Kommunikation i onlinespel har en tendens att bli rätt grova, och många spelare beter sig minst sagt ohyfsat mot både motståndare och medspelare. Även när det inte handlar om sexism, rasism och annat gruppbaserat hat kan spelare häva ut sig svordomar, krassa skämt och förolämpningar som får öronen att krulla sig.

Det finns i dag flera verktyg utvecklare kan använda för att stävja den här typen av tal i skrift på forum och i chattfunktioner, men Intel har planer på att göra det möjligt att skydda även röstchatt i framtiden med hjälp av maskininlärning.

Inom några år hoppas Intel att spelutvecklare ska kunna implementera algoritmer både i molnet och på enskilda spelares datorer och mobiler som kan hjälpa till att upptäcka spelare som är för grova i språket och kan bannas tillfälligt eller permanent.

Intels ai-forskning på området

Det handlar alltså inte om att blockera tal i realtid, utan om att upptäcka mönster hos spelare så att utvecklaren kan välja att stänga av röstchattfunktionen för de som bryter mot reglerna.

Läs mer på vår systersajt PC World.