Recenserat spel: Generation Zero
Pris: PS4: 349 kronor hos Ginza. Xbox: 354 kronor hos Ginza. PC: 311 kronor hos Proshop.

När det gäller scenarion för actionspel har vi nog redan sett allt. Vi har krigat oss igenom andra världskrigets Tyskland, slagits mot demoner vid helvetets portar och tagit oss an fler zombie-apokalypser än vi orkar räkna upp. Men vi kan åtminstone dra slutsatsen att vi har varit bortskämda med fantastiska omgivningar genom åren.

Därför blev vi också helt lyriska när vi hörde att Generation Zero skulle utspela sig i svenska idyller. Det är inte varje dag vi får skjuta loss i virtuella versioner av våra egna miljöer. Att vi dessutom skulle få gästa en alternativ version av det sena åttiotalets Sverige, där robotar tagit över landet, lät dessutom som ett rent drömscenario. Vad kunde egentligen gå fel?

Ett utgångsläge att dö för

Generation Zero saknar allt vad förrenderade introsekvenser heter, men inledningen är ändå lovande. Vi traskar genom ängar med högväxt gräs, vidare mot skogsområden kompletta med löparspår och sedvanlig svensk flora. All fauna, utöver enstaka fåglar, lyser med sin frånvaro. Inte en enda människa syns och en obehaglig tystnad råder. 

genezero

Helt plötsligt får vi syn på ett rött ljus som siktas åt vårt håll. Objektet som siktar mot oss är inte mänsklig, utan snarare en mekanisk best med en kulspruta monterad på ryggen. Helt försvarslösa springer vi för livet, över en åker, till en övergiven bondgård. Då antagonisten är utom sikte utforskar vi stället. Olåsta husdörrar, felställda bilar, saker som bara… lämnats, övergivits. Det tidigare mötet med vår mekaniske, fyrbente ”vän” får oss att snabbt inse vad som har hänt.  

Läs också:  The Division 2 – Fantastiska eldstrider i ett raserat Washington
 

Det goda

Detaljrikedomen första gången vi genomsöker ett hus får oss att häpna. Designen är stilren och extremt retrodoftande. Tänkt tillbaka till valfri Ikea-katalog från sen 80- eller tidig 90-tal som förstår ni. På köksbordet hittar vi tallrikar med potatisbullar och blodpudding. Och så ett paket mjölk med en viss ikonisk ko på framsidan. Vore det inte för mördarmaskinen vi nyss stötte på skulle mysfaktorn vara enorm. Det slutar inte där, även resterande delar av huset är sprängfyllda med saker som är typiskt för tidsperioden.

genezero2

Vi imponeras även när vi utforskar utomhusmiljöerna. Vi går förbi en övergiven lastbil av modell större, gul med en välbekant blå symbol i mitten av släpdelen. Ett par meter bort finns vägskyltar så autentiska att vi mycket väl kan få för oss att söka upp dessa platser i verkligheten, trots att kartan i Generation Zero är fiktiv. Ju längre in i äventyret vi tar oss, desto mer imponerade blir vi. Vi ser kyrkor och bunkrar med svensk touch. Kiosker med löpsedlar på svenska. Hela grannskap fulla med villatomter i äkta landsbygdsstuk. En fröjd för ögonen, helt enkelt.

Det onda

Problemet med Generation Zero är det övriga. Det som inte faller in i den romatiska bilden av Sverige under sent åttiotal. Apokalypsen domineras av mekaniska bestar, men utöver de Metal Gear-inspirerade hundarna är den övriga ensemblen tämligen lättglömliga. Då kartan dessutom inte florerar av fiender får vi dras med långa, ensamma promenader. Och när vi väl hittar antagonister blir vi oftast besvikna på att det är exakt samma typer av robotar vi redan skjutit mot ett flertal gånger tidigare.

genezero3

Även handlingen fallerar i Generation Zero. Den minimalistiska inramningen gör inledningsvis ett bra jobb med att förmedla mystik. Men efter ett par timmar inser vi att hela spelet går ut på att hitta telefonsvararinspelningar (som kul nog är på svenska), lappar som lämnats i all hast och att hitta mer information om nya platser med hjälp av dessa. Och med sådana repetitiva uppdrag blir till slut även den svenska idyllen tröttsam. Speciellt när vi inser att flertalet byggnader är renodlade ”klippa och klistra"-objekt.

Det fula   

Men allt det ovanstående är sådant som kan fixas med tiden. Avalanche har utlovat ett dedikerat team som enbart ska fokusera på att bygga ut Generation Zero med patchar och nedladdningsbart innehåll. Kanske kan det till och med bli spelet vi drömt om, i framtiden. Vad som däremot inte riktigt fungerar för oss är att själva grundspelets buggar. Mer än de genomsnittliga lanseringsversionerna av dagens spel. Tänk Halo: The Master Chief Collection när det begav sig.

genezero5

Det värsta exemplet sker tidigt i spelet, när vi kommer vi till en bro som leder till nästa destination. Trots att vi inte ser hinder kommer vi inte förbi. En osynlig vägg blir startskottet för ett evigt letande. Kanske hade vi glömt något obligatoriskt uppdrag? Eller så måste vi helt enkelt vara flera spelare för att fortsätta framåt? Kanske löser en ominstallation av spelet problemet? Efter att nästan ha gett upp råkar vi hoppa från bron och rakt ned i vattnet. När vi återigen får kontrollen är vi helt plötsligt på andra sidan bron. Frustrationen fortsätter vidare med objekt som helt plötsligt svävar i luften och andra småfel som lätt hade kunnat åtgärdats med längre utvecklingstid.

Omdöme

Generation Zero hade alla möjligheter att bli en ny, svensk klassiker. Ett spel vi stolta hade kunnat visa upp för omvärlden. Vi har redan några av världens främsta spelstudios och nu hade vi även chansen att visa upp en virtuell version av vårt land. Istället blev Generation Zero en kommentar över situationen som råder i branschen. En bransch där man tävlar om vem som är först och där det till slut blir viktigare att hålla deadline än att skicka ut en fungerande produkt.


Fakta Generation Zero

Genre: Action
Utgivare: Avalanche
Utvecklare: Avalanche
Format: Xbox One, Playstation 4, PC
Testat format: PS4
Pris: PS4: 349 kronor hos Ginza. Xbox: 354 kronor hos Ginza. PC: 311 kronor hos Proshop.

plus

Otroligt fina och vackra miljöer.
Bra kontroll.

minus

Knasiga menyer.
Buggigt som bara den. 
Trista uppdrag och tomma ytor dem emellan.

Betyg 5 av 10

Generation Zero (PS4) Pris vid test: 349 kr.

Bästa pris just nu: 189 kr