Det är med spänning vi äntrar Googles kontor i Stockholm. Vad som kommer att visas upp för oss idag kan mycket väl representera framtiden för gaming, och den möjliga framtiden är minst sagt okonventionell.

Genvägar:


På förhand låter premissen som den ultimata drömmen ­– strömma spel var du än befinner dig och på vilken enhet du än har tillgång till. Och i takt med att sedvanlig spelhårdvara blir alltmer avancerad och dyrare har Googles nya spelströmningstjänst Stadia alla chanser att locka stora delar av marknaden. Förutsatt att tjänsten håller vad den lovar.
 
Stadia kontroll

Inledningsvis känns det ovant att sitta framför tv-apparaten med handkontrollen i händerna, men utan någon konsol i sikte (om vi inte räknar med Chromecasten bakom tv:n). Men ganska snart skiftar vårt fokus mer åt Stadia-kontrollen, som känns riktigt bra i händerna.

Rent utseendemässigt rör det sig om en fusion mellan de ikoniska varianterna från Microsoft respektive Sony, vilket gör att vi snabbt vänjer oss. Skillnaden här är att Googles dito är betydligt mer greppvänlig tack vare den gummitäckta ytan.

I slutändan är kontrollen alltid en vanesak och det vitala med hela Stadia-upplevelsen sker inte i vårt vardagsrum, utan i själva förbindelsen mellan oss och Googles serverhallar.
 

Lanseringsspelen imponerar tekniskt

Och det är sannerligen en ny värld som öppnas bara några sekunder efter att vi tryckt på kontrollens Stadia-knapp. Vi möts av enkla men lättnavigerade menyer där alla våra testspel finns tillgängliga. Först ger vi oss in i Square Enix’s Shadow of The Tomb Raider, som inte alls tar särskilt lång tid att komma igång med.

Lara vandrar tvärs genom djungeln och vi börjar genast att vrida högerspaken åt alla olika håll med flit, allt för att se om tjänsten hänger med eller inte. Till vår förvåning blir resultatet inte som vi trott – kameran hänger med galant och om det nu finns fördröjning är det inget vi märker av just i det här segmentet.
 
Tomb raider på Google Stadia


Vårt nästa testspel är Destiny 2, ett spel som för övrigt är det första att ingå gratis i prenumerationstjänsten Stadia Pro. Trots det snabbare tempot klarar vi fortfarande av att ta ned rymdskurkar utan problem.

Även här testar vi såklart alla typer av manövrar, och precis som med fallet Tomb Raider är uppdateringen finemang. Det bör dock påpekas att vi ändå befinner oss i Googles högkvarter där uppkopplingen förväntas vara top notch. Hur väl Stadia fungerar utanför blir det stora eldprovet för tjänsten.
 

Fighting utan fördröjning?

På tal om eldprov har vi varit oroliga inför en specifik genre som kräver supersnabba reflexer, nämligen fightingspelsgenren. Här kan minsta fördröjning resultera i knappkombinationer och attacker som inte kopplas samman, vilket är förödande för spelupplevelsen. Därför var det med stora tvivel vi startade vår tredje session med en konvertering av våldsfesten som är Mortal Kombat 11. Här fick vi även chansen att koppla till ytterligare en Stadia-kontroll för test av spelets lokala flerspelarläge.
 
mortal kombat Google stadia

Och rent teoretiskt borde ju två kontrollers signaler vara mer påfrestande för tjänsten. Men efter ett par matcher där vi kände total kontroll över våra kämpar kan vi inte annat än att fråga oss vad detta är för häxkonster.

Mortal Kombat är dock lite mer nybörjarvänligt än konkurrensen och har alltid erbjudit enklare knappkombinationer. Men resultatet är ändå över förväntan och vi väntar med spänning in det andra fightingspelet för tjänsten, Samurai Shodown, för att testa responsen ytterligare.
 

Smidigt skifte mellan enheter

Efter ett tag får vi även testa på hur det går till när vi vill växla enhet mitt under pågående spelsession. Tänk Nintendo Switch och skiftet mellan bärbart och stationärt, fast med en server som måste skicka infon vidare till en ny enhet. Även om detta inte är lika smidigt som uppstarten av själva enheten är vi ändå igång igen efter en kort stund, denna gång på en Chromebook.

Detta läge är definitivt mer tänkt som en lösning för de tillfällen fler personer vill använda tv:n samtidigt. I dagsläget kan vi till exempel inte njuta av de högre upplösningarna om vi väljer datorstreaming.
 
Tomb Raider på mobilen med Google Stadia


Detsamma kan vi säga om strömning direkt till mobiltelefonen. Vi testade att skifta över vårt spel till en Google Pixel-lur med Stadia-kontroll tillkopplad och även här känns implementationen sekundär. Visserligen blir vi riktigt imponerande av hur spelet strömmas direkt till den lilla telefonen och skapar känslan av AAA-spel on the go utan kompromisser, men det finns frågetecken att räta ut här med.

Under lanseringsfasen måste vi exempelvis använda oss av en sladd för att kunna styra via Stadia-kontrollen, vilket inte ser särskilt estetiskt tilltalande ut. Dessutom är detta läge än så länge exklusivt för just Pixel-mobilerna från Google.

Omdöme

Som tjänst i sig är dock Stadia som helhet lovande. Merparten av tiden kändes responsen precis som med en sedvanlig konsol, när det i själva verket strömmades direkt från servrar till våra skärmar. När det kommer till mervärde finns det även andra exklusiva inslag som vi tror på, exempelvis integrationen med Google Assistent samt möjligheten för streamare att spela tillsammans med sin publik.

Detta är dock bara ett axplock av funktioner som inte finns tillgängliga från dag ett och vi får en känsla av att Google kanske har för bråttom med att få ut tjänsten.

Men här och nu känns det ändå som att ha fått en glimt av framtiden. Konceptet med strömning har tagit andra medieformer med storm och det är bara en tidsfråga innan även vi spelentusiaster måste rätta oss in i det ledet, precis som filmälskarna och musiknördarna före oss. Fungerar Stadia lika bra utanför Googles huvudkvarter kan det mycket väl bli början på slutet för traditionella spelkonsoler. 
 
Nedan gör vi en grundläggande genomgång av de vanligaste frågorna och svaren kring vad Google Stadia är för något, och hur strömmat spelande kan vända upp och ned på spelvärlden som vi känner den. 
 

Vad är Google Stadia?

Kort och gott är det en molnbaserad spelplattform som ska göra det möjligt att spela på nästan vilken enhet som helst. Om vi jämför med traditionella pc- eller konsolspel är hårdvaran ofta den största begränsningen för hur – och var – vi kan avnjuta titlar.

Stadia och liknande molntjänster vänder upp och ned på detta faktum, och satsar i stället på att strömma spelen från kraftfulla datacenter – rätt in i din tv, dator, telefon eller surfplatta. Där ett traditionellt spel ställer krav på processor, grafikkort och ram-minne är tanken att du ska slippa tänka på sådant eftersom spelen inte behandlas lokalt i din maskin. Allt som krävs är en enhet som stödjer tekniken och en vass internetuppkoppling som klarar av att hantera dataströmmarna som krävs för att spelet ska flyta på.
 

När släpps Google Stadia?

Svenskar som förhandsbokar Stadia Premiere Edition för 1 399 kronor kan börja spela den 19 november. Då ingår tre månaders kostnadsfri prenumeration på Stadia Pro, en Stadia-handkontroll samt en Chromecast Ultra för att strömma spelen till tv:n. 
 

Hur funkar prenumerationen?

För att spela med Google Stadia behöver du prenumerera på tjänsten. Till skillnad från exempelvis Netflix eller Xbox Game Pass ingår inte själva innehållet – spel får du köpa till separat. Det du betalar för är i stället att hyra en del av Googles datorkraft för att kunna strömma spelen till dina olika enheter. 
 
Google Stadia
Foto: GoogleI Premiere Edition-paketet ingår en Stadia-handkontroll, en Chromecast Ultra och tre månaders kostnadsfri prenumeration på Stadia Pro.

En del spel kommer säkerligen ingå som freebies eller kunna köpas till extra attraktiva priser. Exakt vad Stadia-spelen kommer att kosta vet vi inte i dagsläget.

Stadias prenumerationsmodell är indelat i två steg:

Base: Gratisversionen innehåller begränsningar som 1080p-upplösning, vanligt stereo-ljud och saknar tillgång till de gratisspel som kommer att släppas med jämna mellanrum. Får heller inga rabatterade titlar. Lansering: 2020.

Pro: Betaltjänsten som kostar 99 kronor/månad. Förbokar du Premiere Edition är de första tre månaderna gratis. Innehåller inga begränsningar i uppspelningskvalitet och får ta del av utvalda gratissläpp, där Destiny 2: The Collection är först ut. Rabatterade utvalda spel blir också en del av tjänsten.
 

Finns det några systemkrav?

Beroende på hur snabb uppkoppling du har blir spelen olika snygga och snabba.
 
  • Rekommenderat minimum är 10 Mbit/s, vilket ger 720p-bild och en uppdateringsfrekvens på 60 fps.
  • För optimal strömning av spel ska du helst sitta på en 35 Mbit/s-uppkoppling, vilket ger 4k-upplösning, hdr och 5.1-surroundljud – också det i 60 fps.
  • Mitt emellan hittar vi 1080p, 60 fps och 5.1-surroundljud som kräver åtminstone 20 Mbit/s.
 
Google Stadia
Foto: GoogleHär är Googles "systemkrav" för Stadia.

Google Stadia marknadsförs med att du kan spela på ett stort antal olika enheter. Bland annat mobiltelefoner, men åtminstone i början är denna funktion exklusiv för Googles egna Pixel-mobiler. Surfplattorna måste till en början köra Chrome OS.

Det lämnar oss i praktiken med tv-apparater och datorer. För det förstnämnda behöver du investera i en Chromecast, som kostar max ett par hundralappar. En Chromecast Ultra, såväl som Googles egna Stadia-handkontroll ingår i Premiere Edition. För att spela på tv via Chromecast är Stadia-kontrollen ett krav, men på datorer kan du använda i stort sett vilken HID-handkontroll som helst. 
 

Vilka spel släpps till Stadia? 

(Uppdaterad 2019-11-18)
Samarbeten med så många välrenommerade spelutvecklare som möjligt blir förstås A och O för Google i kampen om alla gamers därute. Vid lansering kommer flera befintliga storspel att finnas tillgängliga för plattformen, som Destiny 2, Red Dead Redemption och Assassin's Creed Odyssey.

Vid lanseringen den 19 november kommer 22 titlar att finnas tillgängliga till Google Stadia. Initialt gick Google enbart ut med tolv av dessa, men under helgen ökades listan på med ytterligare tio titlar. Den fullständiga dag ett-listan på spel ser ut som följande:

Klara titlar (nytillkomna i fetstil)
  • Assassin’s Creed Odyssey
  • Attack on Titan: Final Battle 2
  • Destiny 2: The Collection
  • Farming Simulator 2019
  • Final Fantasy XV
  • Football Manager 2020
  • Grid 2019
  • Gylt
  • Just Dance 2020
  • Kine
  • Metro Exodus
  • Mortal Kombat 11
  • NBA 2K20
  • Rage 2
  • Red Dead Redemption 2
  • Rise of the Tomb Raider
  • Samurai Shodown
  • Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition
  • Thumper
  • Tomb Raider: Definitive Edition
  • Trials Rising
  • Wolfenstein: Youngblood
Red Dead Redemption 2
Superspelet Red Dead Redemption 2 är på väg till Google Stadia.

Listan nedan inkluderar alla bekräftade Stadia-spel. Observera att alla inte släppts ännu:

  • Assassin's Creed Odyssey
  • Attack on Titan 2: Final Battle
  • Baldur's Gate 3
  • Borderlands 3
  • Cyberpunk 2077
  • Darksiders Genesis
  • Destiny 2: The Collection
  • Destroy All Humans!
  • Doom
  • Doom Eternal
  • Dragon Ball Xenoverse 2
  • Farming Simulator 19
  • Final Fantasy XV
  • Football Manager 2020
  • Get Packed
  • Ghost Recon Breakpoint
  • Gods & Monsters
  • Grid
  • Gylt
  • Just Dance 2020
  • Kine
  • Marvel's Avengers
  • Metro Exodus
  • Mortal Kombat 11
  • NBA 2K20
  • Orcs Must Die! 3
  • Rage 2
  • Red Dead Redemption 2
  • Rise of the Tomb Raider
  • Samurai Shodown
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Superhot
  • The Crew 2
  • The Elder Scrolls Online
  • Thumper
  • Tom Clancy's The Division 2
  • Tomb Raider: Definitive Edition
  • Trials Rising
  • Watch Dogs Legion
  • Windjammers 2
  • Wolfenstein: Youngblood

Men tredjepartsspel kommer inte att utgöra hela Stadias spelbibliotek. Precis som Netflix och andra streamingaktörer kommer Google även att öppna egna spelstudios som utvecklar exklusivt för företagets nya plattform. Den första har redan slagit upp portarna i Montreal, och vi räknar med fler initiativ.

Hur ser framtiden ut?

Google har pratat vitt och brett om hur fantastiskt Stadia kommer att bli längre fram. För det första lär jätten vara intresserad av att bredda stödet till fler telefonmodeller – att gå all-in på Pixel-mobilerna känns minst sagt futtigt och mer som en testbädd för vad som komma skall.

Andra mer högtflygande planer rör möjligheten att starta spel på lite mer okonventionella sätt. Bland annat ska det bli möjligt att starta ett spel direkt från en Youtube-video eller livesändning på exempelvis Twitch med hjälp av den kommande funktionen Crowd Play. 

Playstation
Inga gröngölingar till konkurrenter. Sony har nu sålt 102,8 miljoner exemplar av Playstation 4.

En mer svepande frågeställning rör givetvis hur Stadia kommer att stå sig i konkurrensen om våra plånböcker. Och det ser minst sagt ut att bli trångt i fållan. Microsoft och Sony snickrar på nästa generations spelkonsoler, men har även mer Stadia-lika satsningar på molnbaserat spelande i görningen. Microsoft har till exempel redan börjat testa Xcloud och torde inte ligga speciellt långt efter.

Google själva beskriver inte Stadia som next gen-spelande likt de kommande Playstation 5 och Xbox Project Scarlett. Man talar snarare om "new gen" – alltså en helt ny generation av spelplattformar vi aldrig sett maken till tidigare.

Flera funktioner saknas vid lansering

Allt eftersom vi närmar oss släppdatumet för Google Stadia klarnar bilden kring vilka utlovade finesser som faktiskt kommer att erbjudas från dag ett. Under en AMA-session på Reddit chattade Google-medarbetarna Andrey Doronichev och Beri Lee med användarna för att få rätsida på en del frågetecken.

Bland annat fick vi reda på att flera funktioner kommer att rulla ut successivt till Stadia, snarare än att finnas tillgängliga från start. Här hittar vi exempelvis Stream Connect, som är Stadia-versionen av lokalt co-op-spelande. Denna ska rullas ut senare i år, kanske först i december. Crowd Play-funktionen, som ska låta streamare spela Stadia-spel med sin publik, får vi se först nästa år.

Stöd för att spela med 4k, hdr och 5.1-ljud kommer inledningsvis bara att fungera med Chromecast Ultra, och alltså inte ihop med pc-riggar som stöder formatet. Även detta kommer först 2020. Apropå Chromecast kommer endast de enheter som följer med i Stadia-paketet att vara Stadia-kompatibla från dag ett. Detta på grund av att de har den nyaste firmware-uppdateringen, något som övriga Chromecast Ultra-enheter kommer att förses med de närmaste dagarna efter lansering.

Visionen om att kasta traditionella systemkrav och begränsningar i papperskorgen kan se självklar ut i teorin, men naturligtvis finns det ändå frågor vi inte kan svara på förrän Stadia har släppts och testats ordentligt.

Saker vi funderar på just nu inkluderar – men är inte begränsade till – följande:

  • Kommer vi verkligen inte att märka av något lagg när vi spelar?
  • Hur många spelutvecklare ska Google lyckas locka till sin nya plattform?
  • Är kunderna villiga att betala för både en prenumeration och själva spelen (Stadia Pro)?
  • Hur snabbt rullas stödet till fler plattformar och tillverkare ut? 
  • Står de relativa spelnybörjarna Google pall för den väntade aggressiva konkurrensen?