, möjligheten att klicka igång dem utifrån Youtube-streams och ett väl utbyggt enhetsstöd finns säkert chansen för Google att lyckas. Men som tjänsten ser ut idag är argumenten troligtvis för få för att locka över en inbiten konsol- eller pc-gamer.

Oavsett råder vi alla med en Gmail-adress att åtminstone testa Stadia nu när tjänsten är helt kostnadsfri. Bilda er en egen uppfattning och lyssna inte på all enögd kritik så är chansen faktiskt rätt stor att ni blir positivt överraskade. 

Specifikationer

Produkt: Google Stadia.
Tillverkare: Google.
Vad: Streamingtjänst för spel.
Systemkrav: Internetuppkoppling med 10 Mbit/s (för 720p, stereo-ljud), 20 Mbit/s (för 1080p, hdr, 5.1-ljud) 30 Mbit/s (för 4k i 60 fps). Chromecast Ultra för spel på tv:n (just nu stöds bara den medföljande modellen). Dator för spel i webbläsaren Chrome. Se lista för supportade telefoner.
Titlar i spelbiblioteket: 38 st (15 april 2020).
Exklusiva titlar: Gylt, Serious Sam Collection.
Pris: 1 399 kr för Founders Edition, 99 kr/mån för Pro-medlemskap (gratis just nu). Gratisabonnemang kommer under året.
Lansering: Ute nu.
Liknande tjänster: Nvidia Geforce Now, Shadow, Microsoft Xcloud.