Under tisdagskvällen presenterades Stadia, en spännande ny, molnbaserad spelplattform från Google. I korthet handlar det om att det ska bli möjligt att spela kraftfulla spel på nästan vilken dator, surfplatta, tv (med Chromecast) eller mobiltelefon som helst – och då i 1080p, med hdr påslaget och med respektabla 60 fps. 4k-stöd ska finnas på plats inom kort.

Naturligtvis passar Google även på att utnyttja sin befintliga produktkatalog i utformandet av tjänsten. Under presentationen fick vi se hur man startade Assassin’s Creed Odyssey direkt från en videotrailer på Youtube. Trots att man använde "den sämsta datorn vi kunde hitta" laggade det inte det minsta.

Att byta spelenhet från din dator till din surfplatta eller mobil ska gå blixtsnabbt. Du behöver inte vänta på att filer ska laddas ner till din enhet, utan det är bara att fortsätta där du var.

För att säkra den svindlande datakapacitet som lär krävas för att hålla igång alla spelströmmar meddelar Google att datacenter med noder på 7 500 platser över hela världen kommer att användas för att driva Stadia. Grafikkraften tillhandahålls av ett specialdesignat chipp signerat AMD, som enligt Google har en kapacitet på 10.7 teraflops. Detta jämfördes raskt med Playstation 4 Pro som maxar ut på 4.2 teraflops, samt Xbox One X som ligger på något högre 6.

För spelande på en stationär eller bärbar dator ska mus/tangentbord eller i stort sett vilken usb-handkontroll som helst kunna användas. Men Google passade också på att lansera egna wifi-kontrollen Stadia Controller. Utöver vanliga styrspakar- och knappar är den även försedd med en dedikerad Google Assistent-knapp som ska ge röstbaserad åtkomst till funktioner som integrerats av spelutvecklarna. En annan knapp används för att dela 4k-video från spelsessionen direkt till Youtube. 

Stadia Controller
Stadia Controller.

Stadia ska ha fullt stöd för spelande över plattformsgränserna. Som Stadia-spelare ska det med andra ord vara möjligt att möta exempelvis Xbox- eller "vanliga" pc-spelare i heta onlinebataljer. Samarbeten finns på plats med de stora spelmotorerna Unity och Unreal Engine, men också med fysikmotorn Havok och ett gäng andra tongivande branschaktörer. Ett av spelen som ska stöda Stadia från start är kommande Doom: Eternal som vi lär få se mer av mycket snart.

Hela Googles vision för molnbaserat spelande av krävande AAA-titlar må låta som just något för framtiden. Men faktum är att Stadia ska göras tillgängligt redan under 2019, och enligt Google ska större delen av Europa kunna prova tjänsten innan årets slut. Vi tror och hoppas att Sverige ingår i första vågen. Vilken prismodell som ska användas och hur många spel som kommer att stödjas vid lansering är oklart.