Dieselbilar är inte speciellt heta idag, på grund av motorernas partikelutsläpp och diskussionerna om förbud i storstäderna, men tekniken har trots allt sina fördelar. Att Mercedes i det här läget valt att satsa på en laddhybrid med dieselmotor, en bil som heller inte är planerad att komma i bensinutförande, är därför lite förvånande.

Samtidigt är dieseln svårslagen på långresor med sin låga förbrukning, och på det sättet känns nya E300 de gjord för det bästa av två världar. Vi får eldrift för det dagliga pendlandet och samtidigt möjligheten att köra bränslesnålt på långresan.

Test Mercedes E300 DE

Jämfört med den tidigare E350-modellen (hybrid som bygger på en bensinmotor) har nya E300 de fått större batteri, vilket är välkommet. Med 13,5 KWh kapacitet lovar Mercedes dryga fem mil på el. Därmed hamnar också CO2-siffran på blygsamma 44 gram/km vi blandad körning, vilket berättigar till en rejäl elbilspremie.

Bra flexibilitet med olika körlägen

Du kan köra E300 de i fyra olika lägen: ren eldrift, hybridläge, batterisparläge (håller aktuell laddning) och laddningsläge. Vi testar i det rena elläget några resor till och från kontoret och konstaterar att vi får ut som mest 38 km på en laddning när resan startar med full laddning i varmgarage.

Möjligen hade vi fått ut ytterligare någon kilometer sommartid jämfört med testperioden med cirka fem plusgrader ute, men vi körde ändå försiktigt och så snålt vi kan. 5,2 mil, som specarna säger, känns dämed i överkant. I snitt tar vi oss strax över tre mil på ren eldrift.

Test Mercedes E300 DE
Laddkontakten sitter på höger sida baktill i bilen.

Dieselmotorn kickar igång diskret när den behöver, om vi trycker till extra på gaspedalen, och övergången mellan de båda motorerna sker väldigt smidigt. Den niostegade automatlådan fungerar samtidigt helt klanderfritt utan minsta antydan till osäkerhet.

Kupén är riktigt välisolerad och komforten överlag är svårslagen. Interiören är riktigt påkostad med mörk träpanel i instrumentpanelen, läckra luckor i mittkonsolen och formgivning som andas lyx.

Test Mercedes E300 DE
Interiören är påkostad men mmi:t inte av senaste snitt.

Mmi:t känner vi igen sedan tidigare test av E-klass och det är inte av senaste snitt. Ganska nyligen lanserade Mercedes sin nya version, kallad MBUX, med bland annat touchskärm och en mer avancerad röststyrning. Detta får du klara dig utan om du slår till på den här bilen i dagsläget.

Nu är dock skärmarna och menysystemet i testbilen riktigt bra och enkla att använda, men det kräver att du kommer överens med Mercedes kontrollenhet i mittkonsolen.

Golv med bula

En annan svaghet i den här bilen är hur tillverkaren har löst batteriplaceringen. I bagageutrymmet tappar vi en hel del utrymme i form av en rejäl puckel i golvet, vilket gör att det blir betydligt svårare att få med sig resväskorna om du ska ut på långresa med familj. Och när vi fäller baksätet blir det av förklarliga skäl inte en jämn golvyta, vilket ställer till det när vi vill frakta möbelkartonger från Ikea. Andra biltillverkare har löst det här smidigare.

Test Mercedes E300 DE

E-klass kombi är en fantastisk bil överlag och vi har testat den i flera olika versioner tidigare. Just den här testbilen är relativt sparsmakat utrustad, här finns premiumpaket, amg-paket och förarassistanspaket med, men om du vill lyxa till det med massagestolar och annat finns en gedigen lista att dregla över när du bygger din Mercedes.

I sport-läget är bilen väldigt rolig att köra då kraften av de båda motorerna kombinerat ger en rejäl skjuts. Och det är just flexibiliteten som gör den här bilen så pass intressant. Om du inte har alltför långt avstånd mellan hem och jobb kan du pendla kostnadseffektivt och utan att släppa ut avgaser. Samtidigt är den både bekväm och snål på långresor, rymmer en hel del packning och är samtidigt piggare än de flesta bilar av den här typen.

Test Mercedes E300 DE

M3 rekommenderarOmdöme

E-klass är en fantastiskt bekväm och lyxig bil och laddhybriden E300 de är en smart kombination som lär tilltala en bred skara. Mmi:t börjar dock kännas lite gammalt samtidigt som placeringen av batterierna inte är optimal.

Fakta Mercedes E300 DE

Tillverkare: Mercedes
Pris: Från 606 900 kr
Testbilens pris: 692 950 kr
Motorer: 4-cylindrig dieselmotor 2 liter (194 hk), elmotor (122 hk)
Växellåda: Nioväxlad automat
Drivning: Bakhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 5,9 sek
Toppfart: 250 km/h
CO2-utsläpp: 44 g/km
Miljöklass: Euro 6d-temp

plus

Komforten.
Motorkombinationen.
Påkostad interiör.

minus

Batteriernas placering.
Ej senaste mmi.

Betyg 8 av 10